  • 11. Data: 2010-01-05 15:17:03
    Temat: Re: Z cyklu kto ma pierwszeństwo
    Od: "Tomek" <t...@t...pl>

    Użytkownik "tp" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:hhv9o9$aad$1@news.interia.pl...
    > Użytkownik "Jarek Pudelko" <j...@b...ceti.pl> napisał

    > to jest bardzo szeroki rozjazd, więc dla mnie logiczne wydaje się, że aż
    > szkoda było by z niego niekorzystać, ponadto widzę, jak "elki" raz
    > skręcają zaraz przy krawędzie, a czasem "normalnie" czyli z zachowaniem
    > ładnego łukowatego toru jazdy.
    >
    > Zgłupieć można, gdy jeździ się tamtędy codziennie i średnio co drugi dzień
    > jeździ się różnie i zawsze ktoś wymachuje rękami albo trąbi.

    Jeśli ta ulica na dole nie ma wyznaczonych pasów ruchu i w dodatku znaku
    zezwalającego na skręt z prawego pasa w lewo, to skręcać w lewo można
    wyłacznie z lewego pasa - równie dobrze (w przypadku braku oznaczeń)
    samochody stojące na lewym pasie mogłyby chcieć skręcać w prawo. I nie mają
    tu znaczenia jakieś "zwyczaje" - trzeba stosować przepisy.
    W ten sposób nagminnie łamane są przepisy w Warszawie na skrzyżowaniu
    Lotników i Wilanowskiej. Z al. Lotników nagminnie z prawego pasa w lewo
    skręcają głównie autobusiarze.
    Tomek

  • 12. Data: 2010-01-05 16:07:59
    Od: "tp" <t...@p...fm>

    Użytkownik "Tomek" <t...@t...pl> napisał

    > Jeśli ta ulica na dole nie ma wyznaczonych pasów ruchu i w dodatku znaku
    > zezwalającego na skręt z prawego pasa w lewo, to skręcać w lewo można
    > wyłacznie z lewego pasa

    ta ulica na dole jest normalną ulicą dwukierunkową, więc jadąc prawym pasem
    skręca się albo w lewo albo w prawo

    Pozdrawiam
    tp

  • 13. Data: 2010-01-05 16:32:42
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2010-01-05 16:07, tp pisze:
    > Użytkownik "Tomek" <t...@t...pl> napisał

    > ta ulica na dole jest normalną ulicą dwukierunkową, więc jadąc prawym
    > pasem skręca się albo w lewo albo w prawo

    No tak, ale jeden pas ruchu w danym kierunku oznacza JEDNO auto w danym
    miejscu. Zatem nie moze sie drugie ustawic na pasie zieleni obok
    poniewaz nie moglo w ogole wjechac na skrzyzowanie - jako, ze nie ma
    mozliwosci opuszczenia go bez stawania "obok" :)

    --
    jarek

  • 14. Data: 2010-01-05 17:05:24
    Od: "tp" <t...@p...fm>

> [...]

    > miejscu. Zatem nie moze sie drugie ustawic na pasie zieleni obok poniewaz
    > nie moglo w ogole wjechac na skrzyzowanie - jako, ze nie ma mozliwosci

    na pewno?

    Gdyby np jechały 3 samochody z lewej strony na prawą (na obrazku) i
    zechciały wszystkie zawrócić (jak ten jeden zaznaczony na obrazku) to chyba
    lepiej, żeby wszystkie ustawiły się koło siebie niż żeby każdy czekał, aż
    auto przed nim opuści skrzyżowanie. Akurat stanie na tym przesmyku w niczym
    IMO nie przeszkadza, bo miejsca jest na 10 samochodów, gdyby je ustawić koło
    siebie.

    Pozdrawiam
    tp

  • 15. Data: 2010-01-05 19:53:26
    Od: "mszyma" <mszyma@no_spam.gazeta.pl>

    WItam:)

    Użytkownik "Wojtekk" <u...@w...pl> napisał w wiadomości
    > A co powiesz na sytuację, gdy te dwa samochody po prawej stoją sobie od
    > dłuższego czasu, a następnie nadjeżdża ten zawracający?
    Na tę i sporo innych wariacji nt. tej sytuacji,
    powtórzę tylko to co już pisałem:
    ***
    ... jest wszak wiele sytuacji
    których nie dopasujesz IDEALNIE do litery przepisów.
    ***
    Wtedy osrożność, zdrowy rozsądek i uprzejmość na drodze
    i rozjadą się wszyscy w (s)pokoju :)
    Pozdrawiam,
    Marek mszyma Szymański

  • 16. Data: 2010-01-06 09:48:00
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2010-01-05 17:05, tp pisze:

> [...]
    > przesmyku w niczym IMO nie przeszkadza, bo miejsca jest na 10
    > samochodów, gdyby je ustawić koło siebie.

