    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wyświetlacz, znikający obraz pod wpływem zakłóceń
    Date: Mon, 1 Jun 2015 11:10:07 +0200

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    news:5569c60d$0$27516$65785112@news.neostrada.pl...

    > Następnie zacząłem generować zakłócenia. Jeden biegun zapalarki
    > piezoelektrycznej, przedłużony kawałkiem granatowego przewodu, został na
    > stałe podłączony krokodylkiem do kombinerek; drugi biegun trzymałem w
    > niewielkiej odległości od kombinerek i ściskając zapalarkę uzyskiwałem
    > przeskakującą do kombinerek iskrę. Granatowy przewód zacząłem zbliżać do
    > wyświetlacza. Grafika z wyświetlacza zaczęła znikać z tych segmentów, do
    > których zbliżałem granatowy przewód - wyświetlacz ma rozdzielczość 192x64;
    > na PCB wyświetlacza są układy scalone kompatybilne z KS0108, z czego każdy
> [...]

    Może to coś pomoże.
    W czasach przed CE walczyliśmy z wrażliwością urządzenia na telefon
    komórkowy (przyłożony do niego na kilka cm).
    Kupiłem wtedy zapalarkę, ale jeszcze nie wiedziałem jak się robi testy ESD -
    więc nie miałem wyprowadzonego "granatowego" przewodu.
    Wydłużyłem jedynie i zaizolowałem środkowy biegun. Odpowiednie ułożenie
    zapalarki powodowało, że skakały jednocześnie dwie iskry - od obudowy do
    pincety i od pincety do bieguna środkowego. Uważam, że około 20cm pinceta
    była anteną nadającą. Stan początkowy był taki, że przy odległości
    (pinceta - PCB) około 5cm iskra do pincety zawieszała procesor. Na płytce
    był zewnętrzny brown-out (w Atmelach jeszcze go nie było) i ścieżka do
    resetu była dość długa. Przyjąłem hipotezę, że jak ona coś łapie to może
    dostawać reset, ale za krótki aby był w pełni skuteczny i to może go
    wieszać. Dołączyłem do pinu reset procesora drucik (antenę) też około 20cm.
    Wtedy "zasięg" działania pincety wzrósł do jakichś 25cm. Dołączenie 1nF
    bezpośrednio na pin reset zmniejszało ten zasięg do około 3mm (pinceta
    ułożona równolegle do tego drucika anteny). Po odłączeniu tej anteny płytka
    już nie była wrażliwa ani na ESD do pincety ani na telefon komórkowy nawet
    leżący na płytce.
    Przypuszczam, że odpowiednio podłączone kilka kondensatorów na tej płytce
    wyświetlacza załatwiło by problem.

    Dawno czytałem o ekranowaniu. Nie chce mi się szukać więc mogę nieco mylić.
    Z tego co pamiętam to pełny ekran daje około 80dB tłumienia zakłóceń. Otwór
    o najdłuższym wymiarze ileś tam (ważny jest najdłuższy wymiar - np. szpara w
    drzwiczkach bez grzebienia kontaktów to wielki otwór) powoduje, że fala o
    porównywalnej długości wnika bez problemów - tłumienie około 0dB. Nachylenie
    chyba typowe 20dB/dek czyli pogorszenie ekranowania zaczyna się około 4
    dekady wcześniej.
    3GHz mają długość fali około 10cm. 4 dekady niżej to 300kHz. Ekran z otworem
    10cm zaczynając od 300kHz stopniowo traci swoje właściwości ekranujące.
    Laboratoryjne ESD ma czas narastania 1ns - czyli rejon 1GHz. Na moje to
    oznacza, że obudowa z otworem (po przekątnej) 10cm nie daje absolutnie
    żadnego zabezpieczenia przed ESD. Urządzenie czy w obudowie, czy bez niej
    powinno być mniej więcej tak samo wrażliwe.
    P.G.