  • 21. Data: 2013-07-16 12:05:13
    Temat: Re: Zabezpieczenia przed nieprzewidzianymi zjawiskami
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Tue, 16 Jul 2013 11:03:08 +0200, GAD Zombie napisał(a):

    > A czy przypadkiem nie podobne zadanie powinien mieć bezpiecznik główny w
    > mieszkaniu? W ostatnim przypadku bezpieczniki nawet mi nie drgnęły, a
    > komputery zaświeciły ;)

    No, owszem, ale one chronią przed inwazją spoza domowej instalacji, a może
    to było jakieś przebicie wewnatrz instalacji domowej? Z rynny lub po
    ścianie? Wtedy bezpiecznik tuż przed gniazdem kompa byłby zawsze na miejscu.
    A domowy tylko warunkowo.
    Nie jestem elektrykiem, niech madrzejsi to zaopiniuja :-)

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 22. Data: 2013-07-16 13:14:37
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Tue, 16 Jul 2013 11:02:01 +0200, GAD Zombie wyjmując peta
    oznajmił:

    > Mam obawy, że druty od uziemienia kończą się gdzieś na trasie w ścianie
    > i nie są wcale uziemione. W efekcie zauważyłem, że podłączony komputer
    > do gniazdka cały jest jakby pod prądem, bo śrubokręt z próbnikiem świeci
    > się gdy dotknę obudowy komputera. Podobnie jest z włączoną pralką do
    > prądu, która rurą jest podłączona też do rozgalęzienia przy kranie. Gdy
    > jest włączona to czuć jakby woda z kranu lekko kopała. Gdy przyłożyłem
    > próbnik do kranu w takiej sytuacji, to na moment zaświecił.

    Elektrykiem nie jestem, ale to jest proste. Zerknij na umieszczenie bolców
    we wtyczce i w gnieździe, odpowiedni musi być neutral i odpowiedni żywy.
    Krótko mówiąc, jak masz tak pomieszaną instalację albo odwracaj odpowiednio
    wtyczki, albo jak się nie da wybieraj gniazda w ścianach, które nie pomyliły
    dwóch kabli. Czujnik już masz, więc masz niezbędne zaopatrzenie. Bolec
    gdy nie masz uziemienia powinien być połączony z N, nie z tym drugim,
    zazwyczaj to wystarcza.

    Używanie "zera" jako uziemienie jest dopuszczalne. Używanie "żywego" jako
    uziemienie już zdecydowanie mniej. Mój UPS w tej sytuacji by krzyczał
    głośno, reaguje na zamianę.

    Inna możliwość jest taka, że w trzech fazach na klatce masz "uwalone
    zero", ale wtedy najczęściej część mieszkań ma 380 V zamiast 220 w
    gniazdku i nie da się nie zauważyć dymu z urządzeń ;)

    --
    Edek

  • 23. Data: 2013-07-16 13:28:17
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > A czy jakieś tańsze, prostsze UPSy dałyby radę na taką sytuację, czy
    > raczej też by nie pomogły?

    sprawnego upsa bez baterii kupisz za 50zł. baterie - sprawdź na allegro.
    najtańsze wytrzymają rok działania, 2 lata będą buforowały, po tym
    okresie nie przejdą selftestu. co do sieci - najtańszy router/switch.
    koszt 20zł.

    ToMasz

  • 24. Data: 2013-07-16 13:49:45
    Od: Robson <r...@...pl>

    W dniu 2013-07-15 15:15, $heikh el $hah pisze:

    > Chyba sobie kpisz.
    > Ile czasu by to pochłonęło?!
    >
    > Moja solucja: laptop. Podczas burzy odłączam zasilanie i jadę na
    > baterii. :]

    A ty nie umiesz czytać ze zrozumieniem.
    Cytat: "Czy istnieją jakieś sensowne zabezpieczenia na skoki napięcia i
    takie właśnie sytuacje?"
    Czekam na filmik, jak podłączasz oscyloskop, czekasz na skok napięcia i
    przełączasz się na zasilanie bateryjne.

