  • 41. Data: 2012-02-05 11:35:21
    Temat: Re:
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 05/02/2012 08:10, M.M. wrote:

    > Slyszalem kiedys o jakims fizyku, ktory nie opanowal dobrze angielskiego
    > choc mial z nim kontakt przez wiele lat. Ale on faktycznie nie byl zbyt
    > wielkim naukowcem, bo tylko jakas teorie wzglednosci opracowal.

    Po pierwsze - wystarczająco dobrze.
    Po drugie: po lewej stronie masz obrazek "świat w 1912 roku"; po prawej
    stronie - "świat w 2012 roku". zadanie jest takie: czy potrafisz znaleźć
    20 różnic?

  • 42. Data: 2012-02-05 11:42:28
    Od: Edek <e...@g...com>

    On 02/05/2012 12:35 PM, Andrzej Jarzabek wrote:

    > Po pierwsze - wystarczająco dobrze.
    > Po drugie: po lewej stronie masz obrazek "świat w 1912 roku"; po prawej
    > stronie - "świat w 2012 roku". zadanie jest takie: czy potrafisz znaleźć
    > 20 różnic?

    Na razie widzę jedną. Tam w 1912 ten fizyk i cała banda innych naukowców
    współpracowała z przemysłem - tu w 2012 widzę zamkniętych na uczelniach
    miśków.

    Edek

  • 43. Data: 2012-02-05 11:50:59
    Temat: Re: "Wzorce projektowe. Rusz g?ow?!" w wydaniu Heliona
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 05/02/2012 08:25, slawek wrote:

    > Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    com...

    > I tu się A.L. mylisz nieprzeciętnie: ponieważ właśnie PL-naukowcy piszą
    > po angielsku (i to aż za dużo), to i tak nikt ich specjalnie nie
    > zauważa, tonie to wszystko w melasie publikacji anglojęzycznych. A piszą
    > aż za dużo, bo ciągle jest wymóg pisania na ilość, a nie na jakość. Do

    No bo oczywiście wszyscy zauważają publikacje pisane w nieznanych im
    językach. Zwłaszcza, jak będzie to publikacja niskiej jakości.

    > tego polski naukowiec jest błędnie przekonany, że musi znać język
    > angielski lepiej niż swoją dyscyplinę naukową. A i tak najwięcej piszą
    > Hindusi i Chińczycy: 2 miliardy ludzi.

    Piszących publikacje naukowe? Imponujące.

    > Słabo u ciebie ze znajomością języka polskiego: zwrot "będę to robić
    > miesiąc" nie oznacza, że coś naprawdę będzie się robiło miesiąc.

    Ale tłumaczenie się w ten sposób jest dokładnie tak samo kompromitujące.

  • 44. Data: 2012-02-05 12:08:34
    Od: "M.M. " <m...@g...pl>

    Andrzej Jarzabek <a...@g...com> napisał(a):

    > Po pierwsze - wystarczająco dobrze.
    Naklamali w biografii? Chyba nie, bo w wiki pisza ze opanowal jezyk
    angielski jeszcze slabiej niz zapamietalem to biografii, pomimo ze
    mieszkal w USA!

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein#Kwestia
    _narodowo.C5.9Bci_i_obywatelstwa_Alberta_Einsteina

    > Po drugie: po lewej stronie masz obrazek "świat w 1912 roku"; po prawej
    > stronie - "świat w 2012 roku". zadanie jest takie: czy potrafisz znaleźć
    > 20 różnic?
    A co ma piernik do wiatraka? To jest przyklad genialnego umyslu ktory
    z jakis powodow nie opanowal dobrze jezyka angielskiego pomimo ze
    mial z nim kontakt przez lata i to wszystko.

  • 45. Data: 2012-02-05 12:24:21
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 05/02/2012 07:48, slawek wrote:

    > Użytkownik "Szyk" <s...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Każdy kto robi tłumaczenie jest tłumaczem. Czasem lepszym, czasem gorszym.

    > Sensowne, jeżeli chcesz się z tym kimś dzielić zyskami. Ale do tego
    > wystarczy dokumentacja i komentarze w tłumaczeniu np. Google. Nawet MS
    > tak już robi - KB jest automatycznie tłumaczona i jakoś to działa.
    > Oczywiście, to nie zadziała z identyfikatorami (zmienne, funkcje itd.)
    > Dlatego sensownie jest dawać nazwy "łacińskie" - angielskie słowa
    > pochodzące z łaciny i powszechnie zrozumiałe dla większości ludzi nawet
    > nie mówiących po angielsku.

    Bardzo wiele słów angielskich pochodzi z łacine, ale dla większości
    ludzi nie mówiących po angielsku nie są one na ogół zrozumiałe, bo
    większość ludzi mówiących po angielsku nie mówi również po łacinie. W
    ogóle łacinę na dowolnym poziomie zna znacznie mniej ludzi niż
    angielski. Natomiast dobierając angielskie słowa z jakiegoś niewielkiego
    repertuaru, rzekomo zrozumiałych "dla każdego" (zakładając, że taki w
    ogóle istnieje) ma taki problem, że czasem słowa adekwatne do tego, co
    chcesz w kodzie nazwać, mogą nie należeć do tego repretuaru. I co wtedy
    - nadasz rzeczy nazwę niezgodną ze znaczeniem - byle "łacińską"?

    > Szybciej niż ci się wydaje.

    Masz jakieś źródła informacji na ten temat?

