  • Data: 2016-09-13 15:47:36
    Temat: Re: Za komuny to było wesoło !!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:248f8223-6155-4b18-9b97-634bee26848e@go
    oglegroups.com...
    >Wszedzie na swiecie rzemieslnicy naleza do cechow. Akurat to nie bylo
    >zadna anomalia.
    >Nalezenie do cechu dawalo realne korzysci. Chociazby takie jak
    >bezplatny dentysta
    > z najlepszymi maszynkami do wiercenia w zebach. Przychodnia ktora
    > mozna
    >dzisiaj uznac za taka podstawowej opieki. Cechy organizowaly balangi,
    > wczasy, kolonie i obozy dla dzieci rzemieslnikow.

    I myslisz, ze to tak "wszedzie na swiecie", czy o to o wyzszosci
    rzemiosla socjalistycznego nad rzemioslem kapitalistycznym ?

    Bo jesli sie nie myle, to owszem - kiedys tam wszyscy rzemieslnicy
    nalezeli do cechu, przymusowo chyba nawet - w sensie - kto do cechu
    nie nalezal, nie mial prawa w miescie dzialac.
    A potem to sie rozmylo, zostala funkcja towarzyska, reprezentacyjna,
    organizacyjna ...

    >Posiadaly wlasne hurtownie w ktorych zaopatrywali sie rzemieslnicy.
    >Udzielaly nie oprocentowanych pozyczek.
    >Dawaly w sprawach zwiazanych z dzialalnoscia bezplatna pomoc prawna.
    >Wydawaly branzowe czasopisma w ktorych miedzy innymi informowaly o
    >zmianach przepisow. Uczyly prowadzenia biurokracji.
    >Kiedys nie bylo biur ksiegowych i kazdy musial sam prowadzic
    >dokumentacje dla US.

    Jak pisales - karta podatkowa i zadnej zbednej biurokracji :-)

    >Wynajmowaly stoiska na targach i darmo rzemieslnicy sie na nich
    >wystawiali.
    >W okresie kartek na paliwo dysponowaly dodatkowymi kartkami. I to
    >wszystko bylo pod spoleczna kontrola czlonkow cechu.
    >Nie znane mi sa z tamtych czasow zadne przekrety z cechow.

    I mowisz, ze to tak wszedzie na swiecie cechy kartki na paliwo
    rozdzielaly ? :-)

    >Do cechu nalezalem jak bylo to obowiazkowe i wiele lat jak juz nie
    >bylo obowiazkowe. Jeszcze taka prosta sprawa.
    >Swiadectwa kwalifikacji wydawane przez cechy byly i sa w dalszym
    >ciagu uznawane tam gdzie jest cywilizacja za najwyzsze z mozliwych
    >kwalifikacje do wykonywania zawodu.

    No nie wiem, nie wiem, teraz to sie troche sformalizowalo, bo i tez
    przybylo roznych takich, co papier za drobna oplata wystawia dowolny.

    >Mistrz budowlany z Polski w Niemczech albo we Francji cegiel nosil
    >nie bedzie. Tamten cech na to nie pozwoli i znajdzie mu prace
    >dopasowana do kwalifikacji.
    >Dalej uwazasz ze cechy byly i sa zle?

    Byly bardzo dobre, bo dzilily kartki na paliwo :-)

    A sa obecnie cechy ? Masowe ? To moze po prostu niepotrzebne sa ...

    J.