  • Data: 2016-11-21 11:42:22
    Temat: Re: Wspomnienia - Jacek Karpiński
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup
    >Na dobre programy jest 1 część świetnego artykułu
    >o J.Karpińskim
    >http://www.dobreprogramy.pl/macminik/K202-mityczny-
    komputer-Karpinskiego-czesc-1,77465.html

    >dla nieczytających, zanim powstał słynny k-202 Karpiński miał kilka
    >innych rewelacyjnych konstrukcji znacznie wyprzedzających epokę,

    Ciekaw jestem, czy takich wyprzedzajacych, czy nasladujacych, a przy
    K202 wrecz "o duzym wsadzie dewizowym".

    >AAH - zaawansowny procesor obliczeniowy zrobiny na 650 lampach
    >wspomagał prognozy pogody, zbudował go prawdopodobnie na przełomie
    >50/60 roku.

    Analogowy Analizator Harmoniczny ... czy to aby na pewno "procesor",
    czy maszyna analogowa ?

    >AKAT1- to samo co AAH ale zrobione na tranzystorach germanowych !!!
    >żeby było śmieszniej to konstrukcja także była pionierska, maszyna
    >miała monitor a wyglądała jak większe biurko :) a to był rok 1960 !!

    To ciekaw jestem co na tym monitorze bylo.
    Moze to oscyloskop byl ? Bo A budzi podejrzenia ze "analogowy".
    O, patrze na zdjecia - analogowy jak nic :-)

    >obie maszyny robiły skomplikowane obliczenia matematyczne.
    No ba, calkowanie, rozwiazywanie rownan rozniczkowych - to
    "skomplikowane"

    >Percepton- maszyna zrobiona na 2000 tranzystorów była siecią
    >neutronową
    >która rozponawała obrazy z kamery !!!

    Biorac pod uwage owczesne zaawansowanie - to projekt badawczy zblizony
    do zabawki :-)

    >Kar-65 - 1 komputer Karpińskiego, cytat z artykułu:
    >"Komputer KAR -65 był zupełnym przeciwieństwem Odry. Był jak na
    >ówczesne mu czasy, komputerem naprawdę niewielkim. Zajmował dwie
    >szafy o wymiarach 1.6 x 1.2 x 0.4 m oraz pulpit sterowniczy i
    >ewentualne urządzenia zewnętrzne.

    Gwoli scislosci - procesor (jednostka centralna) Odry, przynajmniej
    pozniejszych modeli, zajmowala jedna taka szafe, moze nawet mniejsza.
    A obok staly szafy pamieci - ferrytowych, tasmowych, dyskowych ...

    >"Jak wspomniałem, KAR-65 różnił się także konstrukcyjnie od Odry.
    >Była to maszyna asynchroniczna, operująca na liczbach
    >zmiennoprzecinkowych, była sterowana przez pięć automatów
    >skończonych, bez zegara."

    Ciekawe. Szkoda, ze nie zachowaly sie szczegoly konstrukcyjne
    wszystkich projektow.

    O pomysle maszyny asynchronicznej to ja czasem slysze, jedni sie
    chwala ze zrobili kolejny krok, inni mowia "koszmar" :-)

    J.