    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: XZ1 sample
    Date: Mon, 30 May 2011 19:34:39 +0200

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    > Tu akurat nie w tym problem, wymagania filmowe są dużo poniżej
    > kłopotów z korekcją dystorsji.
    > A co do jej korekty... osobiście nie mam nic przeciwko, jeśli większa
    > poducha da lepszą ostrość czy mniejszą aberrację. Korekty wykonuję
    > (ja) na niewielkiej ilości zdjęć procentowo, na większości widoczków
    > po prostu tego nie widać. Ważne, żeby dało się to wyłączyć, co ma
    > miejsce w rawie.

    No i tu jest właśnie der Hund begraben, że obecnie panuje moda na
    traktowanie użytkownika jak idioty - firma za niego myśli i nie pozwoli
    mu zrobić sobie krzywdy wyłączeniem zaawansowanych opcji (coś jak
    "mądrość Windows").

    a). korekcja aberracji foto i video to dwie różne bajki - materiał
    wyjściowy video już jest niskorozdzielczy (vide stopklatka), a po
    wyprostowaniu beczki robi się jeszcze gorzej - stąd narzekania na video
    z "semi-profi" GHx;

    b). nie wiem, jak sytuacja wygląda na dziś, ale Panasonic
    wypuszczając G1/GH1 posunął się nie tylko do przymusowej korekty swoich
    nienajlepszych obiektywów (jednocześnie obcinając kąt widzenia!), ale
    nawet wymuszając na autorach rawiarek robienie tego samego z rawami!
    Wot siurpryza!
    No tylko wziąć tu takiego pod but, za traktowanie użytkownika jak idiotę.

    Jak już wspomniałem - nie wiem jak bardzo i w jakim kierunku szerzy
    się ta "producencka choroba", ale przypominam, żeby mieć to na uwadze.

    No i trzeba z tym walczyć, zupełnie jak z sonowym przymusowym
    odszumianiem do poziomu budyniu.

    [mr.]