    From: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasada niezachowania
    Date: Tue, 19 Dec 2023 17:10:14 +0100

    W dniu 19.12.2023 o 12:18, a...@p...onet.pl pisze:
    [...]
    > Zabawię się w komentarz (dopóki mogę bo używam googla :( )

    > Wszystko normalnie, zamiast jak zwykłego wirowania magnesów są tylko drgania
    (ciekawe o jakiej amplitudzie).

    Zapewne minimalnej.

    > Oczywiście jak w takich "tajemniczych projektach" nikt nie podaje i nikt nie pyta
    co wywołuje
    > te drgania magnesów - "domyślnie wg projektu" drgają same z siebie , a w praktyce
    jakiś silnik nimi porusza.

    Podaje. Rozumienie "zmiennego pola magnetycznego" musi być czymś
    powodowane. Zapewne oddziaływaniem przewodnika, który również je
    wytwarza (forma cewki). Operuję tylko na tym, co widać w sensie budowy
    na filmie.

    > Nic niezwykłego.

    > Sama SEM niczego nie powoduje.

    W innym polu/obcym magnetycznym? Powoduje :)

    > Natomiast jeśli tą SEM wywołamy przepływ prądu, to tak - przewodnik zacznie
    oddziaływać z polem magnetycznym,
    > i jeśli ten przewodnik nie jest przytwierdzony to będzie drgał.

    No.

    > Drgania przewodnika nie mają nic do przepływu prądu, wręcz przeciwnie,
    > te drgania (od przepływającego prądu) będą tylko zmniejszać wydajność całości.

    W polu magnetycznym?

    Raczej tworzyć dodatkowe sprzężenie zwrotne w sensie pola magnetycznego
    oddziałujące na magnesy trwałe.

    > Raczej odwrotnie - wytwarzane pole magnetyczne drga z częstotliwością drgań
    mechanicznych magnesów.

    Obojętnie. W końcu magnes trwały, posiada już stałe pole magnetyczne.
    Wprowadzenie go jednak w drgania i rezonans, powoduje oddziaływanie na
    przewodnik, który w wyniku SEM zaczyna oddziaływać na magnesy swoim
    wytworzonym polem. Takie "kółko" :)

    > OK

    > Bzdura, SEM bez prądu który może wywołać nić nie powoduje.

    Powoduje drgania, będąc w obcym polu magnetycznym. Bez obcego pola to OK :)

    > Raczej do prądu, i są to drgania pasożytnicze zmniejszające sprawność

    No raczej nie w tym przypadku.

    > Gdyby nie drgał, także by wytwarzał i to z lepszą sprawnością.
    > Ponadto przepływ prądu tłumi drgania magnesów (bo płynie właśnie kosztem tej
    energii drgań magnesów)
    > czyli trzeba czymś stale napędzać te drgania magnesów inaczej przestaną drgać - nic
    za darmo.

    Źle kombinujesz. Nie znamy dotąd sposobu "wzbudzenia" całego obwodu,
    częstotliwości i punktu kiedy zachodzi rezonans (rezonans jest tutaj
    bardzo ważny, bo eliminuje właśnie straty/zasada wahadła). Sadząc
    ogólnie z projektu, skupiono się na możliwości "wydobycia" energii z
    magnesów stałych, powodując wzbudzenie ich do punktu zmiennego pola
    magnetycznego zdolnego oddziaływać na przewodnik .
    Można to uznać, że jest to w jakimś sensie generator "harvestowy" do
    wyciągania energii z magnesów stałych i przemiany na prąd elektryczny.

    > A drgające magnesy i przewodnik to nie ruch ?

    > Bo ruch drgający to nie ruch ?

    Tradycyjnie! Tradycyjnie działają prądnice w sensie, że jest tam osobno
    podawana energia kinetyczna i zamieniana na prąd elektryczny. Tutaj nie
    ma podawania osobno energii kinetycznej, bo wytwarza się ona (drgania)
    ze zmiennego pola magnetycznego dla samych magnesów i przewodnika. Co
    zatem "zasila" ten obwód? Jedynym logicznym wnioskiem jest, że obwód
    jest zasilany z magnesów stałych i pole magnetyczne poddane
    drganiom/zmianom "drenuje" magnesy.

    > Nic dziwnego jak mamy zbędne drgania przewodnika.

    Brednia. Sprawność zapewne wynika z materiałów i wykonania tego prototypu.

    > Czyli tak prawie jak zwykłe obrotowe prądnice.
    > No ale te 90% energii z czego - jak zwykle w tego typu projektach nikt nie podaje.
    > Czym są wywoływane te drgania magnesów.

    Zmiennym polem magnetycznym cewek przy SEM, które oddziałuje na magnesy
    wprowadzając je w drgania. Tak, wiem, że to brzmi jak "perpetum mobile"
    ale nim nie jest. Mamy tutaj źródło energii, zawarte w magnesach trwałych.

    > Dodatkowo dodam, że taki ruch drgający będzie chyba mało przyjemny dla
    > wytrzymałości mechanicznej urządzenia,

    To jeszcze zależy jakiej częstotliwości tutaj użyto i jakie
    odkształcenia zachodzą. Sądzę że są to mikrony w sensie odchyleń. Jeśli
    pominiemy tutaj jakiekolwiek tarcie (straty) to może to działać długo.

    dlatego znacznie lepsze rozwiązanie
    > to tradycyjne obracanie magnesami bez gwałtownych przyśpieszeń.

    Nie, bo trzeba osobno dostarczać energię kinetyczną w postaci obrotu.

    Ale tak patrząc bez specjalnego przyglądania, to "generator" o masie ok
    tony, zajmujący 2m2 i produkujący 100W to nie wydaje się praktyczne,
    jeśli pomyślimy o mocy 10kW. Przydałaby się druga planeta na to :D

    Tak nawiasem, to teraz spierasz się z AI https://bard.google.com/chat bo
    to jego tekst, nie mój :) Spróbuj tam przedstawić swoje wątpliwości,
    ciekawe co odpowie :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>