  • Data: 2014-10-11 11:26:46
    Temat: Re: Wyrok po wypadku policyjnej vectry z Zambrowie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 10 Oct 2014, Cavallino wrote:

    > Możesz tam stanąć i czekać na wolną drogę.

    Z PoRD:
    +++
    Art. 25. 1. Kierujšcy pojazdem, zbliżajšc się do skrzyżowania,
    jest obowišzany zachować szczególnš ostrożnoœć i ustšpić pierwszeństwa
    pojazdowi nadjeżdżajšcemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo
    - także jadšcemu
    z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcajšcemu w prawo.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    > Ale jak chcesz zmienić ten pas

    Powiedzmy, że powtórkę z flejma "czy pasy na skrzyżowaniu
    się kończą czy *rozwidlają*" może polegać na przejrzeniu
    archiwum, a na *tym* skrzyżowaniu fakt rozdzielenia pasów
    w lewo i prawo-prosto co najwyżej dowodzi, że rozwidlenie
    następuje przed skrzyżowaniem.

    > czy to poprzez wjazd na niego, czy też jego
    > przecięcie, to MUSISZ się upewnić że nic na nim nie ma i nikomu drogi nie
    > zajedziesz.

    Zajechać drogę można jadącemu z przeciwka - o czym stanowi
    przepis wyżej.
    To, że wyjeżdżający z podporządkowanej ma ustąpić całej
    *drodze* nijak nie świadczy, że to samo dotyczy jadących
    *po* danej drodze z różnych pasów.

    > Co znaczy nie swoim?

    Gdzieś już padło w wątku, że "pasy mają zwrot" (matematycznie,
    potocznie kierunek).

    > Jedzie nim, to jest jego.

    Ale się PRZECINA z pasem TEJ SAMEJ DROGI, który jest WYZNACZONY
    do skrętu w lewo.

    Weź sobie taki układ: dwa (dla odmiany prawe) skrajne pasy jezdni
    przeznaczone do skrętu w prawo, ale z obydwu fizycznie możliwa
    jest jazda na wprost (nie ma "barier", nawet tym "mniej prawym"
    pasem może być dopuszczona jazda na wprost).
    Jadący "prawym prawym" pasem jedzie prosto.
    Dochodzi do kolizji jadącym "drugim prawym" (od skraja) pasem.

    Kto winien i *czym się różni* ten układ, od zderzenia z jadącym
    "nieprawidłowym lewym" pasem na wprost?

    Jak ktoś musi, to może sobie jeszcze rozważyć podobny przypadek
    z dwoma pasami do skrętu w lewo i podobnym pytaniem.
    A potem odpowiedzieć, jakie WIĘKSZE prawa i z którego przepisu
    ma mieć ktoś jadący "jeszcze bardziej lewym" pasem niż lewy
    skrajny :>

    Na deser można sobie wymalować możliwy wg PoRD (acz nie wiem
    czy dopuszczalny przez rozporządzenie o długiej nazwie
    "o znakowaniu dróg") przypadek, w którym dwa lewe pasy skręcają
    w jeden pas drogi poprzecznej.
    "Lewy lewy" ustępuje temu "mniej lewemu" w każdym przypadku,
    nie tylko przy usiłowaniu jazdy na wprost.
    Nie ma możliwości, aby jadący "bardziej lewym niż najbardziej
    lewy wyznaczony pas" miał "wyższe pierwszeństwo".

    > Nawet gdy formalnie jest pasem dla przeciwnego kierunku, to nadal w tym
    > momencie jest pasem wyprzedzającego, a nie skręcającego.

    > Nie ma żadnej różnicy.

    To Twoje zdanie, ale IMO "ten" sędzia tym się różni, że przepisy
    przeczytał.
    Rozmaluj sobie te kolizje dla przypadku wyznaczonych pasów
    o których wyżej i potem znajdź przepis, wg którego jadący
    "bardziej lewym niż skrajny lewy" ma mieć "większe pierwszeństwo".

    IMO zwyczajnie "nie ma takiego przepisu".

    pzdr, Gotfryd