  • Data: 2011-03-11 10:18:45
    Temat: Re: Zasilanie dużych peltierów
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 11-03-2011 o 02:20:54 Pszemol <P...@p...com> napisał(a):

    > "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> wrote in message

    > To co piszesz jest oczywiste, ale dla prądu przemiennego.
    >
    > Sama "składowa zmienna" nie oznacza że prąd zmienia kierunek!
    >
    > Możesz mieć 10 V tętnień na 12V składowej stałej i prąd nigdy nie
    > zmieni kierunku, bo na peltierku będziesz mieć raz 22V a raz 2V, ale
    > zawsze polaryzacja w tym samym kierunku...
    Ma, z tego co przeczytałem wynika że to są struktury półprzewodnikowe
    coś podobnego do diod, tyyrystorów i w związku z tego zachowuje się też
    podobnie
    czyli mocno nieliniowo, powyżej pewnego napięcia jest duży przyrost prądu,
    efekt tego jest taki że napięcie musisz wyfiltrować bo kazde jego
    przekroczenie
    progu powoduje gwałtowny wzrost prądu i grzanie pelitiera.
    Niestety pelitier to nie żarówka która ma w miarę liniowa oporność i
    zasilanie
    jej poszadkowaną sinusoidą jej nie szkodzi, byle RMS się zgadzał.
    Poza tym zasilanie z sieci 4 pelitierów dużych jak sam piszesz to tylko
    48V no może 60
    a gdzie resztę napięcia chcesz zgubić? jak maja one po np 150W to masz
    ponad 10A na sztukę,
    ciężko będzie wyciąć to na triaku i wyfiltrować bo będziesz potrzebował
    baterii kondesatorów.
    Przetwornica będzie najlepszym rozwiązaniem, seperacja i małe straty, nie
    mówiąc
    o prostej regulacji mocy i małych kondesatorach filtrujących.
    Ostatni taka nawet znalazłem:
    http://www.electronics-diy.com/electronic_schematic.
    php?id=900

    --