  • 25. Data: 2013-07-16 14:05:35
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Tue, 16 Jul 2013 13:49:45 +0200, Robson wyjmując peta
    oznajmił:

> [...]
    > takie właśnie sytuacje?"
    > Czekam na filmik, jak podłączasz oscyloskop, czekasz na skok napięcia i

    A w laptopie co się spali, zasilacz czy płyta główna? Na pewno ktoś
    kiedyś zrobił taki test. Mnie to ciekawi, bo mam starego laptoka,
    duży ciężki i wolny, ale na backup się nadaje.

    --
    Edek

  • 26. Data: 2013-07-16 14:19:25
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Tue, 16 Jul 2013 12:05:35 +0000 (UTC), Edek napisał(a):

    > A w laptopie co się spali, zasilacz czy płyta główna? Na pewno ktoś
    > kiedyś zrobił taki test. Mnie to ciekawi, bo mam starego laptoka,
    > duży ciężki i wolny, ale na backup się nadaje.

    Poswiec go dla nauki i dowal mu kilkaset wolt w dupsko, a potem opisz efekty
    ;-)

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 27. Data: 2013-07-16 14:35:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    GAD Zombie wrote:
> [...]
    > zewnętrzny na backup danych, który będę odpinał od komputera i trzymał
    > np. w szufladzie, a tylko co parę dni zgrywał na niego kopie zapasowe.
    > Jaki dysk do tego najlepiej wybrać? Rozmiar około 1GB. Chciałbym, żeby
    > był jak najtrwalszy i najbezpieczniejszy, prędkość, głośność itp nie
    > grają żadnej roli. No i podpinany pewnie przez USB, żebym miał łatwość
    > podłączania. Ale do tego chyba wystarczy jakieś urządzenie, które na
    > to pozwoli (takie już widziałem).
    > Na pewno ktoś z was się tematem już interesował, to może się podzieli

    kupić solidnego UPSa (np używanego Smarta) oraz zamontować jakieś
    zabezpieczenie przeciwprzepięciowe, tylko aby to miało sens musisz mieć
    instalację 3 przewodową w domu a nie 2 przewodówkę...

    no i dać jakieś zabezpieczenia na innych liniach prowadzących z zewnątrz do
    komputerów (sieć, telefon TV czy SAT...)

  • 28. Data: 2013-07-16 14:38:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    GAD Zombie wrote:

> [...]
    > kranie. Gdy jest włączona to czuć jakby woda z kranu lekko kopała.
    > Gdy przyłożyłem próbnik do kranu w takiej sytuacji, to na moment
    > zaświecił.
    > I kto wie, czy właśnie przez to nie trafił szlag komputerów, chociaż
    > to tylko przypuszczenie.

    > musiałbyś
    > się da).
    >
    > Niestety elektryk ze mnie żaden, więc sam nic nie zdziałam. Musiałbym
    > wezwać fachowca i zgodzić się na remont mieszkania, gdybym chciał
    > zmienić/sprawdzić instalacje w ścianach. Na razie szukam prostszego

    czytajć to co piszesz to bym wezwał tego elektryka i to takiego co ma jakiś
    sprzęt pomiarowy i sprawdził instalację w twoim mieszkaniu oraz poza nim, bo
    opisywane efekty wskazują na poważne problemy mogące być zagrożeniem nie
    tylko dla komputerów ale i mieszkańców lokalu.

    MASZ NIESPRAWNĄ instalację elektryczą.

  • 29. Data: 2013-07-16 14:39:55
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jacek wrote:
    > Wyjąć wtyczki z gniazd. Tak z gniazd zasilania, jak i telefonicznych.

    to jest gówno warta metoda...

    tak to można było sie zabezpeiczać 40 lat temu...

    trzeba raczej zabezpieczyć sieć i podłączenia...

  • 30. Data: 2013-07-16 14:41:29
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    R.e.m.e.K wrote:

> [...]
    > zawsze na miejscu. A domowy tylko warunkowo.
    > Nie jestem elektrykiem, niech madrzejsi to zaopiniuja :-)

    wieć sie lepiej nie wypowiadaj bo bzdurzysz...

    Kolega GAD powinien na cito wezwać dobrego elektryka bo ma spierdoloą
    instalację (opisywane gdzie indziej zjawiska)