-
Data: 2024-09-20 13:33:57
Temat: Re: Z cyklu POJEBANA UE: samochody elektryczne nie mogą być tanie i dobre
Od: _Master_ <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 20.09.2024 o 13:08, r...@k...pl pisze:
> Idź pytaj się Matołuszka dlaczego sprzedał "nadmiar".
Dokształć mejstrimowy analfabeto
Aby mieć dobrą cenę (niską dla kupującego, wysoką dla sprzedającego)
handluje się emisjami na giełdzie.
https://wysokienapiecie.pl/80616-w-2022-polska-wyda-
33-mld-zl/#Co_poszlo_nie_tak
"Chociaż te kwoty robią wrażenie, to jeszcze większe wrażenie może
zrobić suma, za jaką polskie firmy - głównie energetyka węglowa- musiały
kupić uprawnienia do emisji CO2 za granicą, bo polska pula praw okazała
się dla nich niewystarczająca. _Po zsumowaniu darmowych uprawnień
przyznawanych polskiemu przemysłowi oraz uprawnień jakie sprzedał rząd,
okazuje się, że w 2022 roku zabraknąć mogło nam w Polsce uprawnień do
emisji ok. 86 mln ton CO2._ WĘŻYKIEM łąjzo
To największy deficyt w historii, bo w latach 2013-2021 brakowało nam
średniorocznie po ok. 46 mln EUA. W poprzednich latach braki nie były
jednak specjalnie odczuwalne, bo uprawnienia były dużo tańsze (nawet o
90% względem obecnych notowań)."
"Rachunek za politykę energetyczną
System handlu uprawnieniami do emisji (ETS) został wprowadzony w UE w
2005 roku. Po kryzysie finansowym w roku 2008 system się załamał, ceny
szorowały po dnie czyli w okolicach 8 euro za tonę. Ale w w 2017 r. UE
zreformowała ETS i wiadomo było, że ceny zaczną rosnąć.
Polscy politycy, niezależnie od przynależności partyjnej, byli świadomi
jak to będzie działać - z upływem czasu pula uprawnień do emisji będzie
maleć, a ceny będą rosnąć. Mechanizm ma bowiem stymulować do
dekarbonizacji najpierw tam, gdzie jest to najtańsze, a następnie tam
gdzie jest to coraz większe wyzwanie. Dopóki polska energetyka dostawała
darmowe uprawnienia, nie było problemu. Ale w 2021 r. pula bezpłatnych
uprawnień ostatecznie się skończyła, a jednocześnie ceny zaczęły pikować.
Polska podnosiła argument, że jako gospodarka ,,na dorobku" nie powinna
dotować krajów bogatszych od siebie, jak Francja, czy Włochy. W 2014 r.
wynegocjowano Fundusz Modernizacyjny, na który bogatsze kraje UE dały 2
proc. swojej puli uprawnień. Ale jednocześnie zapisano tam bardzo
restrykcyjne reguły wydawania tych pieniędzy."
https://energetyka24.com/oze/wywiady/wszystko-co-mus
isz-wiedziec-o-handlu-emisjami-ekspert-wyjasnia-krok
-po-kroku-wywiad
"Czyli w modelowym układzie państwo dostaje pewną pulę uprawnień i
sprzedaje je swoim podmiotom objętym system ETS?
Nie do końca, bo można przecież zapytać, dlaczego państwo w ogóle ma je
sprzedawać, zamiast jej rozdać? Poprawniej byłoby powiedzieć, że w
modelowym układzie państwo dostaje środki ze sprzedaży pewnej puli
uprawnień.
To skąd się bierze w takim razie tak gwałtowny skok cen uprawnień do emisji?
To bierze się z samego charakteru systemu. Ten system działa na poziomie
instalacji. Każda instalacja, która znajduje się w systemie ma obowiązek
umorzenia ilości uprawni równej jej emisją poprzednim roku. Natomiast
nie ma obowiązku dotyczącego tego, skąd spółka ma wziąć sobie te
uprawnienia. Nie mogą w związku, że polska spółka musi kupić je akurat
na polskiej aukcji. Może je kupić na aukcji ogólnoeuropejskiej, może je
kupić na aukcji niemieckiej, może je kupić na rynku wtórnym. Ale to
działa również w drugą stronę: na polskiej aukcji uprawnienia może kupić
każdy podmiot, który ma konto w systemie. To ma na celu taką
uniwersalizację ceny i ograniczanie emisji na poziomie całej UE.
Następne wpisy z tego wątku
- 20.09.24 13:37 _Master_
- 20.09.24 15:00 r...@k...pl
- 20.09.24 16:59 _Master_
- 20.09.24 19:16 r...@k...pl
Najnowsze wątki z tej grupy
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
Najnowsze wątki
- 2024-11-11 Wyważanie kół rowerowych
- 2024-11-11 Kosz, gdzie??
- 2024-11-11 Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- 2024-11-11 Opole => SAP HANA Cloud Dev / Data Engineer <=
- 2024-11-11 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-11 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-11 Marki => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-11 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-11-11 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-11 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-11 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-11-11 Marsz niepodległości
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa