  • 1. Data: 2011-08-02 20:24:39
    Temat: Zastanawiające...trochę (elektroenergetyka)
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Jest sobie Drive sterujący serwem, duży (80A).
    W PDF-ie napisane i na dodatek z wykrzyknikiem, że zasilanie ma być
    takie: Dławik-Stycznik-Filtr-Drive.
    O ile sens stosowania stycznika, i filtru nie budzi we mnie żadnych
    emocji, o tyle konieczność stosowania dławika już tak.
    Jaki jest sens stosowania tego dławika, skoro dedykowany ma indukcyjność
    0.37mH.
    Jako magazyn energii za mały indukcyjnością, jako element
    zabezpieczający mostek przed zbyt dużym prądem ładowania kondensatorów
    (samym szczytem) - też za mały. Jako zabezpieczenie sieci przed
    zakłóceniami od kluczowania mostków H nie bardzo - od tego jest
    dedykowany filtr przy samym wejściu zasilania driva.
    Mniejsze drivy tego elementu nie mają, więc z jakiegoś powodu przy
    dużych prądach go dodali. Przychodzi mi do głowy obawa projektantów
    driva o stopień zasilający (mostek-kondensatory) w przypadku, gdy w
    sieci coś ostro przysieje na wysokich częstotliwościach (domysły).

    Może ktoś ma lepszy pomysł po co toto?

    __
    Pzd,
    Irek.N.

  • 2. Data: 2011-08-02 20:37:21
    Temat: Re: Zastanawiające...trochę (elektroenergetyka)
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Irek,

    Tuesday, August 2, 2011, 10:24:39 PM, you wrote:

> [...]
    > emocji, o tyle konieczność stosowania dławika już tak.
    > Jaki jest sens stosowania tego dławika, skoro dedykowany ma indukcyjność

    0.37mH przy 80A to mało?

    > Jako magazyn energii za mały indukcyjnością,

    1.2J to niemało...

    > jako element zabezpieczający mostek przed zbyt dużym prądem
    > ładowania kondensatorów (samym szczytem) - też za mały.

    Dla takiego prądu?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-08-03 10:59:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 02 Aug 2011 22:24:39 +0200, Irek N. napisał(a):
> [...]
    > emocji, o tyle konieczność stosowania dławika już tak.
    > Jaki jest sens stosowania tego dławika, skoro dedykowany ma indukcyjność

    Skoro podkreslili to stosowac i nie zastanawiac sie :-)

> [...]
    > driva o stopień zasilający (mostek-kondensatory) w przypadku, gdy w
    > sieci coś ostro przysieje na wysokich częstotliwościach (domysły).

    Bez dlawika nie spelniali norm EMC/PFC, a z dlawikiem spelniaja ? :-)

    J.

  • 4. Data: 2011-08-03 11:17:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Wednesday, August 3, 2011, 12:59:59 PM, you wrote:

    [...]

    [...]

    > Bez dlawika nie spelniali norm EMC/PFC, a z dlawikiem spelniaja ? :-)

    Nie ma czegoś takiego, jak "norma PFC". PFC jest metodą spełnienia
    normy EMC dotyczącej generowania harmonicznych (61000-3-2).

    Swoją droga - próbowałem policzyć ten dławik i - niestety - da się on
    zrobić jedynie na blaszanym rdzeniu z wielką szczeliną.

    Nie tak dawno liczyłem dławik na energię 0.25J (pięciokrotnie mniej
    niż ten) i potrzebuje trzech rdzeni toroidalnych proszkowych o
    średnicy 134mm i grubości 27mm każdy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2011-08-04 19:49:34
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > 0.37mH przy 80A to mało?

    > 1.2J to niemało...

    Z punktu widzenia elektronika bardzo niemało, z punktu widzenia
    energetyka..._pojedyncze elektrony_ Panie :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2011-08-04 19:58:23
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Swoją droga - próbowałem policzyć ten dławik i - niestety - da się on
    > zrobić jedynie na blaszanym rdzeniu z wielką szczeliną.

    Dławik 3f, wygląda jak trafo, na oko z 5 KV, jakieś 12-15kg. Kształtki
    EE tak bez sprawdzenia.

    > Nie tak dawno liczyłem dławik na energię 0.25J (pięciokrotnie mniej
    > niż ten) i potrzebuje trzech rdzeni toroidalnych proszkowych o
    > średnicy 134mm i grubości 27mm każdy.

    Rzeczony jest z gustownym napisem 60Hz :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2011-08-04 20:29:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Irek,

    Thursday, August 4, 2011, 9:49:34 PM, you wrote:

    > Z punktu widzenia elektronika bardzo niemało, z punktu widzenia
    > energetyka..._pojedyncze elektrony_ Panie :)

    Wiesz... 80A to dla energetyka też pojedyncze elektrony, Panie...

    1/5 tej energii to 3 rdzenie toroidalne proszkowe o średnicy 134mm.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-08-04 20:41:51
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 02 Aug 2011 22:24:39 +0200, "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    wrote:

    >Może ktoś ma lepszy pomysł po co toto?
    Zabezpieczenie przed zwarciem tak, aby zdołały zadziałać wbudowane
    zabezpieczenia a tranzystory/tyrystory wytrzymały?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 9. Data: 2011-08-05 08:05:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 4 Aug 2011 22:29:30 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Wiesz... 80A to dla energetyka też pojedyncze elektrony, Panie...

    No ale 80A, to tego stosowne napiecie = pare kW.
    energii w rdzeniu na ulamek ms.

    > 1/5 tej energii to 3 rdzenie toroidalne proszkowe o średnicy 134mm.

    Ciagle podniecasz sie zelazem, a przeciez wiesz ze energia gromadzi sie w
    powietrzu :-)

    1.5 cm^3 powietrza przy 1T, albo 16cm^3 przy 0.3T.
    No i niestety jak mowisz - 1mm szczeliny i 15cm^2 = ciezki zelazny rdzen.

    A swoja droga - probowal ktos zwinac rdzen toroida z przekladkami ?
    Taka spirala z blachy, ale zeby sie nie stykaly sasiednie zwoje.
    Tam powinien wystepowac pewien strumien przez izolacje ..

    J.

  • 10. Data: 2011-08-05 09:09:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Friday, August 5, 2011, 10:05:05 AM, you wrote:

    > No ale 80A, to tego stosowne napiecie = pare kW.
    > energii w rdzeniu na ulamek ms.

    Ale o ten ułamek chodzi własnie.

    > Ciagle podniecasz sie zelazem, a przeciez wiesz ze energia gromadzi sie w
    > powietrzu :-)

    Ale, żeby rozsądnie zgromadzić w powietrzu i nie zakłócać innym życia,
    to trzeba żelazem pole ukierunkować...

> [...]
    > Taka spirala z blachy, ale zeby sie nie stykaly sasiednie zwoje.
    > Tam powinien wystepowac pewien strumien przez izolacje ..

    Ale po co? Stosuje się rdzenie zwijane cięte na dławiki. 1.6T

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl