-
Data: 2009-12-09 22:59:29
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: "W.Bicz" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]adam pisze:
> On 9 Dez., 20:42, "W.Bicz" <o...@o...pl> wrote:
>> Jest bardzo prosty: w momencie, kiedy szybkość obiektu równa jest
>> szybkości powietrza nie ma żadnego ruchu ośrodka względem obiektu. Nie
>> ma więc możliwości napędzenia czegokolwiek, bo do tego wymagana jest
>> różnica prędkości.
>
> Zapominasz o roznicy predkosci miedzy powietrzem a ziemia, ktora ktora
> nadal istnieje. Z tej roznicy mozna wyciagnac energie (zwalniajac
> powietrze wzgledem ziemi).
>
>
Oczywiście, że można np. w pojeździe kołowym wykorzystać ruch kół do
napędu np. dodatkowego silnika. Ale w momencie, kiedy obiekt osiągnie
prędkość ośrodka będzie ostro hamowany, bo wtedy to, co go napędza
będzie działało jako hamulec. Mam wątpliwości, czy zysk będzie godny
uwagi. Każde wykorzystanie energii wynikającej z różnicy prędkości
między obiektem a podłożem oznacza zwiększenie siły oporu.
Jeśli sobie wyobrazimy, że obiekt porusza się w strefie z gradientem
szybkości ośrodka (w tzw. obszarze przyściennym), to rzeczywiście można
sobie wyobrazić, że da się też wykorzystać ten gradient. Ale szczerze
mówiąc bardzo wątpię, że może to mieć realne znaczenie dla niewielkich
obiektów. Jeśli obiekt jest duży, to faktycznie jego szybkość może być
raczej związana z ruchem warstw oddalonych od powierzchni.
Można uzyskać natomiast niezły efekt, jeśli będzie się miało na przykład
wiatrak związany z podłożem. Z energii przez niego uzyskanej można
napędzać inne obiekty z dowolną szybkością.
Podsumowując: Jestem zdania, że rzeczywiście można się pokusić o
uzyskanie zysku szybkości w porównaniu do szybkości wiatru wykorzystując
te efekty, ale będzie to nieistotne energetycznie, bo powierzchnia
napędzająca będzie się natychmiast zamieniała w hamującą po
przekroczeniu szybkości ośrodka. Nie bardzo mogę sobie wyobrazić
praktycznie istotne zastosowanie tego zjawiska. Jakikolwiek bowiem
pojazd może mieć sens tylko wtedy, kiedy ma jakąś praktycznie
wykorzystywalną nośność, a ta oznacza zawsze nacisk na podłoże i
zwiększone tarcie. Prędzej bym oczekiwał zysków z wykorzystania zjawisk,
które ten nacisk zmniejszają.
Ale zgodzę się, że wykorzystując różnicę szybkości pomiędzy podłożem a
pojazdem o napędzie wiatrowym można próbować realizować takie sztuczki.
W. Bicz
Następne wpisy z tego wątku
- 09.12.09 23:28 bartekltg
- 09.12.09 23:50 bartekltg
- 10.12.09 00:34 adam
- 10.12.09 01:26 Simp
- 10.12.09 01:39 bartekltg
- 10.12.09 06:58 Maciej Woźniak
- 10.12.09 07:32 Ghost
- 10.12.09 07:46 Ghost
- 10.12.09 07:50 Maciej Wozniak
- 10.12.09 09:17 adam
- 10.12.09 10:16 Ghost
- 10.12.09 10:46 adam
- 10.12.09 11:32 Ghost
- 10.12.09 12:08 adam
- 10.12.09 12:39 Ghost
Najnowsze wątki z tej grupy
- pokolenie Z
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
Najnowsze wątki
- 2025-01-27 OT musk
- 2025-01-27 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-27 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-01-27 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2025-01-27 Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- 2025-01-27 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-27 Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- 2025-01-27 Warszawa => QA Engineer <=
- 2025-01-27 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2025-01-27 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-27 Bieruń => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-01-27 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-27 Kraków => User Experience Designer <=
- 2025-01-27 Kraków => iOS Developer (Swift experience) <=