  • 1. Data: 2024-10-04 17:56:40
    Temat: Wieszanie się przy aktywnym SMP
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam taki dziwny przypadek, kupiona na allegro płyta Intela DQ77MK z
    CPU (jakiś i5) i RAM. Kernel 4.0.9 z Debiana. Bootuje do momentu
    detekcji corów i się w tym miejscu wywala z różnymi błędami
    (losowo). Jak odpalę z nosmp wszystko chodzi normalnie i sytbilnie.
    Kernel ten działa w innej podobnej płycie też z jakimś procesorem i-5
    bez problemu w trybie SMP.
    Ki diabeł? Ostatnie takie problemy z SMP kojarzę circa koło 1995...
    Uszkodzony CPU? Bios wartości domyślnie, bez overclockingu. Potem
    spróbuję inne wersje sprawdzić ale tak na szybko takie zdziwienie...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2024-10-04 19:03:48
    Temat: Re: Wieszanie się przy aktywnym SMP
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 4.10.2024 17:56, Marek wrote:

    > z nosmp wszystko chodzi normalnie

    Jak na to wpadłeś?

    > Uszkodzony CPU?

    Pewnie już wiesz, bo kolejnym krokiem powinno być odpalenie innej
    dystrybucji i ewentualnie zapuszczenie jakiegoś testu.

    --
    Mirek

  • 3. Data: 2024-10-04 19:21:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 4 Oct 2024 19:03:48 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Jak na to wpadłeś?

    No wyłączenie smp to podstawa skoro wywala się w okolicach detekcji
    corów/cpu. Takie dziwności pamiętam przy pierwszych płytach smp w
    połowie lat 90, no o ale to wtedy była nowość i experimental.

    > Pewnie już wiesz, bo kolejnym krokiem powinno być odpalenie innej
    > dystrybucji i ewentualnie zapuszczenie jakiegoś testu.

    Dopiero w poniedziałek. Ale chętnie bym się już dowiedział o co
    chodzi. Testy właściwie jakie? Są testy CPU?
    Optymistycznie zakładam, że pamięci są OK bo działa bez problemu z
    wyłączonym SMP.
    Ale przyznam, że wyrzucane błędy w losowych miejscach inicjalizacji
    SMP w tym null pointer dereference jako żywo wyglądały mi na
    uszkodzoną pamięć lub brak chłodzenia CPU.
    Krótka kwerenda w gogole z modelem płyty + Linux nie zwraca
    absolutnie żadnych wyników segurujacych jakiekolwiek niedopasowanie
    tej pary w jakikolwiek okolicznościach wersji.....

    --
    Marek

  • 4. Data: 2024-10-07 15:39:53
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Ki diabeł?

    Sprawdź kondensatory, albo wymień w ciemno. Koszt mały, a może pomoże.
    Miewałem takie dziwne niestabilności (choć niepowiązane z SMP) z tego
    powodu. Te kondensatory nie mają tam lekko.

    Tylko uwaga, potrzebujesz mocnej lutownicy, bo tam są rozległe pola masy.
    Ja to robię kolbową 100 W (Dedra). Inne (w tym transformatorówka 100 W)
    nie dawały rady.

    https://dedra.pl/product-pol-26617-Lutownica-oporowa
    -DEDRA-DED7532-100W.html

    --
    Nawalony zając wraca po nocy do domu. W pewnym momencie fiknął i
    zasnął. W międzyczasie znalazły go dwa wilki i nie mogąc dojść do zgody

  • 5. Data: 2024-10-07 16:37:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Oct 2024 13:39:53 -0000 (UTC), a...@h...invalid
    (Arnold Ziffel) wrote:
    > Sprawdź kondensatory, albo wymień w ciemno. Koszt mały, a może
    > pomoże.

    Taki mały update... Żaden generic kernel z zakresu 3.x.x do 5.x.x się
    nie botuje. MCE Hardware Error tuż przy inicjalizacji corów, przy
    czym czasami inicjalizacja corów przejdzie ale error jest tuż po niej
    (corrupted cpu context) albo błąd jest w trakcie.
    Memtest86 nie wykazuje żadnych błędów, ale chyba memtest86 nie używa
    smp....

    Sprzedawca przysięga, że testował ten zestaw na win 10 i mu wszystko
    działało (tzn. on wierzy, że jego pracownik na pewno testował).
    No ta dla świętego spokoju próba instalacji win 10... No i nawet
    instalator win10 się nie uruchamia. Albo robi się reset zanim
    cokolwiek się pojawi na ekranie, albo pojawiają te kulki kręcone i
    tylko tyle albo po prostu wisi. Pendrive z instalatorem przetestowany
    na innej płycie uruchamia się poprawnie (pojawia się okienko
    dialogowe instalatora).
    Sprzedawca ma sprawdzić inny taki zestaw i ewentualnie mi zamieni,
    nie będę się bawił w lutowanie.

    Tak z ciekawości - popsute współcześnie cpu x86 to częste zjawisko?
    Ja się jeszcze nie spotkałem z czymś takim.

    --
    Marek