  • 21. Data: 2022-04-27 02:07:53
    Temat: Re: Wzmacniacz różnicowy (nie instrumentalny) działa dziwnie
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    JDX <j...@o...pl> wrote:

    > Tak przy okazji to co to jest ,,wzmacniacz instrumentalny"? Taki np. do
    > gitary? :-)

    Do instrumentów, ale pomiarowych :)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplif
    ier

    --
    Siedząc w urzędzie jakiś czarny koleś spytał się mnie:
    - Hej, jaki masz numerek?

  • 22. Data: 2022-04-27 07:27:34
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 26.04.2022 23:58, Piotr Wyderski wrote:
    [...]
    > Trudność trudnością, ale tak szczerze, to gdzie Wy o tym zamierzacie
    > pisać po polsku, pomjając to miejsce?
    W prasie fachowej (np. https://ep.com.pl/files/3444.pdf,
    https://ep.com.pl/files/3479.pdf), niektórzy z nas być może w
    książkach/instrukcjach dla uczniów (techników), studentów i innych
    dłubaczy (np.
    https://www.ksiegarniatechniczna.com.pl/wzmacniacze-
    operacyjne-i-pomiarowe-poradnik-projektanta.html,
    http://www.ue.pwr.wroc.pl/laboratorium/wzmacniacze_p
    omiarowe/wzmacniacze_pomiarowe.pdf).

    > To raczej jak jest "instrumentation amplifier" po polsku jest
    > częstszym problemem. :-)
    IMO polska nazwa jest całkiem naturalna znając zastosowania.

    > A wzmacniacz różnicowy to ten z symetrycznym podwójnym wyściem, czy
    > zwyczajna bida z jednym? ;-)
    Ten z symetrycznym wyjściem nie jest ,,różnicowy" tylko ,,w pełni
    różnicowy":
    https://e2e.ti.com/cfs-file/__key/telligent-evolutio
    n-components-attachments/00-14-01-00-00-84-54-34/slo
    a054d.pdf
    :-D

  • 23. Data: 2022-04-27 10:29:11
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.04.2022 o 16:56, JDX pisze:
    [...]
    > Bo opamp ,,z definicji" jest wzmacniaczem różnicowym. A przynajmniej tak
    > mnie kiedyś uczyli, znaczy się że niby różnicę napięć wzmacnia. :-)

    Ale dodaje "common mode". A różnicowy je wywala.

    P.P.

  • 24. Data: 2022-04-27 10:29:43
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Tak zrobiłem. Zmieniłem te cztery rezystory i dzielnik wyjściowy. Nadal > jest
    kilkadziesiąt mV w spoczynku, ale akceptowalnie -- udało się. No

    Ogólnie to ja bym zmienił rezystory 4.99k, a dzielnik wyjściowy raczej
    bym zostawił taki jak jest.

    > prawie, bo nadal nie mam 0 V na wyjściu dla miliamperomierza, ale
    > pogodziłem się z tym.

    Akurat te problemy rozwiązuje się zasilając opampy napięciem
    symetrycznym, ewentualnie wstawiając "sztuczną masę". Przy okazji R2R
    przestanie być konieczny.

    Pozdrawiam

    DD

  • 25. Data: 2022-04-27 12:07:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Apr 2022 00:22:00 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Pomijając wzmacniacze RRIO, to do wytwarzania tak małych napięć
    > polaryzacyjnych można wykorzystać pojedynczy tranzstor NPN. Baza do

    czy pnp?

    > masy, emiter do plusa przez opornik, a na kolektorze pojawia się -0.3V.

    Naprawde? Cos mi sie nie chce wierzyc.
    Jakby to miało działac - cos ala inżektor parowy?

    W dodatku (przy PNP) to Ube bedzie ~0.7V, a Uce mniej (nasycony),
    wiec spodziewam sie raczej ułamka wolta na woltomierzu.
    Ale w plusie.

    > Z np. VOM1271 napięcie ujemne pojawia się nawet bez magii, a
    > kilkadziesiąt uA to dużo. I jest ciche, zero zakłóceń.

    Tak, to swietna podpowiedz, ale bez magii :-)

    Na lampie by chyba tez wyszło, tylko moc żarzenia duża :-)

    > Są gotowe wzmacniacze z serii INA, po co kombinować ze zwykłymi
    > op-ampami? Rezystory 0.1% są drogie.

    LM324 w kazdym sklepie za rogiem, INA trzeba sprawdzic jak sobie radzi
    RR :-)

    J.

  • 26. Data: 2022-04-27 14:35:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Apr 2022 10:29:11 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
    > W dniu 26.04.2022 o 16:56, JDX pisze:
    > [...]
    >
    > Ale dodaje "common mode". A różnicowy je wywala.

    Jak dodaje?
    Pasożytniczo chyba, bo normalnie to nie powinien, a CMRR raczej wysoki
    jest.

    J.

  • 27. Data: 2022-04-27 14:49:21
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > czy pnp?

    NPN. Zenerujesz złącze BE, powstają fotony, które są absorbowane na
    "fotodiodzie" BC i efekt jak opisałem. Z PNP się powinno udać wyskoczyć
    trochę ponad VCC. Obciążalność niemal żadna, ale do rozsądnie
    wymyślonych biasów wystarczy.

    https://www.youtube.com/watch?v=bKlbO5mOZm4

    > LM324 w kazdym sklepie za rogiem, INA trzeba sprawdzic jak sobie radzi
    > RR :-)

    I Ty, Brutusie? W Mouserzy tego leży w opór. Niektóre poniżej 2PLN.
    Opornik 0.1% jakoś podobnie, a do rozsądnych napięć wspólnych
    potrzebujesz takiego, albo jeszcze lepszego.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2022-04-27 15:58:32
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.04.2022 o 14:35, J.F pisze:

    > Jak dodaje?
    > Pasożytniczo chyba, bo normalnie to nie powinien, a CMRR raczej wysoki
    > jest.

    Tak. Coś mnie przyćmiło...

    P.P.

  • 29. Data: 2022-04-27 16:33:40
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.04.2022 o 00:22, Piotr Wyderski pisze:

    > Pomijając wzmacniacze RRIO, to do wytwarzania tak małych napięć
    > polaryzacyjnych można wykorzystać pojedynczy tranzstor NPN. Baza do
    > masy, emiter do plusa przez opornik, a na kolektorze pojawia się -0.3V.

    Rzeczywiście, pojawia się! Ale co kot napłakał :-(
    BC550, prąd 10mA, obciążenie 10MOm (miernik), napięcie -23mV.
    BD239A, prąd 10mA, -62mV, dla 20mA -91mV, dla 50mA -110mV. Przy wyższych
    prądach tranzystor się grzeje i napięcie spada.

    P.P.

  • 30. Data: 2022-04-27 16:51:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Apr 2022 16:33:40 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

> [...]
    > BD239A, prąd 10mA, -62mV, dla 20mA -91mV, dla 50mA -110mV. Przy wyższych
    > prądach tranzystor się grzeje i napięcie spada.

    Hm ... tysiac malych tranzystorow uzyc?
    Czy jeden 2N3055 ? :-)

    Ale toscie mnie zaskoczyli, az sprawdzę.
    To naprawde tranzystory NPN ... To jak to dziala?

    J.