  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Date: Mon, 15 Oct 2012 11:12:49 +0200

    Użytkownik "Bartosz Derleta" <b...@d...ocm> napisał w wiadomości
    news:k5c50u$j90$1@news.icm.edu.pl...
    > Witajcie jeszcze raz,
    >
    > Wyprodukowałem coś takiego:
    > http://derleta.com/pub/schematy/ledy.png
    > ( http://derleta.com/pub/schematy/ledy.sch )
    >
    > Proszę nie bić za koślawy schemat, uczyłem się Eagle przed chwilą,
    > próbując go wyprodukować, obiecuję że postaram się poćwiczyć trochę
    > robienie schematów. Jeśli ktoś mimo wszystko zdecyduje się to obejrzeć i
    > wyrazić własne zdanie, będę wdzięczny.

    N-MOS pozwala zmienić poziom sygnału z 0-5V na 0-15V, a P-MOS jest kluczem,
    aby w anody wyświetlaczy wpuścić od +15V dużo prądu.
    Do sterowania 4543 nie potrzebujesz takiego prądu więc wystarczy N-MOS.

    4543 to ogólnie układ o słabych liniach wyjściowych.
    Na przykład TI:
    http://www.ti.com/sitesearch/docs/universalsearch.ts
    p?searchTerm=4543&linkId=1
    wszystkie jego wersje nazywa driverem LCD (LCD prawie nie potrzebuje prądu,
    a wyświetlacz LED potrzebuje).

    Są różne 4543, nie wiem dokładnie jaki Ty masz.
    W karcie katalogowej:
    http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4543B.pdf
    na górze strony 7 parametr IoL przy zasilaniu 15V (3-cia linijka) przy
    T=25st jest 3mA przy warunku Vo=1,5V to oznacza, że jak przy zasileniu
    scalaka z 15V zaczniesz z jego wyjścia pobierać prąd ciągnąc go w górę
    (IoL - prąd wyjściowy w stanie 0 na wyjściu) to gdy pobierzesz 3mA to jego
    wyjście, które chce utrzymywać stan 0 jest na tyle słabe, że już ustąpi aż
    na 1,5V.
    Wykresy znalazłem w starej karcie:
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4543b.pdf
    strona 4 Fig. 5 - typowa charakterystyka.
    Przy zasilaniu 15V (ta najwyższa linia) przy 3mA (skala po lewej) napięcie
    na wyjściu będzie około 0,5V, ale już przy 20mA będzie aż 6,5V.
    A Ty chcesz na przykład mieć średni prąd 10mA więc przy wypełnieniu 1/4
    potrzebujesz około 40mA - tego ten scalak nie da.
    Dodatkowo 20mA * 6,5V to jest 130mW mocy wydzielonej w scalaku. Razy 8 linii
    = ponad 1W - oj będzie gorący.

    Od strony katod musisz mieć jakieś klucze (np. N-MOS sterowany prosto z
    procesora) i rezystory ustalające prąd.

    Gdy robiłem taki wyświetlacz (bibi-W10) to zrezygnowałem z multipleksowania
    i zastosowałem 4 szt. MBI5170 (w Maritexie po kilka zł) - anody podpięte
    prosto pod 12V.
    MBI5170 to zestaw 8 źródeł prądowych, sterowanie SPI - można nie tylko
    włączać/wyłączać poszczególne segmenty, ale też sterować prądem (wszystkich
    segmentów wspólnie) regulując jasność wyświetlania (zastosowałem
    fotorezystor aby dopasowywać jasność świecenia do warunków oświetlenia).
    Są też jakieś MBI zawierające od razu 16 źródeł prądowych.
    Są też scalaki (chyba TI) zapewniające niezależne sterowanie jasnością
    każdej linii (przez PWM) - celem jest w zasadzie jedynie obniżenie prądu dla
    kropki, bo przy tym samym prądzie w stosunku do segmentu świeci za jasno (o
    ile pamiętam to tę regulację nazwali "dot compensation").

    > Teoria teorią, symulacje symulacjami, ma to szanse zagrać w
    > rzeczywistości? Rezystory bramka-źródło PMOS wystarczą 1k?

    Nie patrz na nie jak na rezystory bramka-źródło PMOS, ale jak na obciążenie
    którym steruje NMOS. Jak NMOS zwiera do masy to na jego drenie jest 0, jak
    się wyłącza to napięcie by nie wiedziało jakie ma być. Coś musi je
    podciągnąć do góry i taka jest rola tych rezystorów.
    1k mogą być, ale przy 15V P=U*U/R = 0,225W. Jak zastosowałeś rezystory 0,1W
    to za małe i będą bardzo gorące. Zamiast dawać większe gabarytowo lepiej dać
    trochę większe wartościowo.
    P.G.