  • 46. Data: 2012-02-05 12:25:32
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 05/02/2012 07:29, slawek wrote:

> [...]
    > rodzaju.
    >
    > Gdybym zaś takie programy jednak musiał pisać, to przypuszczam że
    > musiałbym stosować się do przepisów prawa - tj. w Polsce musiałyby być
    > napisane w języku polskim, bo tenże (jeszcze chwilowo) jest językiem
    > urzędowym. Oczywiście nie należy mylić tego z przymusem stosowania
    > PL-identyfikatorów (sum czy suma?), takie rzeczy jak void main() uszłyby
    > za sprawą przyjęcia w Polsce standardu itd. Ale trochę trudno byłoby
    > uzasadniać, że np. program mający obsługiwać np. NFZ musi mieć GUI w

    Ale chodziło właśnie o identyfikatory, a nie GUI.

  • 47. Data: 2012-02-05 12:30:12
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jglqf4$pr6$...@i...gazeta.pl...
    > No bo oczywiście wszyscy zauważają publikacje pisane w nieznanych im
    > językach. Zwłaszcza, jak będzie to publikacja niskiej jakości.

    I dlatego np. nie zauważasz publikacji w języku japońskim. Ale to jest
    oczywista oczywistość.

    > Piszących publikacje naukowe? Imponujące.

    A czytasz ty może publikacje jakieś naukowe takie bardziej? Weź zrób sobie
    szybki resarch i sprawdź jakie nazwiska się przewalają przez żurnale -
    polskich mało dość, ale azjatyckich jest naprawdę coraz więcej... i ich
    odsetek rośnie. Jeżeli w Chinach jest 10 razy mniej procentowo zdolnych
    informatyków niż w Polsce - to i tak jest ich tam, liczbowo, 20 razy tyle co
    w Polsce. Dorzuć jeszcze Chińczyków na uniwerkach w USA, pomnóż całość przez
    dwa (Indie mają tyle samo ludzi co Chiny) - i będziesz miał "obraz całości.

    > Ale tłumaczenie się w ten sposób jest dokładnie tak samo kompromitujące.

    Kogo? Dlaczego? Jak ja zrozumiałem, to A.L. pełen entuzjazmu chciał, aby
    jakiś jego kolega (A.L. ma kolegów? dziwne, prędzej bym uwierzył że House ma
    nastoletnią córkę) przeczytał jakiś drętwy 10-stronicowy artykuł z jakiś
    uspiechów czy innego review (ACM?!). Ten kolega A.L. miał to głęboko w
    ^H^H^H miał inne pomysły na weeked, więc zamiast odmówić wprost ("nie warto
    marnować na to czasu, napisali coś aby rozliczyć grant a istotne rzeczy i
    tak są nieujawnione"), wymówił się brakiem czasu i - aby na przyszłość też
    mieć spokój - domagał się streszczenia. Na zasadzie - że jak A.L. trochę sam
    też będzie musiał nad tym popracować, to mu się znudzi zabawa (innymi słowy
    mobbing) w przymuszanie innych do czytania makulatury.

    I gwoli sprawiedliwości - ja nie oceniam co tam w tym artykuliku było, kto
    miał rację itd. Po prostu domyślam się, że wiara A.L. w chęć pracy
    (naukowej?) innych zderzyła się z rzeczywistością na której stał tamten
    gość.

  • 48. Data: 2012-02-05 12:38:42
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sunday, February 5, 2012 8:10:56 AM UTC, M.M. wrote:
> [...]
    Daciuk/).

    > Slyszalem kiedys o jakims fizyku, ktory nie opanowal dobrze angielskiego
    > choc mial z nim kontakt przez wiele lat. Ale on faktycznie nie byl zbyt
    > wielkim naukowcem, bo tylko jakas teorie wzglednosci opracowal.

    Ty tam sobie o kims slyszales, a ja studiowalem fizyke w Polsce i absolutnie kazdy
    profesor, docent czy doktor na wydziale znal dobrze angielski (czesc znala jeszcze
    inne jezyki z racji wspolpracy z np. naukowcami z Niemiec czy Wloch).

    RW

  • 49. Data: 2012-02-05 12:39:41
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jglsdm$1m5$...@i...gazeta.pl...
    > Bardzo wiele słów angielskich pochodzi z łacine, ale dla większości ludzi
    > nie mówiących po angielsku nie są one na ogół zrozumiałe, bo większość
    > ludzi mówiących po angielsku nie mówi również po łacinie. W

    Zwłaszcza dla Hiszpanów, Włochów, Francuzów, Portugalczyków? lol

    > ogóle łacinę na dowolnym poziomie zna znacznie mniej ludzi niż

    Dowolny to także "zerowy". Nie pleć głupstw.

    > angielski. Natomiast dobierając angielskie słowa z jakiegoś niewielkiego
    > repertuaru, rzekomo zrozumiałych "dla każdego" (zakładając, że taki w
    > ogóle istnieje) ma taki problem, że czasem słowa adekwatne do tego, co

    Istnieje, istnieje - tylko ty słabo na tym się znasz.

    > Masz jakieś źródła informacji na ten temat?

    Mam.

  • 50. Data: 2012-02-05 12:42:13
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jglsfr$1m5$...@i...gazeta.pl...
    > Ale chodziło właśnie o identyfikatory, a nie GUI.

    To stosujesz się do lokalnego zwyczaju (np. że mają być niemieckie, bo firma
    tego wymaga).

    A jak nie wymaga, to takie jakie chcesz - a że musisz wiedzieć czego chcesz,
    to już inna sprawa.