-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!feeder1.feed.usenet.
farm!feed.usenet.farm!border1.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed
.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.
neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Windy towarowe/osobowe - sterowanie i napęd.
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <613f5832$0$29057$65785112@news.neostrada.pl>
<613f5d43$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<613f5edc$0$554$65785112@news.neostrada.pl> <sho1kq$25g$1@gioia.aioe.org>
<613fa4c1$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
From: Uzytkownik <a...@s...pl>
Date: Mon, 13 Sep 2021 23:29:14 +0200
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.14.0
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <613fa4c1$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Content-Language: pl
Lines: 149
Message-ID: <613fc2aa$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 5.173.97.177
X-Trace: 1631568555 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 538 5.173.97.177:12860
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:767115
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2021-09-13 o 21:21, Irek.N. pisze:
>> W dźwigach tow-os które od czasu do czasu widuję od strony maszynowni
>> są zwykłe hamulce cierne sterowane elektromagnetycznie. Ale to
>> urządzenia z lat '90 i wcześniejsze.
>
>
> Czyli w jedną stronę ruch jest realizowany po przez popuszczenie
> hamulca, a w drugą ciągnie silnik? Te hamulce to wytrzymują?
> Kurcze, jakoś nie odczuwam takiego sposobu sterowania jak wsiadam do
> windy. Mam wrażenie, że zawsze poruszam się tak samo, a więc na silniku.
>
> Miłego.
> Irek.N.
>
Może ustalmy o czym piszemy.
"Winda" to jest powszechnie używane, ale niefachowe określenie urządzeń,
które nazywają się fachowo "dźwigami szybowymi".
Przypuszczam, że mylisz jak większość społeczeństwa "dźwigi" z "żurawiami".
Wszystko przez to, że fachowo wszystkie te urządzenia czy to dźwigi czy
żurawie to są dźwignice. Ludzie po prostu nie rozróżniają pojęć
dźwignice i dźwigi.
Ale mniejsza o nazewnictwo.
Teraz pytanie o jakie dźwigi Ci chodzi? Z jakim napędem?
Jeżeli chodzi o dźwigi elektryczne są dźwigi cierne i dźwigi śrubowe.
Jak działa dźwig śrubowy możesz zobaczyć w warsztatach samochodowych
oglądając samochodowe podnośniki śrubowe . Napęd napędza śrubę, która
podnosi kabinę. Ale przypuszczam, że Tobie nie chodzi o taki typ
dźwigów, a o dźwigi cierne.
Jak działa dźwig cierny?
Napęd posiada koło cierne poprzez które przechodzą liny lub pasy. Na
jednym końcu lin lub pasów zawieszona jest kabina, a na drugim
przeciwwaga. Dlaczego dźwigi nazywają się ciernymi? Ano dlatego, że liny
lub pasy mogą się swobodnie ślizgać po kole ciernym, a kształt rowków
tego koła jest tak dobrany, ze podczas normalnej jazdy kabiny nie ma
prawa tam występować poślizg. Poślizg natomiast musi wystąpi tylko i
wyłącznie wtedy, kiedy kabina lub przeciwwaga oprą się na słupku. Słupki
są zarówno pod kabiną jak i pod przeciwwagą na dnie szybu (część tego
szybu nazywamy podszybiem). Przy każdym badaniu dźwigów sprawdzana jest
cierność. Kabinę gwałtownie się zatrzymuje podczas jazdy i sprawdza czy
czasami liny nie ślizgają się na kole ciernym.
Przy czym takie próby cierności przeprowadza się przy jeździe pustej
kabiny w górę, kiedy znajduje się ona w górnej części szybu oraz przy
jeździe kabiny w dół, obciążając kabinę masą 125% dopuszczalnej
ładowności, kiedy znajduje się ona w dolnej części szybu.
Po tych próbach najeżdża się kolejno kabiną oraz przeciwwagą na słupek i
sprawdza się czy jest poślizg lin na kole ciernym.
Co to jest przeciwwaga?
Przeciwwaga to jest zestaw obciążników, którego zadaniem jest
równoważenie kabiny z połową dopuszczalnego jej załadunku.
Przykładowo pusta kabina ma masę 800kg oraz maksymalny udźwig 500kg to
masa przeciwwagi = masa kabiny (800kg) + 1/2 maksymalnego dźwigu (250kg)
= 1050kg.
Jak zatem łatwo jest się domyślić silnik potrzebuje najmniej mocy, kiedy
kabina jest załadowana połową dopuszczalnego załadunku.
Kiedy załadunek ma masę mniejszą od połowy dopuszczalnego to przeciwwaga
jako cięższa ciągnie kabinę w górę. Kiedy załadunek przekracza połowę
dopuszczalnego wtedy kabina ciągnie przeciwwagę do góry.