    Ale ja nie kwestionuje sensownosci takiego zachowania tylko jego
    zgodnosc z przepisami.

    Moim zdaniem jesli jakies auto skrecajace w lewo stoi na wysokosci pasa
    zielenii - czyli miedzy jezdniami drogi dwujezdniowej - to skutecznie
    blokuje skrzyzowanie i pozostale auta (jadace w lewo z tej dolnej drogi)
    powinny czekac na wysokosci krawedzi jezdni poprzecznej o ile nie ma
    linii zatrzymania/pierwszenstwa. Jesli stanie tam 10 samochodow a z
    prawej bedzie jechala karetka i bedzie chciala zawrocic to co? :)

    Oczywiscie moge zle interpretowac PoRD ale jesli rzeczywiscie nastapilo
    jego "zlamanie" przez wjechanie np. trzecim autem na wysokosc pasa
    zielenii to troche trudno rozpatrywac dalsze pierwszenstwa zgodnie z PoRD.
    Jesli ja np. wjade na skrzyzowanie na czerwonym swietle - lamiac
    przepisy - to potem poddasz pod zastanowienie kto ma pierwszenstwo jesli
    ja juz jestem na srodku (chociaz mam czerwone) i czy ci co maja mnie po
    prawej stronie to maja mnie przepuscic? :)

    Natomiast co do obrazka to wydaje mi sie, ze pierwszenstwo ma ten, ktory
    zawracal - chocby nie wiem co byl na drodze z pierwszenstwem :)
    Co do tych, ktorzy skrecali w lewo to mam problem bo i jeden i drugi
    moze teoretycznie zajac po skrecie prawy lub lewy pas i istnieje szansa,
    ze ich tor sie przetnie :) i nie wiem co wtedy. IMHO ten, ktory wjechal
    jako drugi zlamal przepisy i powinien za nastepstwa odpowiadac...

    Oczywiscie zakladajac, ze poprawnie interpretuje PoRD.
    A tu duzo obrazkow o zawracaniu...

    http://ws.naukajazdy.prv.pl/pl/001/011/003/

    --
    jarek

  • 17. Data: 2010-01-08 14:35:51
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    > Użytkownik "masti" <g...@t...hell> napisał

    > tak, zapomniałem o znakach, droga pozioma jest z pierwszeństwem. Chodzi mi
    > o kolejność, w jakiej powinny wjeżdżać na drogę poziomą samochody, które
    > ustawią się koło siebie, bo jest na to miejsce.

    Pierwszeństwo ma zawracający z racji charakteru drogi. Spośród skręcających
    ten, który wjeżdża na pas z prawej strony czyli prawy.
    neelix

  • 18. Data: 2010-01-10 16:07:18
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

> [...]
    > A co powiesz na sytuację, gdy te dwa samochody po prawej stoją sobie od
    > dłuższego czasu, a następnie nadjeżdża ten zawracający?

    Jeśli nie można opuścić skrzyżowania to się nie wjeżdża więc z tym dłuższym
    czasem byłbym ostrożny.
    neelix

  • 19. Data: 2010-01-19 12:15:58
    Od: "Tomek" <t...@t...pl>

> [...]
    >
    > ta ulica na dole jest normalną ulicą dwukierunkową, więc jadąc prawym
    > pasem skręca się albo w lewo albo w prawo

    Jeśli na tej ulicy na dole mieszczą się obok dwa auta, to nie masz racji - z
    lewego pasa ruchu (nawet jeśli nie jest wyznaczony liniami) wolno tylko
    skręcić w lewo, a z prawego - w prawo. Skręcając w lewo trzeba ustawić się
    blisko osi jezdni po lewej, a w prawo - przy krawężniku po prawej. Nie można
    z prawego pasa jechać w lewo, a z lewego - w prawo.
    Tomek