  • 1. Data: 2009-05-06 09:58:52
    Temat: Wymiana słuchawki w domofonie (mikrofon węglowy na elektretowy)
    Od: "PC" <l...@w...pl>

    Próbowałem dziś wymienić starą archaiczną słuchawkę (6 przewodów, rodzima
    produkcja, bez nazwy, okrągły otwór w słuchawce, żadnych elementów aktywnych
    w środku) na unifon Urmet taki najprostrzy 6 przewodów. Stara słuchawka
    miała wkładkę węglową a nowa elektretową. Efekt oczywiście wiadomy nie
    słychać nic na dole w kasecie (u góry jest elegancko). Próbowałem jakoś
    zasilić wkładkę lub przedwzmacniacz (rezystor i odcięcie przez kondensator)
    ale bez rezultatu.

    Pewnie ktoś z Was to przerabiał. Jak to ugryźć?

    PC

  • 2. Data: 2009-05-06 13:08:57
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Efekt oczywiście wiadomy nie słychać nic na dole w kasecie (u góry jest
    > elegancko).

    Chyba coś źle podłączyłeś, bo powinien pracować. Zwróć uwagę że Urmet ma
    inny rozkład końcówek na płytce niż Berg (ten stary trup). Dla 6-prz.
    instalacji trzeba też przeciąć zworę w aparacie, ale to chyba zrobiłeś bo
    nic nie zgłaszasz ;-)

    > Próbowałem jakoś zasilić wkładkę lub przedwzmacniacz (rezystor i odcięcie
    > przez kondensator) ale bez rezultatu.

    Sprawdź połączenia czy nie pomyliłeś czegoś. Centralka domofonowa daje
    zasilanie na mikrofon w unifonie (chyba że też jakaś NN). Mikrofony w
    aparatach są z przedwzmacniaczem, więc muszą mieć zasilanie.

  • 3. Data: 2009-05-06 13:27:36
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > inny rozkład końcówek na płytce niż Berg (ten stary trup). Dla 6-prz.
    > instalacji trzeba też przeciąć zworę w aparacie, ale to chyba zrobiłeś bo

    Zworkę oczywiście przeciąłem.

    > Sprawdź połączenia czy nie pomyliłeś czegoś. Centralka domofonowa daje
    > zasilanie na mikrofon w unifonie (chyba że też jakaś NN). Mikrofony w
    > aparatach są z przedwzmacniaczem, więc muszą mieć zasilanie.

    W starej słuchawce nie ma żadnej elektroniki. Chyba, że coś siedzi w samym
    mikrofonie.

    PC

  • 4. Data: 2009-05-06 14:29:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 6 May 2009 15:27:36 +0200, PC napisał(a):

    > W starej słuchawce nie ma żadnej elektroniki. Chyba, że coś siedzi w samym
    > mikrofonie.

    IMO w każdej wkładce elektretowej jest wzmacniacz/separator na 1
    tranzystorze polowym. Trzeba oczywiście go zasilić skądś, przez opornik
    (pracy).
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2009-05-06 16:12:01
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > ale bez rezultatu.
    >
    > Pewnie ktoś z Was to przerabiał. Jak to ugryźć?

    Ja przerabiałem, nieco inny domofon, ale poszło bez problemu :)... nie
    masz na płytce jakiegoś potencjometru?? U mnie był taki - do regulacji
    wzmocnienia mikrofonu :). Niewykluczone, że jest skręcony na minimum i
    stąd ten efekt :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-05-06 17:05:00
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > W starej słuchawce nie ma żadnej elektroniki. Chyba, że coś siedzi w samym
    > mikrofonie.

    Nie, w tych najstarszych Bergach była rzeczywiście wkładka węglowa. Ale
    przez nią też musi płynąć prąd, bo mikrofon węglowy działa na zasadzie
    zmiany rezystancji, sam niczego nie generuje. Jak podłączysz nowy aparat to
    z reguły problemem jest przesterowanie i pisk, a nie brak głosu :-). Wtedy
    musisz potencjometrem skręcić trochę. Ale żeby w ogóle nie było słychać...?
    Musiałeś naprawdę coś źle podłączyć. Posprawdzaj.

  • 7. Data: 2009-05-06 18:03:02
    Od: "Szymon" <g...@p...pl>

    Użytkownik "Robert_J" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    (...)
    > Musiałeś naprawdę coś źle podłączyć. Posprawdzaj.

    Polaryzacja mikrofonu???

  • 8. Data: 2009-05-06 18:16:06
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    PC wrote:
> [...]
    > (rezystor i odcięcie przez kondensator) ale bez rezultatu.
    >
    > Pewnie ktoś z Was to przerabiał. Jak to ugryźć?

    Np tak :
    http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2255.pdf?sess_id=3
    4ffac3b5a7a146b13e889ef05cc4dc0

    Tmek

  • 9. Data: 2009-05-06 18:34:01
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    >Polaryzacja mikrofonu???

    To jest najbardziej prawdopodobna przyczyna. Jutro sprawdzę.

    Pzdr,
    PC

  • 10. Data: 2009-05-07 07:44:06
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > To jest najbardziej prawdopodobna przyczyna. Jutro sprawdzę.

    Jeśli wymieniałeś cały unifon to niemożliwe jest pomylenie polaryzacji.
    Chyba że kombinowałeś...