  • 41. Data: 2012-02-21 09:16:18
    Temat: Re: Zasilacz UPS
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 21 Feb 2012 09:29:27 +0100, Klapocjusz napisał(a):

    > Elektrotechniki uczyłem sie 20 lat temu i jestem na bieżąco ze wszystkimi
    > nowinkami jakie się pojawiają. Wiec ja Ci odpowiem. Nie ma znaczenia jak
    > będzie podłączone, ważnym jest jedynie aby mostek był tej samej grubośc co
    > kabel wyprowadzony ze ściany oraz by nie łączyć instalacji aluminiowej z
    > miedzianą.

    Klapaucjuszku, ja się uczyłem elektrotechniki 50 lat temu więc moja racja
    jest lepsza :) A ja mówię: przewód zerowy najpierw do bolca a potem do
    "dziurki". Jest po temu zdroworozsądkowe uzasadnienie całkiem logiczne.
    Grubość mostka ma drugorzędne znaczenie - jeśli tylko da się przyzwoicie
    zacisnąć przewody pod zaciskami. No i niełączenie alu z miedzią w jednej
    instalacji - cóż to by miało być? I niby dlaczego nie wolno? Są jakieś
    względy rozumowe czy prawne?

    --
    Jacek

  • 42. Data: 2012-02-21 17:00:49
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Klapocjusz" napisał w wiadomości grup
    > LOL . Brak swojej wiedzy podpierasz rysuneczkami , co więcej nie potrafisz w
    > logiczny sposób udowodnić że połączenie MUSI być takie jak Ty twierdzisz.

    Chcesz logiczny? Proszę bardzo:
    twoja wersja: najpierw styk wtyczki, a potem styk ochronny
    Co się dzieje, gdy mostek zostanie uszkodzony (przepalony itp.)?
    Urządzenie działa, ale nie ma ochrony przed dotykiem pośrednim.

    Moja wersja: najpierw styk ochronny, a potem styk wtyczki
    Co się dzieje, gdy mostek zostanie uszkodzony (przepalony itp.)?
    Urządzenie nie działa, ale dalej jest ochrona przed dotykiem pośrednim.

    Tu nie ma żadnej filozofii. Najpierw "elektrycy" robią źle, a potem wielki
    lament jak jest ofiara śmiertelna (i zawsze zwalają na wiek instalacji, a nie na
    elektryka).

    > Elektrotechniki uczyłem sie 20 lat temu i jestem na bieżąco ze wszystkimi
    > nowinkami jakie się pojawiają. Wiec ja Ci odpowiem.

    Stary, 20 lat temu były inne normy i przepisy. Już nie raz widziałem instalacje
    po starych "obeznanych elektrykach". Zawsze im RCD wywala, źle podłączony
    łącznik schodowy itp... Skoro jesteś taki tip-top to może pokaż swoją
    legitymację SEP? Od biedy może być E, 1 kV

> [...]
    > kabel wyprowadzony ze ściany oraz by nie łączyć instalacji aluminiowej z

    W normalnych warunkach nie ma znaczenia, ale podczas "awarii" też będziesz taki
    pewny? Nie znasz o niepisanej (chyba) zasadzie - najpierw chroń, potem zasilaj?

    > A Tobie proponuje poduczyć się trochę z obwodów elektrycznych i na przyszłość
    > wpierw się zastanowić nim kogoś oskarżysz o brak profesionalizmu.

    Skoro nawet nie potrafisz skonfigurować czytnika, a bierzesz się za instalacje
    elektryczne to chyba tylko o tobie źle świadczy.

  • 43. Data: 2012-02-21 17:34:11
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "qwerty" napisał:

    > twoja wersja: najpierw styk wtyczki, a potem styk ochronny
    > Co się dzieje, gdy mostek zostanie uszkodzony (przepalony itp.)?

    Powracamy do stanu pierwotnego. Obudowa komputera nie jest "uzerowana". Jak
    co najmniej połowa obudów pecetów w polskich domach.

    > Urządzenie działa, ale nie ma ochrony przed dotykiem pośrednim.

    Jak co najmniej połowa pecetów w polskich domach.
    Może ogłoś z tego powodu stan wyjątkowy?

