  • 31. Data: 2009-01-17 11:47:14
    Temat: Re: Zagadka
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Sat, 17 Jan 2009 12:24:59 +0100, Janko Muzykant <j...@w...pl>
    pisze:

    >A na postawione pytania odpowiedzi jednoznacznej wciąż nie ma.

    IMHO wystarczającą odpowiedzią był link do Imatest, który podał Radio
    Erewan. Ale skoro wolisz dyskusję na poziomie audifilskim ... to Twój
    wątek ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 32. Data: 2009-01-17 11:50:11
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > No, ale jeszcze nikt tego tu nie policzył, choć wszystkie warunki
    > zostały podane :)

    Janko, daj mi plik tekstowy z danymi z tego obrazu to ci policze.
    Niestety nie mam softu, ktory by mi wyciagnal dane z pliku graficznego,
    a pisac konwerter jakkolwiek prosty to mi sie nie chce. Chyba Gimp ma
    mozliwosc takiego eksportu, niestety nie mam go zainstalowanego i nie
    moge na szybko tego zrobic.

    > W zasadzie. Pytanie - czy pomiędzy 0, a 1EV jest jeszcze gradient, czy
    > już nie? A co w wypadku, gdy będzie to obraz rzeczywisty - niewielkie,
    > kilkupikselowe szczegóły - kora drzew, głębokie pełne szczegółów cienie
    > itd.

    Bo zle liczysz dynamike. Jesli pomiedzy 0 a 1EV nie ma roznicy to zaweza
    to dynamike. Dla przypomnienia dynamika to stosunek maksymalnego do
    minimalnego mozliwego do zarejestrowania sygnalu. Od strony maksimum
    ogranicza go saturacja przetwornika (ADC, fotoelementu), od dolu szumy,
    uniemozliwiajace rozroznienie mierzonej wartosci od tla.

    > Nie tu, wszędzie. Porównywanie dynamiki właśnie na tym polega, że nie
    > przejmuje się nikt szumem i dorzuca pierwszy (drugi, trzeci) ev, w
    > którym nie ma żadnych szczegółów. Albo pasmo przenoszenia jest tak
    > niskie, że nic prócz dużych płaszczyzn nie ma możliwości rejestracji.

    Jesli jest tak jak mowisz, to dynamika jest to porostu zle policzona.
    Jesli jest policzona dobrze to w jakis tam sposob szum uwzglednia,
    chociaz zgodze sie, ze sama dynamika nie umozliwia porownania matryc.

  • 33. Data: 2009-01-17 11:52:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > Zdrowy rozsądek mówi, że aby cokolwiek porównać trzeba wyznaczyć metodę
    > porównywania - najlepiej taką która da się opisać bez
    > uwzględniania "widzimisię" oceniającego a już szczególnie - pytającego :-)

    Utworzyłem ten wątek tylko po to, by w przyszłości czasem zastanowić się
    nad sensem porównywania dynamiki aparatów, z których jeden ''lepszy, bo
    ma więcej ev'' robi papę w granulki, a drugi (''gorszy'') szumi jak
    telewizor bez anteny, ale szczegóły pokazuje dokładnie do najgłębszych
    cieni.

    Na temat metod mierzenia nie chce mi się gadać, bo szkoda czasu na
    teologię - mnie interesuje wyłącznie estetyka użyteczna. Gdyby to był
    np. kabel antenowy to wtedy rzeczywista dynamika przenoszona takowym
    byłaby interesująca.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 34. Data: 2009-01-17 11:53:11
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Ale przecież fotografia do tego służy :)

    Jasne, ale nie upieraj sie wtedy do opisu fotografii za pomoca pojec
    technicznych.

    > Porównujemy zdjęcie umieszczone na ekranie (albo wydrukowane). Takie są
    > założenia.

    I na oko chcesz, zeby ktos ocenil dynamike?

    > Dlaczego koloru? Możemy ten obrazek przekonwertować do bw, nic to nie
    > zmieni.

