    Date: Fri, 13 Dec 2013 18:43:49 +0100
    From: Artur Maśląg <f...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Wykrakaliśmy?

    W dniu 2013-12-13 18:22, sqlwiel pisze:

    > Rosyjskiego uczono od 5. klasy podstawówki do 2. roku studiów, we
    > wszystkich szkołach.

    No i co z tego? Za każdym razem od początku i inaczej. Nie wspomnę
    już o podejściu do tego języka :) Efekt taki, że wszyscy się uczyli,
    a mało kto go znał. Niemniej bardzo przydatny, ponieważ literatury
    (dostępnej) anglojęzycznej było jak na lekarstwo, za to mnóstwo
    w języku rosyjskim - dostępnej za grosze. Ba, nawet słowniki
    z obcych na rosyjski i odwrotnie ;)

    > Było to jakieś rozwiązanie, bo na wakacje do
    > ciepłych krajów można było jechać do Bułgarii, ew. do Jugosławii (już z
    > przydziałowymi 130$ które nie każdy dostawał) gdzie też rosyjskiego uczono.

    Wiesz, do znajomości wakacyjnych to ręce wystarczą, do pracy zawodowej
    to już tak średnio. Co do $ - ostatnio mi wpadła w ręce moja książeczka
    walutowa - nieźle się obśmiałem z perspektywy czasy, ja to z dewizami
    było (wschodnimi i zachodnimi) :)

    > W szkołach średnich (czyli tych z maturą) uczono jednego języka
    > zachodniego,

    Nie tylko uczono, ale nawet maturę z tego można było zdawać :)
    Uczono z całą pewnością od lat 60, a co matury to nie wiem od
    kiedy .

    > na studiach też, przez 2 lata.
    > Poziom zależał od nauczyciela i od chęci.

    Stąd napisałem, że jak na przyzwoitym poziomie, to nie w szkole,
    ponieważ w znakomitej większości był traktowany jako smutny
    obowiązek do zdania.