    > Moja wersja: najpierw styk ochronny, a potem styk wtyczki
    > Co się dzieje, gdy mostek zostanie uszkodzony (przepalony itp.)?
    > Urządzenie nie działa,

    Za przeproszeniem: Linuks prawda. Owe gniazdkowe "zero" nadal jest
    podłączone bezpośrednio do obudowy komputera, a poprzez wkręty również do
    masy płyty głównej, obudów dysków etc. Urządzenie może i "nie działa" (w
    sensie że nie świeci i nie buczy), ale jest nadal pod pełnym napięciem sieci
    i - co gorsza - może (choć nie musi) przewodzić prąd trasą zupełnie
    przypadkową.

    > ale dalej jest ochrona przed dotykiem pośrednim.

    No, ochrona jak s...syn.

    > Tu nie ma żadnej filozofii.

    Istotnie - nie ma. To po frędzla ją dorabiasz?

    Do wątkotwórcy: przed przystąpieniem do "zerowania" (obojętnie jakim
    sposobem) upewnij się, że do komputera nie są lub będą podpięte przewody z
    innej instalacji, np. kablówki. Bo nie wiadomo, do czego może być podłączony
    ekran przewodu koncentrycznego, w niektórych przypadkach próba podłączenia
    takiej anteny do karty TV zamontowanej w "uzerowanym" pececie może dać dość
    widowiskowe efekty ;-)

    JoteR

  • 44. Data: 2012-02-21 17:48:12
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "qwerty" napisał:

    > Moja wersja: najpierw styk ochronny, a potem styk wtyczki

    I naprawdę doradzasz "zerowanie" we *wtyczce*, nie w *gniazdku*?
    To przepraszam, pomyliłem się. Ty nie jesteś głupi, ty jesteś niebezpieczny.

    JoteR

  • 45. Data: 2012-02-21 17:54:05
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 19-02-2012 o 15:51 Andrzej Kuća napisał na pl.comp.pecet:

    > Z tym sobie poradzę, mam próbnik (śrubokręt z neonówką), tylko proszę mi
    > powiedzieć, bo rozumiem, że przewód zerowy powinien być podłączony do
    > bolca i
    > do "dziurki". Czy to ma być zrobione jednym przewodem, czy mogę zero
    > podłączyć
    > do bolca, a od bolca jakiś kawałek drucika miedzianego do gniazdka?
    > Pytam, bo
    > nie wiem czy mi starczy przewodu w puszce, żeby sięgnąć tu i tu.

    Elektryka to taka dziedzina w której, (aby nie tworzyć bałaganu) powinno
    się przestrzegać ogólnie przyjętych zasad. Oczywiście zawsze jest to
    lepiej lub gorzej uwarunkowane, ponieważ czasami trzeba pójść na
    kompromis. Kompromis polega na przyjęciu zasady, że ochrona jest
    ważniejsza niż działanie urządzenia (jak najmniej połączeń). Jak najmniej
    połączeń to również nie rozcięty przewód na zacisku ochronnym.

    Instalacja dwu przewodowa o której piszecie to wbrew co się poniektórym
    wydaje, bardzo niebezpieczna rzecz. Zerowana - jest tak samo (a może
    bardziej) groźna. Uważam, że należy wszelkimi sposobami dążyć do tego,
    aby wykonać prawidłową instalację 3-przewodową, dla własnego
    bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa takich delikatnych urządzeń jakimi
    są komputery. W takiej instalacji (zerowanej) najbardziej niebezpieczny
    jest przypadek w którym na zasilaniu zespołu urządzeń zostanie przerwany
    przewód neutralny i/lub przypadek w którym poprzez błąd człowieka można
    zamienić "na zasilaniu" przewód N z L. W takich przypadkach na wszystkich
    częściach metalowych włączonych odbiorników (za uszkodzeniem) może pojawić
    się bardzo niebezpieczne napięcie...

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 46. Data: 2012-02-21 17:54:19
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 21-02-2012 o 10:16 Jacek Maciejewski napisał na pl.comp.pecet:

    > No i niełączenie alu z miedzią w jednej
    > instalacji - cóż to by miało być? I niby dlaczego nie wolno? Są jakieś
    > względy rozumowe czy prawne?