    A bw to nie kolor?:) Mozesz sobie podac rozdzielczosc chromatyczna dla
    poszczegolnych skladowych, jak i potem dla dowolnego przeksztalcenia
    obrazu. No ale to juz nie bedzie parametr opisujacy matryce, tylko
    algorytm twojego przeksztalcenia.

  • 35. Data: 2009-01-17 11:53:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    T.M.F. pisze:
    > Mysle, ze popelniasz blad polegajacy na przenoszeniu parametrow
    > opisujacych pojedyncze pixele na odczucia dotyczace calego obrazu. Idac
    > tym tropem dochodzimy do absurdow typu matryca kompaktu jest lepsza niz
    > lustrzanki bo obraz dobrze naswietlony z byle kompaktu jest lepszy niz
    > zle naswietlony z lustrzanki.

    Ależ skąd - założenia są wyraźnie i warunki określone.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /człowiek na zdjęciu powinien być uśmiechnięty/

  • 36. Data: 2009-01-17 11:58:13
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    T.M.F. pisze:
    > Janko, daj mi plik tekstowy z danymi z tego obrazu to ci policze.

    Jakie mam Ci dać dane tekstowe? :)
    Wygeneruj sobie liniowy gradient szumu, wymnóż z liniowym gradientem od
    czerni do bieli i będzie... 10EV (przy założeniach, że to jest obraz 10EV).
    Bo oczywiście taka jest dynamika rzeczywista.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /ile kremówek zjadł papież?/

  • 37. Data: 2009-01-17 12:00:20
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Andrzej Popowski pisze:
    > IMHO wystarczającą odpowiedzią był link do Imatest, który podał Radio
    > Erewan. Ale skoro wolisz dyskusję na poziomie audifilskim ... to Twój
    > wątek ;-)

    Nie, no próbuję czasem ożenić teorię z praktyką, ale zwykle kończy się
    tak, że artyści nic z tego nie rozumieją, a fizycy nawet na zdjęcia nie
    patrzą :)
    Link mnie nie przekonał bynajmniej, stawia metodologię do czegoś, co
    według mnie nie ma sensu z założenia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /w niebie każdy będzie miał iphona, ipoda i ibooka/

  • 38. Data: 2009-01-17 13:50:44
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Janko Muzykant rzecze:

    > No właśnie - dlaczego 25? A może 26? Albo 24?

    No toć mówię - tyle sobie przyjąłem. Nie da się powiedzieć, że jakaś matryca
    ma dokładnie daną dynamikę.

    ALE!

    Zauważ że jeśli tylko przyjmiesz wszędzie tyle samo na dole, to będzie można
    *porównać* dynamikę kilku matryc.

  • 39. Data: 2009-01-17 13:53:21
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Andrzej Popowski rzecze:

    > Jakim cudem chciałbyś umieścić 10EV liniowo na 8 bitach?

    Założyłem że te 10EV to tak dla żartu jest napisane :>

    Albo że ten jpg ma udawać raw.

    > Przecież masz skalę EV, możesz to sobie przeliczyć na 10 lub więcej
    > bitów w skali liniowej.

    Nie mam skali, mam tylko wartości na końcach. A nie wiem czy w środku to
    idzie liniowo, czy potęgowo, czy logarytmicznie. Generalnie rozchodzi się o
    to, żeby wskazać o ile ciemniejszy (liniowo) od tych 10EV był pasek w
    miejscu które obrałem jako graniczny szum. Jako że Janko nic nie napisał o
    funkcji transferu, to przyjąłem że jej nie ma.

  • 40. Data: 2009-01-17 13:53:28
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Sat, 17 Jan 2009 13:00:20 +0100, Janko Muzykant <j...@w...pl>
    pisze:

    >Link mnie nie przekonał bynajmniej, stawia metodologię do czegoś, co
    >według mnie nie ma sensu z założenia.

    Zadałeś pytanie, na które nie interesuje Cię odpowiedź ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski