  • Data: 2010-01-08 15:06:40
    Temat: Re: Zdjecia Tygodnia 2010/01 - fotoplenery.eu
    Od: nb <n...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    at Fri 08 of Jan 2010 10:39, XX YY wrote:

    > to swiadome i eleganckie rozwiazanie :.-)

    > kompeltnie nie wiem co masz na mysli ?
    > mozesz wyjasnic.

    OK. Załóżmy, że w rzeczywistości mamy ulicę
    z trzema jednakowymi domami. Fotografujemy
    z drugiej strony ulicy, czyli prostopadle
    do ulicy, z odległości w przybliżeniu takiej
    samej jak odległość między skrajnymi domami.
    Na fotografii widzimy mniej więcej równe
    domki, środkowy ciut większy, boczne leciutko
    pomniejszone perspektywą. Linia dachów mniej więcej
    taka, że można na niej prostą linię na styk położyć.

    A teraz wsadzamy to w maszynkę do prezentacji
    panoram. Środkowy domek jest o wiele mniejszy
    od bocznych. Boczne są karykaturalnie zniekształcone.
    Za wyjątkiem jednej kreski nic nie trzyma pionu ani poziomu.
    Jakby przedłużyć to piony (czasem 45 stopni pochylone),
    widać że zbiegają się w jednym punkcie. I dobrze, ale ten
    punkt chyba nie powinien znajdować się tak blisko.

    > w tych zdjeciach zmieniles proporcje - rozciagnales w swojej
    > przegladrce w bok.
    > jesli rozciagniesz w gore to dostaniesz jeszcze inne proporcje i
    > rodzaj perspektywy.

    Nic nie zmieniałem, nic nie rozciągałem. Używałem jedynie
    +/- (bliżej/dalej) i lewa/prawa

    > to zupelnie normalne. Kazdy moze sobie naciagac obraz jak chce.

    Też tak myślałem, próbując sobie wyobrazić rodzaj odwzorowania,
    Od płaskiego obrazka, przez taśmę styczną do kuli, raz przylegającą
    raz nie. Raz z bliżej odległości (między środkiem kuli a jej
    powierzchnią) raz dalszej (z odległości większej niż promień kuli).
    Wyszło, że w większości wypadków deformację można złagodzić
    zwiększając odległość od tej kartki/taśmy/czaszy. Czyli wciskanie
    minusa przy oglądaniu. Niewiele to daje. Zniekształcenia są
    ponad mój próg akceptowalności. Szkoda, bo widać że jest co pokazać,

    --
    nb