    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zakłócenia
    Date: Fri, 25 Feb 2011 20:11:45 +0100

    Robbo wrote:

    > Witam,
    >
    > Współzbudowałem układ elektroniczny, którego zadaniem jest pomiar
    > częstotliwości sinusoidy (np. prądu w sieci elektrycznej) i wyświetlanie
    > zmierzonej wartości na wyświetlaczu. Na pokładzie jest wyświetlacz LCD
    > graficzny oraz mikrokontroler ATmega. W układzie sinusoida przetwarzana
    > jest na prostokąt o odpowiednim napięciu, a następnie wprowadzana na
    > mikrokontroler. Układ ten ma kilka rezystorów, tranzystor, mostek
    > prostowniczy i transformatorek.
    >
    > Chciałem zbadać w warunkach domowych podatność układu na zakłócenia (na
> [...]

    Z formalnego punktu widzenia pomiar jest poprawny. Stycznik wprowadza
    harmoniczne i procesor musi się zdecydować co mierzyć. Jak mierzysz
    częstotliwości okołosieciowe, to daj filtr dolnoprzepustowy na wejściu.
    Najlepiej na wszystkich liniach IO które wykorzystujesz (na cyfrowych
    oczywiście na wyższe f, ja mam 1k/100pF RC). Dodatkowo gruba masa, ja mam
    grubą folię miedzianą przylutowaną do "podwozia" płytki.

    Waldek