Każdy napęd dźwigu wyposażony jest w hamulce. Hamulce muszą być co
najmniej dwa. Kiedy napęd się uruchamia obojętnie czy jazda kabiny do
góry czy w dół, zostają zwolnione hamulce i cała rolę przejmuje silnik
oraz falownik. Hamulce nie mają prawa hamować w trakcie jazdy. Wszystko
odbywa się elektrycznie od płynnego startu aż do płynnego zatrzymania.
Hamulce ponownie się zaciskają, dopiero wtedy, kiedy falownik całkowicie
zatrzyma silnik.
Ponieważ falownik musi wiedzieć, kiedy ma zacząć zwalniać, jak długo ma
przyspieszać itd. to musi posiadać tzw. odwzorowanie szybu. Czyli musi
wiedzieć, gdzie znajdują się drzwi przystankowe. Odwzorowanie szybu może
być względne lub bezwzględne.
odwzorowanie względne polega na tym, że falownik liczy impulsy z
enkodera odmierzając odległości pomiędzy łącznikami krańcowymi lub
pomiędzy rozmieszczonymi wzdłuż szybu magnesami, które współpracują z
czujnikami hallotronowymi lub kontaktronami.
Odwzorowanie bezwzględne realizowane jest zazwyczaj z użyciem specjalnej
taśmy magnetycznej, na której zapisane są pozycje położenia - coś na
zasadzie taśmy magnetofonowej.
Ponieważ falownik raz musi silnikiem ciągnąć ciężar, a raz go hamować to
wyposażony jest w specjalne rezystory hamujące. Do tego napędu stosuje
się specjalne falowniki dźwigowe i nie zrobisz takiego napędu na
pierwszym lepszym falowniku, właśnie ze względu na brak hamowania. Każdy
napęd posiada impulsator, dzięki któremu falownik może bardzo
precyzyjnie realizować ruch kabiny (przyspieszenie, jazda, zwalnianie).
Każdy dźwig musi być wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa m.in. w
ogranicznik prędkości oraz tzw. chwytacze. Ogranicznik prędkości posiada
dodatkową linę przebiegającą wzdłuż całego szybu. Działa on bez użycia
prądu. Jest to po prostu mechanizm działający na zasadzie siły
odśrodkowej lub wahadła, który w przypadku przekroczenia nominalnej
prędkości kabiny wyzwala chwytacze. Dzieje się to w taki sposób, że
ogranicznik prędkości po przekroczeniu 115% prędkości nominalnej kabiny,
blokuje koło z linką bezpieczeństwa, a linka ta jest przymocowana do
dźwigni wyzwalającej chwytacze. Chwytacze to swego rodzaju hamulce,
które zaciskają się na prowadnicach powodując zatrzymanie kabiny, nawet
jakby zostały odcięte wszystkie liny nośne.
Ogranicznik prędkości i chwytacze zadziałają także wtedy, gdyby uległy
uszkodzeniu hamulce znajdujące się w napędzie lub gdyby dźwig utracił
cierność, a z tego powodu kabina zaczęłaby się poruszać w górę lub w dół
i przekroczyłaby 115% nominalnej prędkości.
Jak chcesz się dowiedzieć w jakie systemy powinien być wyposażony taki
dźwig, jakie muszą spełniać zadania i przy jakich wartościach zadziałać
to wszystko nasz w aktualnych normach dźwigowych:
PN-EN 81-20
oraz
PN-EN 81-21
Mam wrażenie, że porwałeś się na samodzielny montaż dźwigu bez stosownej
wiedzy i znajomości prawa.
Niestety wszystkie dźwigi podlegają pod dozór UDT. Mogą być projektowane
i produkowane przez firmy uprawnione. Muszą być pod stałym nadzorem
konserwatora dźwigu, posiadającego stosowne uprawnienia i w zależności
od typu urządzenia przechodzić systematyczne badania raz do roku lub raz
na 3 lata prowadzone przez inspektora UDT.
Przestrzegam przed tym, zwłaszcza jak chcesz tego używać w firmie i ma
być obsługiwane przez pracowników. Raz, że grożą za to sankcje karne, a
po drugie jak się wydarzy jakiś wypadek to nie wypłacisz się do końca
życia, bo każdy ubezpieczyciel odmówi wypłacenia odszkodowania, a jeżeli
nawet wypłaci takie odszkodowanie pracownikowi to regresem każdą
złotówkę powiększoną o swoje koszty ściągnie od Ciebie.
Następne wpisy z tego wątku
- 13.09.21 23:55 Irek.N.
- 14.09.21 00:20 Uzytkownik
- 14.09.21 11:37 Janusz
- 14.09.21 12:22 J.F
- 14.09.21 12:35 Uzytkownik
- 14.09.21 12:46 J.F
- 14.09.21 12:54 Uzytkownik
- 14.09.21 16:30 PeJot
- 15.09.21 12:19 Irek.N.
- 15.09.21 12:22 Irek.N.
- 16.09.21 09:20 Uzytkownik
- 16.09.21 20:05 Irek.N.
- 16.09.21 22:27 Uzytkownik
- 16.09.21 23:11 Irek.N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie
- ciekawy układ magnetofonu
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie