-
41. Data: 2012-02-08 22:12:43
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
Dnia 08.02.2012 Kuba (aka cita) <y...@w...pl> napisał/a:
>>> tylko, zeby chłodnica w ogole działała, najpierw musi zostać podłączona
>>> do
>>> obiegu przez termostat... a jeśli ten jest sprawny, to chłodnicy w ogole
>>> może nie być, dopóki silnik nie osiągnie powiedzmy tych 70st celc.
>>>
>>> Pomijam ewentualne chłodzenie silnika powietrzem, które go owiewa... wg
>>> mnie
>>> to jest jednak pomijalne.
>>
>> IMO nie jest. Ale oczywiście termostat ważniejszy.
>
> wg mnie komora silnika jest na tyle nieszczelna, ze zakrycie małego grilla
> przed chłodnicą ma pomijalny wpływ na ewentualne chłodzenie silnika
> owiewanym powietrzem, choć oczywiście będzie to zależne od konkretnego auta
> i osłon silnika. Generalnie jednak bezwładność masy żeliwa/aluminium jakim
> jest silnik wg mnie jest spora, zeby takie chłodzenie miało istotny wpływ.
Z drugiej strony chłodzenie przepływającym zimnym powietrzem jest
skutecznym chłodzeniem. U mnie w zimie gródź pomiędzy silnikiem i kabiną
jest zimna nawet pod koniec długiej trasy - a z jednej strony rozgrzany
silnik, z drugiej strony ogrzana kabina. Tylko z tej pierwszej strony
hula sobie wiatr...
> ps. ale nie mówie, ze nie moge sie mylić.
Mi się nie chce zakrywać chłodnicy i mierzyć czasów :)
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
42. Data: 2012-02-08 22:35:16
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
wiadomości news:jgunut$gbm$1@inews.gazeta.pl...
>
> Z moich doświadczeń wynika, że im zimniej tym chłodzenie "owiewowe"
> silnika ma większy udział w odprowadzaniu ciepła.
> Garbus, VW Ogórek, ciężarówki Tatra, że o Maluchu nie wspomnę - chłodzenie
> powietrzne daje radę nawet w największe upały.
no dobra, ale tam silniki są troche inaczej skonstuowane .. wlasnie pod
kątem chłodzenia powietrzem. Inaczej policzone są też temperatury pracy
takiego silnika, no i przede wszystkim powierzchnia chłodzenia jest większa,
poprzez użebrowanie odpowiednich elementów.
Pytanie czy silnik, którego konstrukcja nie przewidywała takiego chłodzenia,
jest masywny i zwarty, a elementy, które powinny być chłodzone nie są
wyeksponowane - jest wrażliwy na taki przepływ powietrza wokół niego i na
ile zmienia sie przepływ powietrza przy zasłoniętej i nie zasłoniętej
chłodnicy biorąc pod uwage brak szczelności kompry silnika i stosunkowo mały
wlot powietrza przed samą chłodnicą...
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka + Lisica
Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM
Volvo FL618 '97 250KM śmieciarka - lub zamienie na asenizacyjny
Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł
-
43. Data: 2012-02-08 22:39:02
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Krzysiek Kielczewski" <k...@g...com> napisał w
wiadomości news:slrnjj5pa7.q1h.krzysiek.kielczewski@krzyk.sail-
ho.pl...
>> ps. ale nie mówie, ze nie moge sie mylić.
>
> Mi się nie chce zakrywać chłodnicy i mierzyć czasów :)
a już myslalem, ze wpadnie do dyskusji troche merytoryki praktycznej ;-)
ps. a tak swoją drogą, to wlasnie przed wczoraj termostat w moim wehikule
odszedł do krainy stałych temperatur ... i siem, żem wkurzył.
Jako, ze jestem przeziembiony i nie amm garażu ... musze wymiane zlecić, a
to nastąpi dopiero w piątek .. grrr. Nie dość, ze TDIki sie ciężko
nagrzewają, to jeszcze ten gnojek przestał sie domykać.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka + Lisica
Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM
Volvo FL618 '97 250KM śmieciarka - lub zamienie na asenizacyjny
Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł
-
44. Data: 2012-02-08 22:48:59
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> napisał w wiadomości
news:jgupqm$m6f$1@inews.gazeta.pl...
>
> Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
> wiadomości news:jgunut$gbm$1@inews.gazeta.pl...
>>
>> Z moich doświadczeń wynika, że im zimniej tym chłodzenie "owiewowe"
>> silnika ma większy udział w odprowadzaniu ciepła.
>> Garbus, VW Ogórek, ciężarówki Tatra, że o Maluchu nie wspomnę -
>> chłodzenie powietrzne daje radę nawet w największe upały.
>
>
> no dobra, ale tam silniki są troche inaczej skonstuowane .. wlasnie pod
> kątem chłodzenia powietrzem. Inaczej policzone są też temperatury pracy
> takiego silnika, no i przede wszystkim powierzchnia chłodzenia jest
> większa, poprzez użebrowanie odpowiednich elementów.
>
> Pytanie czy silnik, którego konstrukcja nie przewidywała takiego
> chłodzenia, jest masywny i zwarty, a elementy, które powinny być chłodzone
> nie są wyeksponowane - jest wrażliwy na taki przepływ powietrza wokół
> niego i na ile zmienia sie przepływ powietrza przy zasłoniętej i nie
> zasłoniętej chłodnicy biorąc pod uwage brak szczelności kompry silnika i
> stosunkowo mały wlot powietrza przed samą chłodnicą...
>
>
Pisałem już w tym wątku:
"W Uno musiałem zasłonić połowę wlotów powietrza, inaczej po włączeniu
ogrzewania kabiny przy -20C, silnik tak się wychładzał, że konieczne było
ponowne włączanie ssania. Termostat był sprawny i profilaktycznie dwukrotnie
wymieniany."
--
Pozdrawiam,
yabba
-
45. Data: 2012-02-08 22:49:36
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
W dniu 2012-02-08 22:39, Kuba (aka cita) pisze:
>
> Użytkownik "Krzysiek Kielczewski" <k...@g...com>
> napisał w wiadomości
> news:slrnjj5pa7.q1h.krzysiek.kielczewski@krzyk.sail-
ho.pl...
>>> ps. ale nie mówie, ze nie moge sie mylić.
>>
>> Mi się nie chce zakrywać chłodnicy i mierzyć czasów :)
>
>
> a już myslalem, ze wpadnie do dyskusji troche merytoryki praktycznej ;-)
Karton blokujący chłodzenie powietrzem daje dużo (tak, chłodzenie
powietrzem w czasie jazdy może być aż za bardzo skuteczne), ale
problemy się pojawią w mieście, kiedy stoimy w korku.
> ps. a tak swoją drogą, to wlasnie przed wczoraj termostat w moim
> wehikule odszedł do krainy stałych temperatur ... i siem, żem wkurzył.
> Jako, ze jestem przeziembiony i nie amm garażu ... musze wymiane zlecić,
> a to nastąpi dopiero w piątek .. grrr. Nie dość, ze TDIki sie ciężko
> nagrzewają, to jeszcze ten gnojek przestał sie domykać.
Standard w VW (i okolicach) :)
-
46. Data: 2012-02-08 23:00:20
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Artur Maśląg" <f...@p...com> napisał w wiadomości
news:jguqm0$33k$1@mx1.internetia.pl...
>
> Karton blokujący chłodzenie powietrzem daje dużo (tak, chłodzenie
> powietrzem w czasie jazdy może być aż za bardzo skuteczne), ale
> problemy się pojawią w mieście, kiedy stoimy w korku.
ale masz na to jakieś konkretne sytuacje jako przykład, czy tylko tak dalej
teoretyzujemy?
ps. przypominam, ze mówimy o momencie, kiedy chodnica nie bierze udziału w
chłodzeniu (jeszcze) i chodzi o chłodzenie samego silnika opływającym
powietrzem, w szczególności jaka jest różnica w ilości przepływającego
silnik powietrza przy zamkniętym wlocie w grillu i otwartym biorąc pod uwage
wszelkie inne nieszczelności komory silnika.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka + Lisica
Sprzedam P307 1,6HDI 2006 110KM
Volvo FL618 '97 250KM śmieciarka - lub zamienie na asenizacyjny
Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł
-
47. Data: 2012-02-08 23:06:45
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: Artur Maśląg <f...@p...com>
W dniu 2012-02-08 23:00, Kuba (aka cita) pisze:
>
> Użytkownik "Artur Maśląg" <f...@p...com> napisał w wiadomości
> news:jguqm0$33k$1@mx1.internetia.pl...
>>
>> Karton blokujący chłodzenie powietrzem daje dużo (tak, chłodzenie
>> powietrzem w czasie jazdy może być aż za bardzo skuteczne), ale
>> problemy się pojawią w mieście, kiedy stoimy w korku.
>
> ale masz na to jakieś konkretne sytuacje jako przykład, czy tylko tak
> dalej teoretyzujemy?
Praktykę chyba mogę pominąć, ponieważ teoria w zupełności powinna
wystarczyć. Zdaje się, że było to nawet ładnie wytłumaczone w
jakiejś książce WKŁ(?) "Poprawa dynamiki i ekonomiczności silników
itd.". Stare - ja wiem, lata 80?
