  • 1. Data: 2010-10-11 18:12:10
    Temat: Wyświetlacze RGB - jakim procem popędzać?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Pytanie (nieco dziwne) wynika z tego, że nie mam doświadczenia z tego
    typu wyświetlaczami. Chodzi o proste, statyczne obrazy i wyświetlacze
    bez zaawansowanych sterowników (wejścia RGB, pixel clock i synchr.) . Na
    czym (minimum) udało się je Wam "pogonić"? Czy wypada mieć tyle RAMu,
    żeby cały obraz zmieścić?? Czy są jakieś sztuczki, żeby to ładnie
    obejść? W ogóle się nigdy tym nie zajmowałem... Teraz chcę coś zrobić,
    ma to być prymitywnie proste ale ładnie wyglądać. Cena - do pewnego
    pułapu nie gra roli... No i nie wiem, czy wybrać wyświetlacz
    monochromatyczny czy kolorowy? Cenowo wychodzą podobnie, ale obawiam
    się, że sterowanie takim kolorowym LCD będzie dużo bardziej
    skomplikowane (czytaj droższe). Ze względu na "efekt" lepiej jednak dać
    kolorowy :). No i próbuję się zorientować gdzie leży to "minimum"
    sprzętowe...

    Konop

  • 2. Data: 2010-10-11 18:41:09
    Temat: Re: Wyświetlacze RGB - jakim procem popędzać?
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 11.10.2010 20:12, Konop pisze:
> [...]
    > typu wyświetlaczami. Chodzi o proste, statyczne obrazy i wyświetlacze
    > bez zaawansowanych sterowników (wejścia RGB, pixel clock i synchr.) .
    Nie robiłem - skończyło się na rozeznaniu w technologii, policzeniu
    wydatków i odłożyłem projekt 'na później".

> [...]
    > się, że sterowanie takim kolorowym LCD będzie dużo bardziej
    > skomplikowane (czytaj droższe). Ze względu na "efekt" lepiej jednak dać
    Poza czasami to różnicy wielkiej nie ma - na czarno białym podajesz
    odcienie szarości (1..4..6 bitów) i tykasz raz zegarem na piksel. Na
    kolorowych podajesz 6..8..16 bitów i tykasz zegarem 1..2..3 razy na
    piksel, zależnie od sterownika.

    Jeżeli zrobisz dithering to można zredukować bez znaczącego pogorszenia
    jakości rozmiar obrazu np 4 razy.

    > No i próbuję się zorientować gdzie leży to "minimum"
    > sprzętowe...
    Za jakieś 60..70 złotych dostaniesz ARMa z wbudowanym sterownikiem. Do
    tego dojdzie kostka ramu.

    Jeżeli chcesz rzeźbić to:
    Dla wyświetlacza 320*240*16bit (np do palmtopów ACER są relatywnie tanie):
    - 320*240*2=153600 bajtów ram na FB.
    - 320*240*2*60 = 9 MHz pixel clock
    - dla zewnętrznej pamięci: 320*240*2*60 = 9 MB/sec (czyli ~80Mb/s, a SPI
    zazwyczaj działa na zegarze systemowym/4, więc zostają tylko pamięci
    równoległe)

    Wyszło mi, że tanie CPLD + 2 kostki ramu 16 bitowego powinny dać radę -
    do jednej zapisuje się nową ramkę, z drugiej CPLD wysyła dane do
    wyświetlacza - klasyczne podwójne buforowanie. Zaleta jest taka, że
    procesor widzi wtedy wyświetlacz jak zwykłą pamięć. No i nie przejmuje
    się specjalnie czasami, bo o to dba cpld.

    Michoo

  • 3. Data: 2010-10-11 19:48:50
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W moich projektach GUI jest statyczne, nie mam żadnych animacji i
    realizuje to "sprzętowo" właściwie bez użycia procesora dzięki czemu
    jego wydajność nie ma większego znaczenia.
    Jeśli mam wyświetlacz z wejściem SPI, to podłączam go bezpośrednio pod
    szeregową pamięć Flash, jeśli wyświetlacz ma wejście równoległe to
    podłączam go do pamięci poprzez rejestr przesuwający.
    Potem tylko adresuję pamięć do odczytu i sprzętowo w procesorze zliczam
    ilość wyświetlonych pikseli, a jak już się wyświetli ile trzeba to
    blokuje zegar.
    Wymaga to trochę pamięci Flash, ale jeśli się przemyśli GUI i sposób
    wyświetlania to można całkiem dużo zmieścić w dostępnych pamięciach.

    Najsłabszy procesor jaki do tego użyłem to TUSB3410 (8052) z wyświetlacz
    132x176 16-bit.
    Bardzo ładne efekty uzyskuję na MSP430F2274 i wyświetlaczu 320x240
    16-bit. Przy tej konfiguracji udaje się osiągnąć 10 FSP przy
    zastosowaniu dość powolnych rejestrów przesuwających.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 4. Data: 2010-10-12 19:47:43
    Od: "KK" <k...@g...com>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Witam

    > kolorowy :). No i próbuję się zorientować gdzie leży to "minimum"
    > sprzętowe...

    minimum sprzętowe to jakaś atmega+zewnętrzna pamięć np. atmega16
    można z tym uruchomić każdy wyświetlacz do tft 800x600 włącznie

    5525 (20101012) __________