-
Data: 2021-01-02 19:56:57
Temat: Re: Zawracanie gitary
Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2021-01-02 o 13:59, J.F. pisze:
> Dnia Sat, 2 Jan 2021 12:48:31 +0100, cef napisał(a):
>> W dniu 2021-01-02 o 12:10, J.F. pisze:
>>> Dnia Sat, 2 Jan 2021 09:30:34 +0100, cef napisał(a):
>>>> W dniu 2021-01-02 o 01:36, J.F. pisze:
>>>>> Dnia Thu, 31 Dec 2020 13:04:31 +0100, cef napisał(a):
>>>>>> W dniu 2020-12-31 o 02:19, J.F. pisze:
>>>>>>> Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup
>>>>>>>> Nie wiem, jak gitara, ale fortepiany po przewietrzeniu pomieszczenia
>>>>>>>> przy mrozie na zewnątrz, odjeżdżały ponad sekundę małą.
>>>>>>>
>>>>>>> Ale podobnie - powinny odjezdzac rownomiernie, czyli gra sie prawie
>>>>>>> normalnie
>>>>>>
>>>>>> Jak ktoś głuchy jest, to tak.
>>>>>
>>>>> Masz na mysli sluch absolutny ?
>>>>> Bo ponoc wiekszosc ludzi nie zauwazy drobnej roznicy.
>>>>
>>>> Nie musi być absolutny - ja nie mam a grałem kiedyś na jednym instrumencie,
>>>> potrafię zagrać ze słuchu usłyszaną melodię czy zrobić zapis nutowy
>>>> i przeniesienie tonacji nie stanowi dużego problemu jeśli interwały są
>>>> zachowane.
>>>> Ale jeśli znasz jakąś melodię i chcesz ją zagrać tak jak zawsze (w tej
>>>> tonacji) i instrument
>>>> jest przestawiony o ponad sekundę, to nawet z drewnianym uchem sprawia to
>>>> problem.
>>>
>>> Nie rozumiem - przeciez melodie mozesz transponowac o dowolna ilosc
>>> poltonow i nie stanowi to problemu, z wyjatkiem moze palcowania na
>>> fortepianie.
>>
>> Dla mnie to podstawowa trudność.
>
> Podobno fachowym muzykom nie sprawia to trudnosci ...
W sensie zagrania "Wzlazł kotek na płotek" czy "Panie Janie pora wstać"
to nawet mnie by nie sprawiło,
ale zagranie jakiegoś Szopena czy Griega czy walca Straussa - wyuczonej
interpretacji
nie zagrasz tak łatwo, bo są przejścia wytrenowane po klawiszach,
i przesunięcie o jeden ton rozwala wszystko.
(pomijam już ozdobniki, których nie zagrasz tak samo jak Ci
wypadnie np półton pomiędzy białymi do zagrania
a nie pomiędzy wyższym i niższym klawiszem- czarny/biały
> ale my przeciez o tym, ze nie trzeba zmieniac palcowania - naciskasz
> klawisze tak samo, a sluchacz i tak nie zauwazy, ze fortepian jest
> przestawiony.
Ja mam drewniane ucho, ale jeśli grając utwór
ze słuchu trafiam idealnie w zapis nutowy
(czyli gram dokładnie to co słyszę)
To jeśli będzie to zagrane pół tonu wyżej czy niżej,
to po prostu słyszę, że jest obok.
> Gorzej, jesli wiecej instrumentow w orkiestrze, i kazdy inaczej
> odstrojony.
>
>>> I bedzie trudno odroznic od oryginalu.
>> Można przesunąć o tercję małą czy dużą
>> czyli zagrać w pokrewnej tonacji, ale akurat jeśli masz osłuchany
>> dany utwór, to ten jeden ton będzie znaczący w odbiorze.
>
> Moze sie nie rozumiemy - IMHO, kazdy utwor mozna przesunac o dowolna
> ilosc poltonow (czy nawet o dowolny mnoznik i odbior sluchaczy bedzie
> podobny. "pokrewna tonacja" to chyba jakas "nadbudowa" muzykow,
> ewentualnie zahacza o skale nierownomiernie temperowane.
Przesunięcie o ton robi bardzo dużo.
Widzisz napisałem sobie z głowy "tonacja pokrewna" ale
po zajrzeniu do sieci widzę, że pokrewną nazywają
podstawową do durowej tonację molową.
A mnie chodziło o tonacje oparte o dżwięki, które nawet nie pamiętam jak
nazwać, żeby było fachowo, ale chodzi o te wchodzące w podstawowy akord
danej tonacji. Czyli dla C-dur będą to dzwieki C-E-G i jeśli utwór
ustawiony w C-dur
zagrasz w E-dur czy G-dur to harmonicznie wybrzmią one bardzo podobnie.
Natomiast przesunięcie o ton będzie przykre w odbiorze.
> Z kolei melodyjke bez akordow mozna transponowac do woli.
No właśnie nie. I nie trzeba mieć absolutnego słuchu, bo ja nie mam -
tzn nie zawsze potrafię podać jaki dźwięk jest zagrany,
ale jak jest utwór znany i osłuchany, to te pół tonu słychać, że on jest
obok grany.
Wybrzmi wyżej lub niżej harmonicznie czy tonicznie - nie wiem jak to
dobrze nazwać,
bo do szkoły muzycznej chodziłem 40 lat temu, ale w tonacjach tych
przesuniętych o kolejne tercje dużą i małą, ale nie dowolnie.
Następne wpisy z tego wątku
- 03.01.21 02:27 J.F.
- 03.01.21 09:36 Piotr Wyderski
- 03.01.21 13:09 Konrad Anikiel
- 03.01.21 20:15 Piotr Wyderski
- 04.01.21 00:54 Konrad Anikiel
- 04.01.21 12:34 J.F.
- 04.01.21 21:05 Piotr Wyderski
- 04.01.21 22:52 Konrad Anikiel
- 05.01.21 08:38 Piotr Wyderski
- 05.01.21 10:20 WM
- 05.01.21 13:57 robot
- 05.01.21 14:47 Konrad Anikiel
- 05.01.21 14:55 Konrad Anikiel
- 05.01.21 15:10 Konrad Anikiel
- 05.01.21 17:07 cef
Najnowsze wątki z tej grupy
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
- Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
- Test samoodkręcania nakrętek
- Budowlańcy pomóżcie
- wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
- Pomysł na czujnik przeciążenia siłownika.
- dokładne poziomowanie
Najnowsze wątki
- 2024-11-17 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- 2024-11-18 Gdynia => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-18 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-18 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-11-18 Kraków => Network Systems Administrator (IT Expert) <=
- 2024-11-18 Kraków => Administrator Systemów Sieciowych (Ekspert IT) <=
- 2024-11-18 Zdunowo => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-18 Łódź => QA Inżynier <=
- 2024-11-18 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-18 Gdynia => Front-End Developer (React/Three.js) <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=