  • 31. Data: 2011-02-17 21:18:26
    Temat: Re: Wyprzedzić bezpiecznik
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-02-15 14:18 Grzegorz Krukowski napisał(a):

    > PS. A nie, napisałeś że szybka, a nie zwłoczna.

    Mogę wymienić na zwłoczną, nie ma problemu. Jakie takowa ma oznaczenie w
    sklepie (oprócz prądu 25A i rozmiaru DII)? Ważne aby wyłączyły się S-ki
    za licznikiem a nie odparował ten topik przedlicznikowy. Oczywiście cały
    czas mówię nie o zwarciu gdzie płyną gruube ampery, tylko raczej
    sytuacji przekroczenia możliwości wkładki topikowej o 50-100% conajwyżej.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 32. Data: 2011-02-17 22:43:41
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 17 Feb 2011 22:18:26 +0100, Adam Dybkowski
    <a...@4...pl> wrote:

    Tak pi razy oko dla eSek selektywność uzyskasz zchodząc minimum o dwa
    prądy nominalne niżej, czyli eSka większa powinna być B25, eSka
    mniejsza powinna być B16 maksymalnie - powyżej zawsze będziesz miał
    loterię. Oczywiście ciągle myślę o przeciążeniach, bo przy zwarciach
    to spodziewaj się wybicia obu zabezpieczeń. Mniej więcej tak samo jest
    dla bepzieczników szybkich. ,,Poprawisz'' sobie selektywność używając
    bezpiecznika zwłocznego zamiast szybkiego - symbol BiWtz gL-gG
    (najprawdopodobniej wkładka gdzieś będzie miała narysowaną muszlę
    ślimaczka).
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 33. Data: 2011-02-18 07:23:19
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > bezpiecznika zwłocznego zamiast szybkiego - symbol BiWtz gL-gG
    > (najprawdopodobniej wkładka gdzieś będzie miała narysowaną muszlę
    > ślimaczka).

    Nie polecam chińskich. Walczyłem z tym niedawno. Wyprało mi całą paczkę
    chińskich oznaczonych jako zwłoczne, a zachowywały się jak szybkie.
    Polska produkcja załatwiła sprawę.

    --
    Desoft

  • 34. Data: 2011-02-18 08:34:15
    Od: "spa" <s...@a...er>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
    > Czyli jak wyłączą się elektromagnetyczne to topikowy przed licznikiem
    > jednak przeżyje. :) Jak obecnie.

    Przy ograniczonym zwarciu.
    Przy powolnym przeciążeniu trudno przewidzieć co będzie ostatnie.

  • 35. Data: 2011-02-18 15:01:23
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

    > I o to chodziło, dzięki.
    > Czyli jak wyłączą się elektromagnetyczne to topikowy przed licznikiem
    > jednak przeżyje. :) Jak obecnie.

    to nie Twój przypadek - raczej wyzwalacze elektromagnetyczne w ogóle nie
    będą pracować. Tak jak mówią Koledzy - albo S dwa numery mniejszy albo
    termika silnikowa albo coś dokładniejszego niż bezpiecznik albo nadal
    będzie loteria :)

    Po prostu bezpiecznik, czy to S, czy topik, jest dużo mniej dokładny niż
    Ci się wydaje, ściągnij sobie dowolną ch-tykę i zobacz jaka jest
    tolerancja :)

    e.

  • 36. Data: 2011-02-18 17:44:33
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

    > Po prostu bezpiecznik, czy to S, czy topik, jest dużo mniej dokładny niż
    > Ci się wydaje, ściągnij sobie dowolną ch-tykę i zobacz jaka jest
    > tolerancja :)

    No właśnie!!!
    Jeżeli topik jest DII gG/gL na prąd znamionowy 25A i założymy dwukrotne
    przeciążenie, to z charakterystyki czasowo-prądowej wynika, że wkładka
    przepali się po około 90s.
    Teraz bieżemy na warsztat S300 B o prądzie znamionowym 25A
    Z charakterystyki pasmowej wynika, że zadziałanie przy dwukrotnym
    przeciążeniu nastąpi w czasie od około 10 do 100s (raczej ten dolny czas to
    nie będzie)

    Trzeba sobie jasno powiedzieć, że przy braku rozdzielenia obwodów za
    bezpiecznikiem topikowym "musimy" dać wyłącznik nadmiarowo-prądowy o takim
    samym prądzie znamionowym.
    Podsumowując to wszystko, dodanie wyłącznika nadmiarowo-prądowego o
    charakterystyce B spowoduje, że będzie działał albo topik, albo S-ka- czyli
    loteria.

    Wszystko to jest oczywiście bardzo szacunkowe- poczynając od dokładności
    odczytów wartości z charakterystyk czasowo-prądowych, poprzez temperaturę w
    jakiej pracują zabezpieczenia itd

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 37. Data: 2011-02-18 22:30:51
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-02-18 18:44 Wojtek napisał(a):

> [...]
    > Z charakterystyki pasmowej wynika, że zadziałanie przy dwukrotnym
    > przeciążeniu nastąpi w czasie od około 10 do 100s (raczej ten dolny czas to

    O mamusiu, rzeczywiście w praktyce może wyjść z tego kompletna loteria.
    No to będę musiał zostawić wszystko tak jak jest (przed licznikiem topik
    25A, zmienię na wolniejszy; za licznikiem 2 obwody: 20A i 6A), tyle że
    wymienię stare bezpieczniki automatyczne wkręcane na S-ki B20 i B6.
    Dodatkowo jeszcze za B20 oddzielę obwód na kuchnię zabezpieczony
    różnicówką 16A. Powinno zadziałać.

