  • 1. Data: 2010-10-11 16:54:22
    Temat: Sygnał GPS w domu
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześć.
    Zapytam dzisiaj o coś podobnego do tego co juz kiedyś poruszyłem.
    Podłączyłem ostatnio do komputera odbiornik GPS i chciałem zobaczyć
    jakie dane otrzymam.
    Nistety odbiornik nic nie pokazał, czyli nic nie złapał. podejrzewam
    że nie odbiornik nie złapał satelity.

    I zastanowiło mnie jak musi być ustawiony odbiornik. Czy musi on
    "patrzeć" w stronę równika? Czy w sama górę nieba, czy musi byś
    zwrócony na południe?
    Czytałem na wikipedii o satelitach GPS i nie ma ogólnie jednej pozycji
    dla satelity bo one się poruszają, więc jak to z tym jest?
    Czy w domu da się jakoś złapać sygnał?

  • 2. Data: 2010-10-11 17:05:51
    Temat: Re: Sygnał GPS w domu
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    ?U mnie na oknie zwróconym na południowy zachód działa.

    PC

  • 3. Data: 2010-10-11 17:05:53
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...

    >Czy w domu da się jakoś złapać sygnał?

    da się

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2010-10-11 17:07:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-10-11 18:54, slawek7 pisze:

    > Czy w domu da się jakoś złapać sygnał?

    W domu zwykle nie da się złapać sygnału, gdyż jest on za bardzo tłumiony
    przez ściany. Z tego samego powodu gubisz wygnał wjeżdżając pod wiadukt
    albo znajdując się w tunelu. Najlepiej, żeby odbiornik "widział" niebo.
    Czasem się udaje - znajomy miał taki odbiornik do laptopa, na USB, który
    jako-tako działał wewnątrz budynku. Mój odbiornik bluetooth już sobie
    jednak nie radzi w takich warunkach.

    Satelity AFAIK nie znajdują się na geostacjonarnych orbitach. Jeśli
    uruchamiasz GPS po raz pierwszy po dłuższym czasie złapanie fixa zajmuje
    zauważalnie więcej czasu (nawet do kilku minut) gdyż system musi się
    połapać w nowej sytuacji. Można to obejść transmitując odpowiednie
    poprawki inną drogą (np. przez infrastrukturę operatora GSM).

  • 5. Data: 2010-10-11 17:11:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w
    >I zastanowiło mnie jak musi być ustawiony odbiornik. Czy musi on
    >"patrzeć" w stronę równika? Czy w sama górę nieba, czy musi byś
    >zwrócony na południe?

    Satelity maja orbity nachylone 55 stopni od rownika, one sie kreca,
    Ziemia sie kreci, wszystko sie kreci, antena jest polsferyczna,
    wiec w sumie w Polsce wszystko jedno jak ustawisz, byle nie w
    podloge. W dodatku do ustalenia pozycji najbardziej sie przydaja
    satelity ustawione na horyzoncie.

    >Czy w domu da się jakoś złapać sygnał?

    Zalezy od domu i od odbiornika.
    Generalnie sygnal jest slaby i kazde tlumienie przeszkadza.

    Najlepiej ustawic jak najblizej okna, ale nie polnocnego.
    Do ustalenia pozycji trzeba 3-4 satelitow, najlepiej z roznych
    stron, wiec w sumie jednak nie w domu.

    J.

  • 6. Data: 2010-10-11 17:17:04
    Od: "blur" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "slawek7" <s...@w...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > jakie dane otrzymam.
    > Nistety odbiornik nic nie pokazał, czyli nic nie złapał. podejrzewam

    Dom domowi nie równy, mam strop i pokrycie z drewna i bez problemu łapię 8
    satelit
    zarówno na zwykłym Lark-u za free od TP jak i na 60Csx. nie dało się fixa
    złapać
    za pomocą zewnętrznej anteny na navi z tuareq-a w oknie już hulała.
    Wczoraj byłem u znajomego na 3-cim ostatnim piętrze bloku i Lark złapał 6
    satelit
    Omnia nie złapała nic. Tak więc wszystko zależy od budynku i sprzętu.

  • 7. Data: 2010-10-11 18:56:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello slawek7,

    > Zapytam dzisiaj o coś podobnego do tego co juz kiedyś poruszyłem.
    > Podłączyłem ostatnio do komputera odbiornik GPS i chciałem zobaczyć

    -> pl.rec.gps

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2010-10-11 21:10:52
    Od: a...@p...pl

    On Mon, 11 Oct 2010 19:17:04 +0200, "blur" <b...@p...onet.pl>
    wrote:

    > Lark złapał 6 satelit

    6 satelitów, bo satelita to rodzaj męski

    --
    ThinkXtra

  • 9. Data: 2010-10-11 21:52:37
    Od: a...@p...pl

    czesc,

    ja kiedys postawilem wewnatrz nawigacje TomTom One i wybralem opcje
    pokazywanie satelitow. Robilem test czy wew. pomieszczenia odbiornik
    gps sobie poradzi. Wygladalo to, ze tak. GPS stal na sroku pokoju 3 m
    od okna (na zachod).

    --
    ThinkXtra

  • 10. Data: 2010-10-12 08:21:36
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@B...poczta.onet.pl>

    Dzień dobry

[...]

    Nie używany odbiornik potrzebuje pewnego czasu do zsynchronizowania
    się z systemem. To w największym uproszczeniu. Moment uzyskania
    synchronizacji gwarowo nazywany jest uzyskaniem "fixa". Czas
    oczekiwania na ten moment może być różny - nowoczesne, wysokoczułe
    odbiorniki w otwartej przestrzeni "łapią fixa" w ciągu kilkudziesięciu
    sekund. Stare konstrukcje, używane w miejscach z ograniczonym dostępem
    do nieboskłonu mogą synchronizować się nawet przez kilkanaście minut.

    [...]
    Czy w domu da się jakoś złapać sygnał?
    [...]

    Oczywiście, że tak! Acz z zastrzeżeniem: nie zawsze, nie wszędzie i
    nie każdym modelem odbiornika ;-) To chyba oczywiste. Ciekawostka -
    posiadane przeze mnie odbiorniki należą do różnych generacji.
    Najstarszy, wykonany jako "mouse GPS" w celu zsynchronizowania wymaga
    wystawienia za okno na kilka minut. Potem juz bez problemów pracuje
    leżąc na wewnętrznym parapecie okna. Nowszy model bez problemu
    synchronizuje się w pobliżu okna, w środkach komunikacji zbiorowej
    itp.
    Na koniec linki z podstawowymi informacjami:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_Syst
    em
    http://www.technologiagps.org.pl/
    http://gps.wroclaw.pl/