  • 111. Data: 2022-10-31 15:49:21
    Temat: Re: Zakaz rejestrowania normalnych samochodów w unii europejskiej od 2035?
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 31.10.2022 o 12:27, J.F pisze:

    > Na wiatraki i solary czasu starczy, na reaktory tez powinno, chyba
    > ze mieszkancy i ekolodzy bedą protestowac...

    Gorzej jak się Chińczyki obrażą i założą embargo na panele i turbiny dla
    Europy.

  • 112. Data: 2022-10-31 16:35:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Oct 2022 15:49:21 +0100, nadir wrote:

    > Gorzej jak się Chińczyki obrażą i założą embargo na panele i turbiny dla
    > Europy.

    Powazne turbiny chyba nie są z Chin.
    Jedna fabryka jest pod Szczecinem.

    Panele ... chyba potrafimy zrobic w Europie, tylko pewnie za drogo.

    No i mamy nasze wspaniale perowskity :-)

    Chinczyki moga miec ten problem, ze sami chca paneli,

    J.

  • 113. Data: 2022-10-31 17:32:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.10.2022 o 15:09, J.F pisze:

    > Niby nie była,

    No i sam widzisz, że jak się chce to się da.

    > Podobnie jak np ubytek 50% pracownikow, nawet jesli tylko czasowy.

    Przecież większość usług i budżetówki znikło czasowo. I co - i się
    dodrukowało. Jak będzie trzeba do się zrobi koncernom dopłaty za
    utracone zyski, koncerny podniosą marże i jeszcze będą na tym do przodu.
    Nowoczesna ekonomia:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 114. Data: 2022-10-31 17:38:42
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 31.10.2022 o 16:35, J.F pisze:

    > Powazne turbiny chyba nie są z Chin.
    > Jedna fabryka jest pod Szczecinem.
    >
    > Panele ... chyba potrafimy zrobic w Europie, tylko pewnie za drogo.

    Teoretycznie to my wszystko potrafimy zrobić w Europie, a potem wychodzi
    jak z samochodami, że pół roku trzeba czekać na jakiś gówniany czip z
    Chin i produkcja stoi.

    > No i mamy nasze wspaniale perowskity :-)

    Podobno one takie wspaniałe nie są?

    > Chinczyki moga miec ten problem, ze sami chca paneli,

    Bardziej to oni mogę nie mieć interesu żeby dalej "sponsorować" Europę.

  • 115. Data: 2022-10-31 18:14:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 Oct 2022 17:38:42 +0100, nadir wrote:

    > Teoretycznie to my wszystko potrafimy zrobić w Europie, a potem wychodzi
    > jak z samochodami, że pół roku trzeba czekać na jakiś gówniany czip z
    > Chin i produkcja stoi.

    Z Tajwanu chyba, choc to sie niby do Chin zalicza :-)
    Panele gdzies pod Dreznem robili ... lub nadal robią.

    > Podobno one takie wspaniałe nie są?

    Tez mi sie tak wydaje, ale jesli beda tanie i trwałe, to moze starczą.

    > Bardziej to oni mogę nie mieć interesu żeby dalej "sponsorować" Europę.

    Ale tu nie chodzi o sponsoring - nie sprzedadzą swoich tanich, to
    kupimy z Filipin, Malezji itp.

    J.

  • 116. Data: 2022-10-31 18:55:04
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-10-31 o 15:29, nadir pisze:
    > Oglądam różnych ekofaszystów i narzekają na zasięgi przy ogrzewaniu i
    > klimie.

    O czymś muszą być te filmiki. Bardziej w dupę daje wiatr niż jakieś tam
    chłodno czy zimno.

    > Chociaż oni to nazywają obiektywnymi niedogodnościami czy jakoś
    > tak. No i z tą mocą klimy to trochę niedoszacowałeś, klima w samochodzie
    > może mieć nawet kilka kilowatów, to nie zaizolowany budynek gdzie na
    > 30m2 starcza kilkaset watt.

    Moc chłodnicza tak, ale moc sprężarki na pewno nie.
    Zresztą widać online ile żre. Przy odpaleniu kilowat, potem spada jak
    już chwyci temperaturę.

    > No ale żeby żarł te 13-15kWh to póki co jakieś 2x tyle trzeba dołożyć do
    > pieca w elektrowni.

    No pewnie tak ale nie o tym wątek, bo zaraz się zacznie liczenie ile
    wpieprza tankowiec, ile rafineria, zaraz jakiś pacjent wyskoczy ze
    śladem węglowym, mnie już nie bawią takie tasiemce ;)

    > No to ładnie, jaka to pojemność?
    > A może KIA "oszukuje" tak jak Tesla i zakłada akumulatory o większej
    > pojemności ale użytkownikowi daje dostęp do ograniczonej?

    Na pewno jest tam więcej tej pojemności na okoliczność degradacji w
    początkowym okresie użytkowania, netto jest 64kWh. A ile zapasu to nie
    wiem :>

    > Słowo klucz - w robocie. I na pewno obsługują to osoby odpowiednio
    > przeszkolone i uprawnione.

    Haha :] Powiem to tym neandertalom co to obsługują, uśmieją się setnie :P

    > Nie da się czegoś takiego przekazać do użytku
    > przeciętnemu kierowcy lub do naprawy w pierwszym lepszym warsztacie.

    No obsługa spalinowca była nieco bardziej skomplikowana niż obsługa
    konia, a jednak jakoś się udało i nawet wiejskie mechaniki dają sobie
    jakoś radę ;)

    L.

