eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyWypadekRe: Wypadek
  • Data: 2016-06-18 15:53:52
    Temat: Re: Wypadek
    Od: Marek <f...@f...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sat, 18 Jun 2016 12:53:43 +0200, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > "Od prędkości i współczynnika tarcia, czyli przy takiej samej
    prędkości
    > szybciej zahamuje pojazd, w którym jest większa powierzchnia styku
    z
    > podłożem."

    I ma rację. Niezależność tarcia od pola powierzchni dotyczy tylko
    sytuacji, gdy ta sama masa jest rozłożona na różną powierzchnię a
    podłoża mają ten sam współczynnik tarcia. Tak jak w tym doświadczeniu
    z dziewczyną:

    http://www.youtube.com/watch?v=s1D4DAUEnYY

    W realnej sytuacji prawie nigdy tak nie ma, że zmienia się
    powierzchnia styku a nie zmienia jego siła nacisku (masa) ciała, od
    której już tarcie zależy. To raz.
    Dwa to zwiększenie powierzchni styku (szczególnie gdy to dotyczy
    opon) zawiększa prawdopodobieństwo, że cześć powierzchni trafi lub
    pozostanie na podłożu o większym współczynniku tarcia (suchy asfalt)
    niż pozostała część (mokra plama) a zmiana (średniego) współczynnika
    ma już wpływ na tarcie.
    Stąd odpowiedź na pytanie, czy powierzchnia styku opon w warunkach
    drogowych ma wpływ na tarcie (i przyczepność) brzmi: tak.

    --
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: