  • 1. Data: 2020-12-14 18:03:13
    Temat: Wymiana akumulatora AGM (Start-stop)
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    akumulator w moim aucie chyba do wiosny nie dotrzyma.
    Akumulator typu AGM (do aut z systemem start-stop). Doczytałem w
    internetach, że nie można w jego miejsce wstawić zwykłego rozruchowego -
    musi być też AGM (95Ah, bije po kieszeni) i dodatkowo trzeba wymianę robić
    w serwisie - wpisuje się nr akumulatora w sterowniku start-stop (inaczej
    auto zapala kontrolkę). Prawda to? - wymieniał ktoś na własną rękę AGM?
    Moje auto to Kia Sorento.

    TG

  • 2. Data: 2020-12-14 18:22:22
    Temat: Re: Wymiana akumulatora AGM (Start-stop)
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > robić w serwisie - wpisuje się nr akumulatora w sterowniku start-stop
    > (inaczej auto zapala kontrolkę). Prawda to? - wymieniał ktoś na własną

    Pytam z ciekawości, ile ma lat? W zeszłym tygodniu była dyskusja o
    akumulatorach w ups. Akumulator powinien wytrzymać 12 lat chyba że jest
    przegrzany - tak ktoś twierdził...

    ToMasz

  • 3. Data: 2020-12-14 18:39:26
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 18:22 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

    > Pytam z ciekawości, ile ma lat?

    w lutym minie 4 lata. Auto z salonu, przejechane niecałe 140kkm. Ale
    start-stop daje po dupie akumulatorowi. Zwykły podobno w tych warunkach
    wytrzymuje 4 x mniej...1 rok?

    12 lat to może AGM wytrzymać w jakims UPS'ie od monitoringu gdzie ma cały
    czas optymalne ładowanie i temp max 20 st, ale i to raczej wątpię. Ja w
    UPS'ach w serwerowni wymieniam wszystko po 1,5 roku. Co półroczne testy
    pokazują spory spadek pojemności.

    TG

  • 4. Data: 2020-12-14 18:42:27
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.12.2020 o 18:22, ToMasz pisze:

    > Pytam z ciekawości, ile ma lat? W zeszłym tygodniu była dyskusja o
    > akumulatorach w ups. Akumulator powinien wytrzymać 12 lat chyba że jest
    > przegrzany - tak ktoś twierdził...

    12 lat to raczej max. Te robione teraz tyle nie wytrzymają. No i 12 lat
    to dla pracy buforowej.

    Tu masz przykładowy - raczej z niższej górnej półki. Przy okazji -
    mierzyłem takie - na dobrym mierniku widać jakie gówna to chinskie
    nonamy (brandowane przez różne alamrteki czy jak to się nazywa).

    --
    Shrek

  • 5. Data: 2020-12-14 18:59:04
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > cały czas optymalne ładowanie i temp max 20 st, ale i to raczej wątpię.
    > Ja w UPS'ach w serwerowni wymieniam wszystko po 1,5 roku. Co półroczne

    A czym mierzycie? Bo jeśli takim "zabawkowym" miernikiem co pokazuje
    pojemniość w Ah, to na ogół jest to tylko zabawka. Trza kupić poważny
    miernik za 10k do pomiaru rezystancji wewnętrznej - jak wzrasta powyżej
    30% tego co w katalogu to znaczy że czas na wymianę.

    Porównywaliśmy wyniki z pomiaru rezystnacji z takim co wyświetla
    pojemność miał certyfikat i nawet świadectwo wzorcowania i wyniki tego
    drugiego były delikatnie mówiąc OKDP.