    Nie należy, a nawet nie wolno łączyć przewodów aluminiowych z miedzianymi.
    Oczywiście chodzi o połączenie bezpośrednie (metaliczne). Aluminium wchodzi
    w reakcję z miedzią (utlenia się) i traci połączenie. To jest dość długi
    proces, ale niebezpieczny. Chyba nietrudno sobie wyobrazić co się może
    wtedy dziać w instalacji?

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 47. Data: 2012-02-21 18:00:40
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "JoteR" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > świeci i nie buczy), ale jest nadal pod pełnym napięciem sieci i - co gorsza -
    > może (choć nie musi) przewodzić prąd trasą zupełnie przypadkową.

    Czyli według twojego rozumowania nie ma sensu łączyć styk ochronny ze stykiem
    gniazda (połączony jest galwanicznie "w komputerze"). W takim radzie powinno
    wywalać RCD w nowych instalacjach elektrycznych.

  • 48. Data: 2012-02-21 18:56:43
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 21-02-2012 o 18:34 JoteR napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > Jak co najmniej połowa obudów pecetów w polskich domach.

    > Jak co najmniej połowa pecetów w polskich domach.Może ogłoś z tego

    Co najmniej 90% polskich domów nie jest ubezpieczona przed powodzią. Czy
    to znaczy, że są bezpieczni przed zalaniem? I czy ktoś przez to ogłasza
    stan wyjątkowy?
    Nie potrafię zrozumieć co się stało, że stałeś się taki złośliwy.

> [...]
    > (w sensie że nie świeci i nie buczy), ale jest nadal pod pełnym
    > napięciem sieci i - co gorsza - może (choć nie musi) przewodzić prąd

    Właśnie, że prawda. Gdyby w jakiś sposób przewodziło prąd drogą pzypadkową
    (tzw. upływność) nie mogłaby funkcjonować żadna nowoczesna instalacja z
    zabezpieczeniem różnicowo-prądowym.

    > No, ochrona jak s...syn.

    > Istotnie - nie ma. To po frędzla ją dorabiasz?

    Nie widzę, aby ktoś tu dorabiał filozofię. Jest trzy warianty. Nie zerować
    instalacji 2-przewodowej, zerować lub zmienić na bezpieczną 3-przewodową.
    Ja wybieram trzeci wariant, ponieważ przy dwóch pierwszych, co byś nie
    zrobił to będzie źle. Wady zerowania opisałem w innym poście, natomiast
    przy jego braku; nie możesz wykorzystać układów przeciwprzepięciowych jak
    również jesteś pozbawiony ekwipotencjalizacji i ochrony przed dotykiem
    pośrednim (przy uziemionym punkcie zerowym transformatora).
    Dyskusja jest o tym, jak poprawnie zerować!

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 49. Data: 2012-02-22 09:53:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 21 Feb 2012 18:54:19 +0100, WiesłaW napisał(a):

    > Nie należy, a nawet nie wolno łączyć przewodów aluminiowych z miedzianymi.

    Ale odpowiednia złączką już można, nie? A Klapaucjusz wykluczył "stosowanie
    przewodów alu i cu w jednej instalacji" a nie bezpośrednie i nieumiejętne
    łączenie przewodów alu i cu ze sobą. Czytaj wnikliwiej.
    --
    Jacek

  • 50. Data: 2012-02-22 11:36:56
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 22-02-2012 o 10:53 Jacek Maciejewski napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > przewodów alu i cu w jednej instalacji" a nie bezpośrednie i nieumiejętne
    > łączenie przewodów alu i cu ze sobą. Czytaj wnikliwiej.

    Ale ja tylko uściśliłem, aby nie było wątpliwości. Łączyć przewody
    w instalacji czyli łączyć instalację można w różny sposób. To nie jest
    kwestia wnikliwego czytania tylko interpretacji.

    Dnia 21-02-2012 o 09:29 Klapocjusz napisał na pl.comp.pecet:

    > [..] oraz by nie łączyć instalacji aluminiowej z miedzianą.[..]

    Gdzie tu jest mowa o wykluczaniu stosowania przewodów Al/Cu w jednej
    instalacji?

    --
    WiesłaW
    Opera Mail