  • 31. Data: 2022-04-27 19:06:04
    Temat: Re: Wzmacniacz różnicowy (nie instrumentalny) działa dziwnie
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Ale toscie mnie zaskoczyli, az sprawdzę.
    > To naprawde tranzystory NPN ... To jak to dziala?

    Przebicie lawinowe w spolaryzowanym zaporowo obszarze B-E. Krzem ma
    przerwę skośną, więc wydajność kwantowa generacji fotonów jest
    niewielka, ale niezerowa. I ją sobie właśnie mierzysz w tym bieda-LEDzie.

    https://www.intechopen.com/chapters/47465

    Pozdrawiam, Piotr

  • 32. Data: 2022-04-27 19:14:12
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Rzeczywiście, pojawia się! Ale co kot napłakał :-(
    > BC550, prąd 10mA, obciążenie 10MOm (miernik), napięcie -23mV.
    > BD239A, prąd 10mA, -62mV, dla 20mA -91mV, dla 50mA -110mV. Przy wyższych
    > prądach tranzystor się grzeje i napięcie spada.

    BC547B marki nieznanej, rezystor 1k, VCC=16V, VCB=-0.2651V na Sanwa PC7000.

    Ciekawostka taka. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2022-04-27 20:25:03
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.04.2022 o 19:14, Piotr Wyderski pisze:

    > BC547B marki nieznanej, rezystor 1k, VCC=16V, VCB=-0.2651V na Sanwa PC7000.

    Czyli miałeś nieco mniej niż 10mA.
    Jaką oporność wewnętrzną ma ta Sanwa?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 34. Data: 2022-04-27 20:31:53
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 27.04.2022 o 20:25, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Czyli miałeś nieco mniej niż 10mA.
    > Jaką oporność wewnętrzną ma ta Sanwa?

    Znalazłem, 10M.

    P.P.

  • 35. Data: 2022-04-27 20:50:34
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Ogólnie to ja bym zmienił rezystory 4.99k, a dzielnik wyjściowy raczej
    > bym zostawił taki jak jest.

    Czemu byś zostawił? On też przecież zwiększa pobór prądu z wyjścia.

    > Akurat te problemy rozwiązuje się zasilając opampy napięciem
    > symetrycznym, ewentualnie wstawiając "sztuczną masę". Przy okazji R2R
    > przestanie być konieczny.

    Nie chciałem tam dodawać źródła napięcia ujemnego, a co do sztucznej
    masy... byłoby OK, gdyby nie to, że na jednym z wyjść (tym do
    przetwornicy) potrzebuję napięcia stałego, odniesionego do masy
    rzeczywistej (na drugim wyjściu, tym do miernika, dałoby się odnieść do
    sztucznej masy). Chyba że da się i w takim przypadku zastosować sztuczną
    masę?

    --
    Spotyka się dwóch Polaków. Dawno się nie widzieli.
    - Co tam u ciebie?

  • 36. Data: 2022-04-27 20:53:08
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr W. <p...@g...com> wrote:

    > Sygnał z bocznika IC1 przechodzi przez co najmniej 4 wzmacniacze
    > operacyjne zanim trafi do FB MOD1. Sprawdzałeś czy to jest stabilne?

    Wydaje się stabilne -- przetwornica utrzymuje na wyjściu taki prąd, jaki
    ustawię.

    > moim zdaniem nie jest, nie ma żadnej kompensacji.

    O jaką kompensację chodzi? Kojarzę tylko kompensację napięcia
    niezrównoważenia i kompensację w przypadku obciążenia pojemnościowego, a
    chyba nie o to chodzi...?

    --
    Słoń i mrówka wloką się przez pustynie. Skwar, żar i ani kropli wody.
    - Już nie mogę - jęczy słoń - Umrę z pragnienia!

  • 37. Data: 2022-04-27 21:01:33
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    o7RvcGVAXH3N0/view?usp=sharing

    > Ale to w zasadzie jest wzmacniacz instrumentalny.

    Prawie :) Nie ma połączenia wejść odwracających w części buforującej przez
    rezystor.

    https://extronic.pl/img/cms/Wzmacniacze/05%20instrum
    entalny/wzmacniacz-instrumentalny2.jpg

    > A powinno byc wrecz ujemne. Ujemnego nie osiągniesz w tym ukladzie,
    > wiec minimalne nie dziwi.

    No tak, i potrzebowałbym zerowego :) Ale już się udało, zwiększając
    rezystory.

    > Chyba widze. R6 i R7 - tędy plynie prąd na wyjscie.
    > Dzielnik 10k/3k ... w sam raz aby z 2660 zrobic 660mV.
    > Widac LM324 troche zbija, ale duzo nie da rady.

    Spodziewałbym się, że jednak wyjście sobie poradzi...

    > https://training.ti.com/ti-precision-labs-instrument
    ation-amplifier-topologies-two-amp-theory?context=11
    39747-1139745-1140241-1148436

    > I tu juz nie ma przeplywu pradu z wejscia na wyjscie,
    > a biorac pod uwage ze wejscia sa wejsciami opamp,
    > to nie potrzebujesz buforow i nawet oszczedzasz opampy.

    Dwa wzmacniacze... ciekawe.

    --
    Na egzaminie na uczelnie o profilu informatycznym pytaja się nowego
    kandydata jakie zna komedy jakiegos jezyka programowania.

  • 38. Data: 2022-04-27 21:05:14
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:

> [...]
    > BD239A, prąd 10mA, -62mV, dla 20mA -91mV, dla 50mA -110mV. Przy wyższych
    > prądach tranzystor się grzeje i napięcie spada.

    Wow, bardzo ciekawy efekt. Dobrze wiedzieć.

    --
    Trzy lwy spotkały się na pustyni. Pierwszy jęcząc mówi:
    - Zjadłem Amerykanina z wrzodem żołądka i od wczoraj jestem chory.

  • 39. Data: 2022-04-27 21:06:13
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Czemu byś zostawił? On też przecież zwiększa pobór prądu z wyjścia.

    Czy to znaczy, że zwiększyłeś te oporniki? Jeśli tak, to wróć do wersji
    poprzedniej, one mają obciążać.

    P.P.

  • 40. Data: 2022-04-27 21:09:20
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Czy to znaczy, że zwiększyłeś te oporniki? Jeśli tak, to wróć do wersji
    > poprzedniej, one mają obciążać.

    Zwiększyłem. 4k99 -> 47k, 2k2 -> 47k, 1k -> 22k.

    Ciężko będzie mi je teraz zwiększyć, bo urządzenie jest już poskładane,
    poskręcane i zamontowane w samochodzie... ale skoro działa, to jaka jest
    wada tego, że te rezystory są tak duże?

    --
    Idzie sobie mamut przez pustynie i nagle stratowało go stado
    słoni. Wstaje z trudem i rozgoryczony mówi: