eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.pecetWykłady ze sprzętu komputerowegoRe: Wykłady ze sprzętu komputerowego
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for-mail
    From: "W.P." <l...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
    Date: Sun, 15 Aug 2010 16:44:27 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 67
    Message-ID: <i48ugc$kia$1@news.onet.pl>
    References: <i46up5$ehk$1@node2.news.atman.pl> <2...@g...one.pl>
    <i481md$k61$1@node2.news.atman.pl> <1or0srairsv5g$.dlg@wazzenon.pl>
    NNTP-Posting-Host: aaua205.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1281883468 21066 83.6.8.205 (15 Aug 2010 14:44:28 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 15 Aug 2010 14:44:28 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; pl-PL; rv:1.8.1.24) Gecko/20100301
    SeaMonkey/1.1.19
    In-Reply-To: <1or0srairsv5g$.dlg@wazzenon.pl>
    X-Enigmail-Version: 0.96.0
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.pecet:1179108
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik Yakhub napisał:
    > Dnia Sun, 15 Aug 2010 08:32:43 +0200, MC napisał(a):
    >> Generalnie gdyby studenci i absolwenci wiedzieli więcej o sprzęcie to pytan
    >> na tej grupie byłoby o wiele mniej.
    >
    > Bzdura. Większość sensownych postów na tej grupie dotyczy tak naprawdę nie
    > samego sprzętu, ale rynku. A znajomości rynku się nie da nauczyć w szkole -
    > trzeba po prostu na bieżąco śledzić sytuację, monitorować ceny i wiedzieć o
    > nowościach. A to mało komu się chce i - bądźmy szczerzy - mało komu jest
    > potrzebne.
    >
    >>> Ale bardzo krótko
    >>> odpowiem: nie. Na kierunkach elektronicznych i informatycz-
    >>> nych są podstawy elektroniki i to wystarczy.
    >> Co prawda procesor składa się z tranzystorów niemniej jednak znajomość
    >> działania tego drugiego niezbyt się przydaje do wyjaśnienia pracy
    >> pierwszego.
    >
    > Przekłada się. Tak w skrócie napiszę, czego się dowiedziałem na swoich
    > studiach:
    >
    > - To jest tranzystor. Ma takie i takie charakterystyki. Można z nim zrobić
    > to, to i to.
    >
    > - Jak połączymy tranzystory tak i tak, to otrzymamy bramkę logiczną. Z
    > bramką możemy zrobić to to i to. Tranzystory możemy też łączyć inaczej
    > (nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne bramki.
    >
    > - Jak połączymy bramki tak i tak, to otrzymamy przerzutnik. Z
    > przerzutnikiem możemy zrobić to i to. Bramki możemy też łączyć inaczej
    > (nieistotne, jak), i wtedy otrzymamy inne praktyczne przerzutniki.
    >
    > - Łącząc ze sobą bramki i przerzutniki możemy zbudować komórkę pamięci,
    > kilka rodzajów rejestrów, sumator i inne praktyczne kawałki.
    >
    > - Łącząc ze sobą te kawałki, możemy zrobić mikroprocesor - na przykład typu
    > x51.
    >
    > - Do x51 możemy podłączać różne inne urządzenia, wystarczy tylko podpiąć
    > się do nóżki i oprogramować - kolejno: diodę LED, przycisk, klawiaturę
    > matrycową (prawie jak klawiatura), wyświetlacz LCD (prawie jak karta
    > graficzna), przetwornici AC i CA (prawie jak karta dźwiękowa), EEPROM
    > (prawie jak dysk).
    >
    > - Jak chcemy podłączyć trochę więcej tych urządzeń, musimy wyprowadzić z
    > procesora magistrale adresową i danych, zrobić dla nich dekoder adresów,
    > przydaje się też kontroler przerwań i max232 do obsługi transmisji
    > szeregowej - czyli prawie jak chipset.
    >
    > W efekcie mamy co prawda bardzo prosty, ale jednak pełnoprawny komputer.
    >

    Właśnie podałeś program na jedną (z proponowanych 10 w roku) godzin
    zajęć dla "nietechnicznych".
    Zakładając, że studenci myślą, w takim wykładzie dostaliby co:? głównie
    hasła do dalszego zgłębiania (jak chcą), a choć minimalne pojęcie z czym
    mają na co dzień do czynienia (jak nie chcą).

    Widziałbym to jako "zajawkę" po wszystkim, BEZ (zbędnych dla większości
    ludzi) szczegółów.

    W.P.

    > Ale wiedząc to wszystko, czyli - właściwie - mogąc zbudować komputer z
    > tranzystorów - wciąż nie znamy odpowiedzi na pytanie "Jaki najlepiej kupić
    > komputer za X zł".
    >

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: