  • 1. Data: 2014-02-27 17:56:13
    Temat: Zanieść prąd do samochodu
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Mam potrzebę posiadania możliwości względnie szybkiego władowania kilku Ah w
    akumulator samochodu w przypadku braku dostępu do AC. Chodzi właściwie o
    sposób wymuszenia stałego przelewania Ah z wiaderka do akumulatora z
    prędkością rzędu 10Ah/h = 10A lub więcej.
    Regulacja napięcia zbędna bo chodzi o doładowanie rozładowanego akumulatora.
    Potrzeba nie jest na tyle duża aby uzasadniać kupowanie za kilka stówek
    jakiegoś ustrojstwa, ale wystarczająca aby poświęcić jej trochę czasu
    (zawsze się człowiek przy okazji czegoś nauczy).

    Pomysł 1.
    Akumulator 12V 7Ah i przetwornica step-up (ze sprzężeniem z prądu a nie
    napięcia).
    Problem: ograniczenie prądu na początku procesu ładowania i w przypadku
    próby rozruchu.
    Przyszło mi do głowy, że tę rolę mogą doskonale spełnić Omni-FETy
    praktycznie bez spadku napięcia na nich (wtedy, gdy nie muszą ograniczać).
    Tylko, że one jak zadziałają to się pewnie nagrzeją i zadziała ogranicznik
    temperaturowy i tak już zostanie. Przetwornica będzie dawała coraz wyższe
    napięcie aby uzyskać odpowiedni prąd i pewnie dojdzie do ograniczenia
    napięciowego w Omni-FETach, a to chyba nie jest objęte ogranicznikiem
    temperaturowym więc Omni-FETy pójdą z dymem.
    Jakby tu rozsądnie zrobić to ograniczenie (pisząc to zdanie przyszedł mi do
    głowy czujnik Halla - akurat mam HCT-06DSS).
    Pomińmy problem kontroli wyładowania tego 7Ah.

    Pomysł 2.
    Zastosowanie jako pompy 4 paluszków (równolegle powinny mieć 8Ah). Problem z
    ograniczeniem prądu podobny jak poprzednio.

    Pomysł 3.
    Dwa akumulatory 12V 7Ah i step-down (z regulacją tylko prądu).
    Chyba naturalnie rozwiązuje wszystkie problemy tylko targać trzeba dwa
    akumulatory.

    Jakieś sugestie który wariant wybrać i na czym najlepiej go zrealizować?
    Jakieś inne pomysły ?
    P.G.

  • 2. Data: 2014-02-27 18:30:33
    Temat: Re: Zanieść prąd do samochodu
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > jakiegoś ustrojstwa, ale wystarczająca aby poświęcić jej trochę czasu
    > (zawsze się człowiek przy okazji czegoś nauczy).

    [............]

    Wielokrotnie ratowałem się akumulatorem 12V 7Ah włączając go po prostu
    równolegle do samochodowego za pomącą kabelków 1.5mm^2. W zupełności
    wystarczało do rozruchu benzynowego silnika 1.6. Z lenistwa potem
    nawet jeździłem jakiś czas z akumulatorem 7Ah podłączonym na stałe.
    Dał radę, nie zagotował się i do dzisiaj siedzy w UPSie - a kombinacje
    robiłem w 2009 roku.

    Przetwornica step-up jest bardzo kłopotliwa, ponieważ wydajność dobrze
    naładowanego akumulatora 7Ah jest za wysoka i wymaga potężnej diody,
    żeby wytrzymała moment łączenia akumulatorów i rozruch - miedź jest
    odporniejsca od krzemu, niestety.
    Próbowałem kiedyś robić SEPICa zasilanego z 12V - osiągnąłem jakieś
    70W przy podłej sprawności, walcząc z pojemnością SEPIC i grzejącym
    się wszystkim.
    Push-pull w takim zastosowaniu wymaga trybu prądowego - przeklniesz to
    :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-02-27 18:51:15
    Od: Artur Miller <n...@m...com>

    On Thu, 2014-02-27 at 17:56 +0100, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > jakiegoś ustrojstwa, ale wystarczająca aby poświęcić jej trochę czasu
    > (zawsze się człowiek przy okazji czegoś nauczy).

    [pac]

    nie łatwiej wymienić aku na sprawny? chyba, ze zostawiasz auto w dżungli
    na 3 miesiące bez odpalania.

    uprzedzając pytania - kilkuletni aku stał w aucie zimą 2011 3 tygodnie
    pod blokiem. w styczniu. było minus kilkanaście nocami. odpalił bez
    jęczenia.

    więc może lepiej poświęcić swoj czas na coś co ma sens, zamiast wymyślać
    koło od nowa? :)

    @

  • 4. Data: 2014-02-27 19:07:51
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 27 lutego 2014 18:51:15 UTC+1 użytkownik Artur Miller napisał:

> [...]
    >
    > jęczenia.
    >

    > więc może lepiej poświęcić swoj czas na coś co ma sens, zamiast wymyślać

    A jak dla kogoś sensem życia jest wymyślanie kwadratowych kół?

  • 5. Data: 2014-02-27 19:55:05
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > Pomysł 1.
    > Akumulator 12V 7Ah i przetwornica step-up (ze sprzężeniem z prądu a nie
    moim zdaniem za bardzo kombinujeesz. znaczy do prostego przelewania paru
    amper nie potrzeba zaawansowanych układów.

    > Pomysł 2.
    > Zastosowanie jako pompy 4 paluszków (równolegle powinny mieć 8Ah).
    > Problem z ograniczeniem prądu podobny jak poprzednio.
    ograniczenie prądu może stanowić opornik w postaci żarówki halogenowej
    500w, 200w, dobierzesz w trakcie działania
    > Pomysł 3.
    > Dwa akumulatory 12V 7Ah i step-down (z regulacją tylko prądu).
    > Chyba naturalnie rozwiązuje wszystkie problemy tylko targać trzeba dwa
    > akumulatory.
    to juz lepiej.... 24V i żarówka.

    > Jakieś sugestie który wariant wybrać i na czym najlepiej go zrealizować?
    > Jakieś inne pomysły ?

    nie wiem o jakich paluszkach piszesz w p2, ale możesz się zastanowić nad
    ogniwami 18650. po naładowaniu mają 4.2v, czyli 4 szt dadzą 16.8V
    naładowane i 14.8V rozładowane. Czyli bardzo blisko tego co chcesz
    osiągnąć. na allegro dostępne po 6zł, pojemność około 2ah. dają radę
    oddać 8-10 amper(wkrętarka), ale przy takim traktowaniu szybko giną. Tak
    więc czekają Cię dwa takie pakiety, 8 sztuk czyli pi razy oko 6dych z
    przesyłką plus kable plus żarówka halogenowa. Daj znać jak coś wystrugasz.

  • 6. Data: 2014-02-27 20:01:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
    >Jakieś inne pomysły ?

    A nie ma jakiegos zasilacza do laptopow samochodowego ?
    takiego z 12 na 17/15/14V ...

> [...]
    >nie napięcia).
    >Problem: ograniczenie prądu na początku procesu ładowania i w

    Hm, a moze nie trzeba ograniczac ? Dioda, dlawik ...

    J.

  • 7. Data: 2014-02-27 20:04:55
    Od: AlexY <a...@i...pl>

> [...]
    > Mam potrzebę posiadania możliwości względnie szybkiego władowania kilku
    > Ah w akumulator samochodu w przypadku braku dostępu do AC. Chodzi

    Supercap?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2014-02-27 20:32:17
    Od: Artur Miller <n...@m...com>

    On Thu, 2014-02-27 at 10:07 -0800, k...@g...com wrote:

    > A jak dla kogoś sensem życia jest wymyślanie kwadratowych kół?

    to niech mi zaprojektuje tani oscyloskop cyfrowy. jakieś 2 ADC żeby było
    ze 100MS/s, FPGA, USB, do tego jakiś open source soft ... będę
    wdzięczny, bo sam ni mam czasu i $$$ na coś fabrycznego :)

    @

  • 9. Data: 2014-02-27 22:07:37
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2014-02-27 17:56, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > dojdzie do ograniczenia napięciowego w Omni-FETach, a to chyba nie jest
    > objęte ogranicznikiem temperaturowym więc Omni-FETy pójdą z dymem.

    A nie bierzesz pod uwagę możliwości dodania pętli ograniczającej również
    napięcie? Wydaje się to takim dość oczywistym rozwiązaniem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2014-02-28 10:05:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Artur Miller" <n...@m...com> napisał w wiadomości

    > nie łatwiej wymienić aku na sprawny? chyba, ze zostawiasz auto w dżungli
    > na 3 miesiące bez odpalania.

    Gdyby był niesprawny faktycznie byłoby łatwiej.

    Nie chciałem się rozpisywać (już tu kiedyś pisałem w czym problem). Przy
    pierwszym problemie (jakiś 5 lat temu) okazało się, że należy nam się (dwa z
    3 samochodów) wymiana wiązek kablowych bo w tej serii numerów fabrycznych
    robią się jakieś zwarcia.
    To nic nie pomogło i problem występuje losowo z 5..6 razy do roku w każdym z
    tych samochodów. Lato/zima nie ma wpływu, Nie jest to ujemny bilans (200km w
    lipcu a na drugi dzień rano pusty akumulator) ani zostawienie nie
    wyłączonego czegoś (moim zdaniem komputer bzikuje i coś sam z siebie
    włącza - podejrzewam, że świece żarowe, a pojęcie upgrade oprogramowania
    jest w serwisie Forda nie znane).
    Przy każdej wizycie w serwisie wspominałem o tym to mi mówili, że akumulator
    mam słaby i tyle. Odbierając po przeglądzie słyszałem, że sprawdzili i jest
    sprawny. Dwa lata temu kazałem bez względu na stan zmienić na nowy
    (myślałem, że akumulator to rząd 200zł a skasowali coś koło 700). W
    pierwszym roku po wymianie 6 razy się rozładował.
    P.G.