    Przy takim rozwiązaniu różnicówka 16A na kuchnię obciążona w 150-200%
    wywali pierwsza, jak nie to nadprądowy B20 zabezpieczający też resztę
    mieszkania. Z oświetlenia dużo nie ciągnę więc ten B6 to i tak z dużym
    zapasem (robią mniejsze na szynę?). Ma to sens? Obym nie musiał tylko
    przy każdym problemie wymieniać tego topika przedlicznikowego.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 38. Data: 2011-02-19 06:27:53
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Adam Dybkowski wrote:

> [...]
    > zapasem (robią mniejsze na szynę?). Ma to sens? Obym nie musiał tylko
    > przy każdym problemie wymieniać tego topika przedlicznikowego.

    Witam,
    robią mniejsze ale i droższe ok dwukrotnie.
    Wyłącznik nadprądowy S-301 CLS6-B2 269605
    Spotkałem się także z ES-ką C 0,5A ale na szybkiego nie mogę
    znaleść symbolu.

    --
    pzdr, j.r.

  • 39. Data: 2011-02-19 10:24:41
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

    > Witam,
    > robią mniejsze ale i droższe ok dwukrotnie.
    > Wyłącznik nadprądowy S-301 CLS6-B2 269605
    > Spotkałem się także z ES-ką C 0,5A ale na szybkiego nie mogę
    > znaleść symbolu.

    Kolego Adamie!!!
    Różnicówka nie jest od zabezpieczania obwodów przed przeciążeniem czy
    zwarciem między przewodami czynnymi,
    służy do zabezpieczenia przed skutkami uszkodzenia np. izolacji i wyłączenia
    uszkodzonego obwodu.(przy przekroczonych prądach upływu)
    No chyba że dasz RCD zblokowany z wyłącznikiem nadprądowym, ale tego
    osobiście nie polecam.
    Sprawa następna, nie można godzić się na sytuację, gdy zabezpieczenie
    nadprądowe ma mieć dość częstą przeciążalność obwodu o 150-200% jak
    piszesz.
    Spowoduje to szybką degradację izolacji ze względu na permanentne
    przeciążanie obwodu i co za tym idzie podwyższoną temperaturę.
    Zabezpieczeniom też to nie wychodzi na zdrowie
    Zakładam tu milcząco, że nie masz przewymiarowanych o 2 stopnie przekrojów
    przewodów czynnych.
    Jeśli mogę coś sugerować, to zrób to raz a porządnie. Różnicówka (i to
    najlepiej o charakterystyce A) na początku instalacji. Dopiero dalej
    rozdziel obwody i pozabezpieczaj
    S-kami o mniejszych prądach znamionowych.
    To co napisałem to tylko taki punkt wyjścia do konkretnych przemyśleń- za
    mało danych. (np. jaki układ sieci masz w domu- TN-S czy może TT czy jeszcze
    inną hybrydę np. z lat 50- tych , jak stara jest instalacja, z czego (miedź
    czy aluminium) itd, itd)
    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 40. Data: 2011-02-21 17:53:40
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-02-19 11:24 Wojtek napisał(a):

> [...]
    > służy do zabezpieczenia przed skutkami uszkodzenia np. izolacji i wyłączenia
    > uszkodzonego obwodu.(przy przekroczonych prądach upływu)

    Jasne. Tyle że już mam kupioną różnicówkę+nadprądowy (w jednej obudowie)
    16A więc pewnie ją użyję.

> [...]
    > Spowoduje to szybką degradację izolacji ze względu na permanentne
    > przeciążanie obwodu i co za tym idzie podwyższoną temperaturę.

    No właśnie przeciążenie ani nie jest częste ani permanentne. Jak już
    pisałem, powiedzmy raz w tygodniu przez kilka[naście] minut (aż wyskoczy
    obecny bezpiecznik 16A starego typu; jak się takie nazywały fachowo?).

> [...]
    > inną hybrydę np. z lat 50- tych , jak stara jest instalacja, z czego (miedź

    Blok z lat 70. W całym mieszkaniu jest instalacja aluminiowa
    2-przewodowa, rozdzielona tylko na 2 obwody. Przy okazji remontu kuchni
    planuję położyć nowe przewody miedziane i wyodrębnić tam trzeci obwód.
    Ale ze zmianą instalacji w całej reszcie pomieszczeń nie ma szans. Chcę
    zmienić też stare bezpieczniki elektromagnetyczne na S-ki. Całego
    mieszkania nie mogę zabezpieczyć różnicówką bo wszędzie mam instalację
    2-przewodową. Różnicówka mogłaby być conajwyżej na nową instalację w kuchni.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/