> ps. przypominam, ze mówimy o momencie, kiedy chodnica nie bierze udziału
> w chłodzeniu (jeszcze) i chodzi o chłodzenie samego silnika opływającym
> powietrzem, w szczególności jaka jest różnica w ilości przepływającego
> silnik powietrza przy zamkniętym wlocie w grillu i otwartym biorąc pod
> uwage wszelkie inne nieszczelności komory silnika.
A co Ty chcesz przypominać? Mowa jest o chłodzeniu silnika (bloku,
miski), a nie wpływie na chłodnicę, która jest czynna dopiero po
osiągnięciu stosownej temperatury płynu w silniku.
-
48. Data: 2012-02-08 23:08:32
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>
W dniu 2012-02-08 08:49, szufla pisze:
>
>> _Podobno_ zalezy od silnika. Projektowane we wloszech nie za bardzo sa
>> dostosowane do naszych warunkow zimowych i sa notorycznie niedogrzane
>
> Gdzie takie brednie opowiadaja ?
>
To nie brednie. Pojezdzij sobie jakimkolwiek Fiatem Ducato (takim do
2005 - nie wiem jak nowsze modele, bo nikt ze znajomych nie ma) albo
porozmawiaj z uzytkownikami. Blok silnika jest tak skutecznie chlodzony
przez oplywajace powietrze, ze przy -15 musisz wybierac albo ciepla
kabina, albo cieply silnik. No chyba ze zakryjesz przod kartonami.
Inne Fiaty tez cierpia na ta przypadlosc, podejrzewam, ze idac tym
tropem Alfy Romeo i Lancie rowniez.
--
venioo -> GG:198909
Sprzedam AUDI 100 C4 '91 AAR 2.3 LPG
http://tablica.pl/oferta/audi-100-c4-czarna-gaz-lpg-
mafia-look-IDvheh.html
-
49. Data: 2012-02-08 23:16:45
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
Dnia 08.02.2012 Kuba (aka cita) <y...@w...pl> napisał/a:
>>> ps. ale nie mówie, ze nie moge sie mylić.
>>
>> Mi się nie chce zakrywać chłodnicy i mierzyć czasów :)
>
>
> a już myslalem, ze wpadnie do dyskusji troche merytoryki praktycznej ;-)
Dobra, poświęcę się. Ale jak mi kupisz dolną osłonę silnika i zapewnisz
przez dwa dni stałą temperaturę i identyczne warunki drogowe (rozkład
świateł i korki) :-)
> ps. a tak swoją drogą, to wlasnie przed wczoraj termostat w moim wehikule
> odszedł do krainy stałych temperatur ... i siem, żem wkurzył.
> Jako, ze jestem przeziembiony i nie amm garażu ... musze wymiane zlecić, a
> to nastąpi dopiero w piątek .. grrr. Nie dość, ze TDIki sie ciężko
> nagrzewają, to jeszcze ten gnojek przestał sie domykać.
Pociesz się: ja poległem na wymianie akumulatora w renault kangoo. Po
godzinie walki się poddałem: nie dałem rady skutecznie przykręcić
nowego. ASO mnie skasowało na 30+VAT (i tak musiałem podjechać po
rozkodowanie radia) Na swoje usprawiedliwienie mam zdecydowanie zbyt
kiepskie wyposażenie w narzędzia.
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
50. Data: 2012-02-08 23:33:11
Temat: Re: Zakrywanie chłodnicy w czasie mrozu - czy ma sens?
Od: "Tmek" <T...@d...ek>
yabba wrote:
> Użytkownik "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> napisał w wiadomości
> news:jgupqm$m6f$1@inews.gazeta.pl...
>> Pytanie czy silnik, którego konstrukcja nie przewidywała takiego
>> chłodzenia, jest masywny i zwarty, a elementy, które powinny być
>> chłodzone nie są wyeksponowane - jest wrażliwy na taki przepływ
>> powietrza wokół niego i na ile zmienia sie przepływ powietrza przy
>> zasłoniętej i nie zasłoniętej chłodnicy biorąc pod uwage brak
>> szczelności kompry silnika i stosunkowo mały wlot powietrza przed
>> samą chłodnicą...
>
>
> Pisałem już w tym wątku:
> "W Uno musiałem zasłonić połowę wlotów powietrza, inaczej po włączeniu
> ogrzewania kabiny przy -20C, silnik tak się wychładzał, że konieczne
> było ponowne włączanie ssania. Termostat był sprawny i
> profilaktycznie dwukrotnie wymieniany."
Kiedys w punto 1 podobnie.
Trasa przy ponad -10 i bez tektury temp zamiast na srodku wskaznika opadala
na min.
Tmek