-
Data: 2012-06-24 19:06:13
Temat: Re: Zadupizm a nowoczesne samochody.
Od: Jan45 <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2012-06-24 11:05, Marek Dyjor pisze:
> Cavallino wrote:
(...)
>> Powolna jazda w kolumnie jest po prostu niebezpieczna i nudna, więc
>> każdy kto nie chce tak jechać jest po prostu normalny.
>
> spokojna jazda z odstępami w klumnie jest bezpieczna, nerwowe
> popierdalanie jest niebezpieczne.
>
> wolne kolumna zwykle powstają bo nie ma warunku do bezpiecznego
> wyprzedzania zawalidrogi a nie z miłości do wolnej jazdy.
Bardzo to są dobre zdania. Dobre jako przykłady sprzecznych
opinii na ten sam temat. Z tym, że argumenty są niespójne,
co sprawia, że nie da się ocenić, kto ma rację, a kto nie.
Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że są w obu zdaniach
argumenty ciekawe i słuszne.
A tak naprawdę to sprawa (jazdy w kolumnie) jest znana od
bardzo dawna. Jeżdżono tak zawsze wtedy, kiedy to miało
sens praktyczny. Na przykład pojazdy wojskowe przewożące
wojaków lub sprzęt na większą odległość. Są specjalne
wytyczne do jazdy w takiej kolumnie. Są tam i takie zasady,
które można by zastosować do jazdy w kolumnie powstającej
spontanicznie czy przymusowo na dzisiejszych drogach w ruchu
całkiem cywilnym.
Wiadomo (także i stamtąd), że kolumna "dobrowolna" zakłada
sobie jakąś prędkość przejazdu. I wtedy się okazuje, że
dla zagwarantowania takiej prędkości każdy pojazd w kolumnie
musi mieć możliwość jazdy z prędkością co najmniej 20-30 km/godz.
większą. Inaczej nie da się osiągnąć założonej prędkości średniej.
Co to oznacza dla nas jadących w kolumnie niedobrowolnej?
Znaczy to, że o naszej prędkości przejazdu zadecyduje
pojazd o najmniejszej prędkości maksymalnej. Niby to jasne
i oczywiste, ale okazuje się, że nie dla wszystkich.
Pomijając sytuacje wyjątkowe, jak gołoledź czy wypadek,
o płynności ruchu kolumny zadecydują dwa czynniki. Jeden to
odpowiednia organizacja ruchu, na przykład zakaz ruchu pojazdów
o zbyt niskiej prędkości. Drugi to umiejętności kierujących
i ich poczucie współodpowiedzialności za ruch i za bezpieczeństwo.
Ale znaczy to jeszcze coś. Znaczy to mianowicie, że pojazdy
mogą jechać w kolumnie (zrównoważonej) tym szybciej, im mają
większą moc i im większą prędkość mogą rozwijać. To też jasne
i oczywiste, ale pod warunkiem, że pamiętamy o tym, że mocne
pojazdy muszą mieć bardzo dobre i skuteczne hamulce. No i
że kierowcy muszą mieć dobry refleks, tym lepszy, im szybszy
i mocniejszy pojazd.
Tylko wtedy jesteśmy w stanie jechać bez większych stresów.
Możemy szybko reagować na zachowania innych. I dopiero
przy takim nastawieniu i przy takim składzie kolumny
te urządzenia automatyczne do regulacji odstępów mogą być
przydatne.
A jak w tym kontekście wygląda sugestia rzecznika policji,
żeby duże i ciężkie pojazdy utrzymywały takie odstępy, które
pozwolą samochodom lekkim szybko wyprzedzać kolumnę?
Jest to rada z grupy rad doraźnych, tymczasowych, na czas
dopóki nam dróg nie przybędzie. Jej celem jest "odkolumnienie"
kolumn. Czyli zorganizowanie wyprzedzania TIRów przez inne
samochody. Jej zastosowanie wymaga od naszych kierowców zbyt
wiele. W takiej przymusowej kolumnie są za duże różnice
interesów. Są tu ciężkie TIRY, jadące na długich trasach,
którym rada utrudnia życie, bo muszą dodatkowo skupiać się
na tym, żeby małe samochody mogły bezpiecznie wjeżdżać
pomiędzy nie. Są tu kurierzy, których pracodawcy zmuszają do
dotrzymywania wyśrubowanych terminów. Są tu posiadacze
drogich i szybkich samochodów lubiący jazdę szybką i, jak
to nazwano, nudzący się w kolumnie. No i wreszcie są tu
ci, którzy chcą po prostu dojechać do celu bez kłopotu,
czyli przy jak najmniejszym stresie. Z tego to powodu
nie wróżę tej radzie popularności.
Według mnie nie jest prawdą, że jazda w kolumnie jest
niebezpieczna. Oczywiście może się taką stać, jeśli przymus
jazdy kolumną wywoła za duży stres (lub nudę) u takiego
kierowcy, który jest np. cholerykiem albo nadętym bęcwałem.
I który zacznie wyprzedzać na wariata.
Natomiast jest prawdą, i to obiektywną, czyli całą prawdą,
że jazda w kolumnie MUSI być wolniejsza niż jazda swobodna.
Można sobie westchnąć: Oby nam dróg przybyło.
Jan
Następne wpisy z tego wątku
- 24.06.12 19:25 Cavallino
- 24.06.12 19:26 Cavallino
- 24.06.12 19:28 Cavallino
- 24.06.12 19:29 Cavallino
- 24.06.12 20:26 Marek Dyjor
- 24.06.12 20:28 Marek Dyjor
- 24.06.12 20:49 yabba
- 24.06.12 20:51 yabba
- 24.06.12 21:17 Marek Dyjor
- 24.06.12 21:27 RoMan Mandziejewicz
- 24.06.12 21:30 J.F.
- 24.06.12 21:35 Cavallino
- 24.06.12 21:37 Marek Dyjor
- 24.06.12 21:37 Cavallino
- 24.06.12 21:47 Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO