  • Data: 2009-01-31 10:34:07
    Temat: Re: Zbiornik LPG samochodowy czy można do sprężarki?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 30 Jan 2009 16:08:36 +0000 (UTC), PL(N)umber_One wrote:

    >To zależy od ściśliwości danej cieczy, czy gazu. I tak np. woda jest
    >praktycznie nie ściśliwa, czyli podnosząc ćiśnienie wody w zbiorniku nie
    >sprężystym, praktycznie nie zwiększamy ilosci wody w nim zawartej. Innaczej
    >zachowa się np. olej, który jest ściśliwy. Nie wiem ile wynosi ściśliwośc
    >skroplonego propanu-butanu, ale podejrzewam, że jest znacznie mniejsza niż
    >gazowego.

    woda, olej, ciekly p-b czy inne ciecze sa praktycznie niescisliwe (*).
    Cisnienie nad nimi to cisnienie pary nasyconej, ktore zalezy tylko od
    temperatury a nie od stopnia napelnienia. I w przypadku p-b wynosi
    rzedu kilku atm [uwazac na parkowanie w sloncu :-)]

    Ciecze maja przy tym spora gestosc, i gaz trzeba sprezyc do kilkuset
    atm zeby uzyskac podobna gestosc. W przypadku p-b jesli dobrze licze
    jest to ok 220 atm .. oczywicie on sie wczesniej skropli .. no chyba
    ze temperatura przekracza krytyczna ..

    Najwiekszy klopot jest tu z CO2 - temperatura krytyczna cos 36 C,
    projektant np gasnicy musi byc przygotowany na przekroczenie 100atm.

    Tak czy inaczej zbiornik do sprezarki swietnie sie nada.
    Wedle atestu: max cisnienie robocze 2 MPa, cisnienie probne 4.5 MPa.
    Co najwyzej sprawdzic/poprawic zabezpieczenie korozyjne od wewnatrz.

    J.

    (*) zadanie dla inzyniera: policzyc czy przy zachowaniu wymiarow
    zewnetrznych zbiornika oplaca sie zwiekszac cisnienie - czy wiecej
    cieczy zmiesci sie pod wiekszym cisnieniem do zbiornika o grubszej
    sciance :-)