  • 117. Data: 2022-10-31 19:32:35
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 31.10.2022 o 06:44, Shrek pisze:

    > Dzisiaj to wcale zasadniczo nie wygląda. Znaczy pojedyncze sztuki na
    > mieści naładujesz. Ale jak ma być masowo, to w żadnym wypadku i ilość
    > ładowarek tego nie zmieni. Musiałbyś dać ładowarkę przy każdym możliwym
    > miejscu parkingowym.

    No i ja tak właśnie myślę, że gdyby ktoś chciał to mógłby od ręki
    wymusić ładowarki przy każdym parkingu. Pytanie jest zasadniczo inne, po
    co ładowarki w mieście jak można zaktywizować komunikację miejską. Czyli
    wraca to, co napisałem, że te elektryki to pozamiejskie zasadniczo są.
    No chyba, że carsharing...

  • 118. Data: 2022-10-31 21:24:41
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 31.10.2022 o 18:55, Lisciasty pisze:

    > Moc chłodnicza tak, ale moc sprężarki na pewno nie.

    Moc chłodnicza jest tak z grubsza 3x większa niż
    mechaniczna/elektryczna, są jakieś tam jakieś niuanse typu; lepszy gaz,
    lepsza instalacja, lepsze wymienniki, ale to są mało istotne wielkości.
    Moc mechaniczna przeciętnej sprężarki w samochodzie osobowym to 1,5-5kW.
    Tu masz jakąś dyskusję, chłop twierdzi, że zmierzył na wale moc
    sprężarki i wyszło mu 6kW.
    https://forum.klimatyzacja.pl/showthread.php?tid=455
    Jak to robił i czy prawidłowo to nie nie wiem, ale jest to z grubsza
    zbieżne z tym co wiem od ludzi zajmujących się chłodnictwem w samochodach.

    > Zresztą widać online ile żre. Przy odpaleniu kilowat,

    Przy upałach w okolicach 30st.C mam spalanie o około 0,5 litra większe
    gdy używam klimy.

    > potem spada jak już chwyci temperaturę.

    Ale potem jest ciągłe dogrzewanie przez słońce, więc temperatura owszem
    spada, ale właśnie kosztem klimatyzacji.

    > No pewnie tak ale nie o tym wątek, bo zaraz się zacznie liczenie ile
    > wpieprza tankowiec, ile rafineria, zaraz jakiś pacjent wyskoczy ze
    > śladem węglowym, mnie już nie bawią takie tasiemce ;)

    Ale tu nie chodzi o koszta, tylko o sprawność. Tankując na stacji mam
    koszty wydobycia, tankowca i rafinacji w cenie. Płacąc za kWh w gniazdku
    też wszystkie koszty pośrednie są doliczone.
    Chodzi o to, że przeciętny ekofaszysta stawia tezy, że samochód
    elektryczny jest dużo bardziej ekologiczny bo sprawność silnika
    elektrycznego to nawet 90%, a spalinowego to przeciętnie 25%.

    > Haha :] Powiem to tym neandertalom co to obsługują, uśmieją się setnie :P

    Nie wiem co to za urządzenia i firma, ale naszym kraju, i w reszcie
    Europy też, do pracy z urządzeniami elektrycznymi powyżej 1000V trzeba
    mieć specjalne uprawnienia, do niższych napięć zresztą też.

    > No obsługa spalinowca była nieco bardziej skomplikowana niż obsługa
    > konia, a jednak jakoś się udało i nawet wiejskie mechaniki dają sobie
    > jakoś radę ;)

    Pewnie, że się udało, ale to wszystko wymaga wiedzy, narzędzi i jak
    powyżej pisałem uprawnień.
    Ostatnio jeden znajomy mechanik został przez warsztat samochodowy
    wysłany na kurs SEP, bo przyjeżdża do nich coraz więcej samochodów
    elektrycznych na czysto mechanicznej naprawy. Ale jego przełożony ma na
    tyle oleju w głowie, że wie że w tych samochodach już nie ma tylko
    instalacji 12/24V i można coś spektakularnego odjebać.

  • 119. Data: 2022-10-31 22:40:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.10.2022 o 19:32, ii pisze:

    > No i ja tak właśnie myślę, że gdyby ktoś chciał to mógłby od ręki
    > wymusić ładowarki przy każdym parkingu.

    I średnią hawajską do tego. I jak będziesz przynosił to weż jeszcze dwa
    piwa i trzy elektrownie atomowe.

    > Pytanie jest zasadniczo inne, po
    > co ładowarki w mieście jak można zaktywizować komunikację miejską.

    I w końcu doszliśmy do tego, że nie chodzi o zamianę spalinek na
    elektryki a samochodów na autobusy i tramwaje. Powyższe nie dotyczy
    oczywiście elit bo to wyjątkowa sytuacja.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 120. Data: 2022-11-01 01:54:45
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2022-10-29 o 08:42, Shrek pisze:

    > A jak pisałem, że nie da zastąpić elektryków spalinkami 1 do 1 to byłem
    > szur i foliarz. Plebs ma być plebsem a nie rozbijać się samochodami.
    >
    > A pisałem, że cały zachwyt z elektrykami skończy się tam, że nie
    > będziesz miał elektyka a i tak zapłacisz za niego w dopłatach i wyższych
    > cenach za prąd

    Nie przejmuj się, już od dawna każdy płacący podatki, a nieposiadający
    samochodu dopłaca krocie do samochodziarstwa :-)
    Jako rekompensatę otrzymuje trujące spaliny, uciążliwy i niezdrowy hałas
    oraz skradziony teren zaasfaltowany drogami, które tną każdą okolicę na
    małe kawałeczki.