-
Data: 2009-12-12 16:26:19
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: "W.Bicz" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]adam pisze:
> On 11 Dez., 17:36, "W.Bicz" <o...@o...pl> wrote:
>> adam pisze:
>>
>>>> Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
>>>> Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
>>>> ale prostopadle do niego
>>> Czytales to (strona 4):
>>> www.nalsa.org/Articles/Cetus/Iceboat%20Sailing%20Per
formance-Cetus.pdf
>>> Bojer jedzie z wiatrem i lekko w bok (6-12°) a nie prostopadle, przy
>>> czym wyprzedza wiatr: Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru
>>> jest wieksza niz prekosc wiatru.
>> Owszem, ale jego żagiel jest ustawiony prawie równolegle do kierunku, z
>> którego wieje wiatr. I z tego bierze się siła napędowa pojazdu. Sam
>> pojazd ma znikomą płaszczyznę natarcia w porównaniu z żaglem.
>
> Jak on to robi swoja droga. Ale zgadzasz sie ze wyprzedza wiatr.
> Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru jest wieksza niz
> predkosc wiatru.
>
> Czyli taki bojer:
> http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0
> moze wyprzedzic wiatr jadac dokladnie z wiatrem.
>
Zgadzam się, ale pozostaję przy swojej opinii, że znaczenie tego faktu
dla praktyki jest niewielkie. I że poruszanie się w ten sposób z wiatrem
ma mały, albo żaden sens. Znacznie lepiej jest poruszać się
wykorzystując energię wiatru prostopadle do niego. Wtedy można zbierać
energię wiatru z dużej powierzchni, a element zbierający może mieć małą
grubość i w kierunku, w którym się porusza stawiać niewielki opór.
Szybkość takiego pojazdu będzie oczywiście zależała od powierzchni
elementu "zbierającego energię wiatru", jego grubości, od sił tarcia z
podłożem, itd. Tylko, że efekt praktyczny tego będzie niewielki na
lądzie. Sens wykorzystania energii wiatru do napędu pojazdów istnieje,
ale na morzu. Tylko wszystko wskazuje, że klasyczne żagle i wiatraki nie
są najlepszym rozwiązaniem dla współczesnych statków i pewnie trzeba
wpaść na jeszcze lepszy pomysł.
W. Bicz
Następne wpisy z tego wątku
- 12.12.09 17:46 adam
- 14.12.09 07:11 Maciek
- 14.12.09 07:54 Maciej Woźniak
- 14.12.09 08:08 Ghost
- 14.12.09 09:08 adam
- 14.12.09 16:21 Sebastian Kaliszewski
- 14.12.09 15:59 adam
- 15.12.09 11:51 Sebastian Kaliszewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
Najnowsze wątki
- 2025-01-08 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-08 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-08 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-08 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-08 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-01-08 Podłączenie DMA 8257 do 8085
- 2025-01-08 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-01-08 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-08 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-08 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-08 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-08 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2025-01-08 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-01-08 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-08 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=