    --
    Shrek

  • 6. Data: 2020-12-14 19:09:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 18:59 Shrek <...@w...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Porównywaliśmy wyniki z pomiaru rezystnacji z takim co wyświetla
    > pojemność miał certyfikat i nawet świadectwo wzorcowania i wyniki tego

    Miałem kiedyś jakiś tani tester - ale od paru lat stosuję niezawodny :-)
    podpinam pod UPS'y halogen 1KW (lub 0,5KW w zależności od UPS'a) i mierzę
    czas.
    Po roku mam już tylko 50-60% czasu znamionowego. Po dwóch latach często
    miałem pady po kilkunastu s.
    Wkład do małego UPS'a to raptem jakieś 500-600 zł i spokój na jakis czas.

    TG

  • 7. Data: 2020-12-14 19:38:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Miałem kiedyś jakiś tani tester - ale od paru lat stosuję niezawodny :-)
    > podpinam pod UPS'y halogen 1KW (lub 0,5KW w zależności od UPS'a) i
    > mierzę czas.

    Oo. To prawie najlepiej jak można. Tylko mierzysz wszystkie akku na raz
    w upsie. Prawilnie jest dopiąć aku od upsa, zmierzyć czy napięcie
    początkowe w normie, rozładować prądem zgodnie z charakterystyką
    rozładowania i widzisz czy w normie czy poniżej.

    > Po roku mam już tylko 50-60% czasu znamionowego. Po dwóch latach często
    > miałem pady po kilkunastu s.

    Z ciekawości - jakiej marki akkusy?

    > Wkład do małego UPS'a to raptem jakieś 500-600 zł i spokój na jakis czas.

    Nie wiem ile tam tych akku i jakiej pojemności - ale jak patrzyłem po
    wynikach pomiarów to nie warto gówna kupować.

    --
    Shrek

  • 8. Data: 2020-12-14 19:50:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" napisał w wiadomości grup
    .
    W dniu .12.2020 o 18:59 Shrek <...@w...pl> pisze:
    > A czym mierzycie? Bo jeśli takim "zabawkowym" miernikiem co pokazuje
    > pojemniość w Ah, to na ogół jest to tylko zabawka. Trza kupić
    > poważny
    [...]

> [...]
    >i mierzę czas.
    >Po roku mam już tylko 50-60% czasu znamionowego. Po dwóch latach

    No, i ciekawe, co im zaszkodzilo.

    Odparowanie wody, elektroliza, zasiarczenie z powodu zbyt niskiego
    napiecia ?

    Bo zakladam, ze cykli rozladowania to tyle co nic ... no chyba, ze co
    tydzien tak testujesz :-)

    J.

  • 9. Data: 2020-12-14 19:55:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 19:38 Shrek <...@w...pl> pisze:

> [...]
    > początkowe w normie, rozładować prądem zgodnie z charakterystyką
    > rozładowania i widzisz czy w normie czy poniżej.

    Wiem, ale kupuję ten sam typ i serię i po 1,5 roku pada jeden w szeregu.
    Wymieniając wszystkie zmniejszam ryzyko, że dzień po testach padnie
    następny.
    Mi nie zależy na porządku w papierach :-) - muszę mieś pewność, że UPS
    wytrzyma zanim "budynek" przepnie się na zasilanie awaryjne z drugiej
    linii.

    > Z ciekawości - jakiej marki akkusy?
    zazwyczaj hitachi csb

    TG

  • 10. Data: 2020-12-14 20:03:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2020 o 19:50 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > No, i ciekawe, co im zaszkodzilo.
    >
    > Odparowanie wody, elektroliza, zasiarczenie z powodu zbyt niskiego
    > napiecia ?

    Wg mnie zabija je temperatura, w upsie ciepło chociaż w serwerowni klima i
    stabilna temp.

    > Bo zakladam, ze cykli rozladowania to tyle co nic ... no chyba, ze co
    > tydzien tak testujesz :-)

    Testy 2 x w roku i awarie zasilania też średnio ze 2 x w roku. Taka
    technologia...
    co ciekawe jak padnie 1 z szeregu to pozostałe wyglądają nadal na nówki
    sztuki, ale nie wiadomo czy jutro coś im już nie zaszkodzi...

    TG