  • 1. Data: 2024-10-24 07:49:06
    Temat: Wieczorny doktorat.
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    Co jakis czas robie runde szukajac dobrych rozwiazan thermal imaging.

    Od wielu lat flir jest nadal drogi i konkurencja zbytnio mu cen nie
    obniza. Ida nieco w dol ale nie dramatycznie.

    Infiray ma calkiem fajne urzadzenia ale nadal nieco drogawe.

    Wczoraj zrobilem runde po aliexpresie i znalazlem ciekawy modulik i
    ciekawe rozwiazanie dedykowane do samochodow.

    Jedno to modulik thermal ir z sensorem 256x192 - analogowym. Wyjscie
    cvbs. Po sparowaniu z byle ekranikiem do kamer cofania i ewentualnie
    nagrywaczka cvbs z fpv mamy calkiem zgrabny zestaw dashcamowato night
    visionowy za jakies 1000pln.

    IMHO ma to sens. Kamerka miesci sie w garsci i mozna ja zrobic w pudelko
    mocowane na magnes.

    Drugie rozwiazanie to juz caly kompletny system z infiray nv2. Tam
    jakies ai siedzi i robi upscaling obrazu i zaznacza na nim ludzi, auta.
    IMHO nieco za szeroko patrzy i w efekcie cos co jest nieco dalej jest
    wielkosci paru piksli wiec przed zwierzem w krzaczorach zbytnio sprawnie
    nie ostrzega.

    rozdzialka jest taka jak w tej tanszej kamerce - 256x192.

    Jak ktos myslal nad podobnym spejem to imho warto sie zaznajomic.

    Po drodze sie okazalo ze flir robil cos podobnego - pathfindir - ale
    przestal. Nie wiem dokladnie czemu ale proste rozwiazanie w postaci
    kamerki - 900pln, ekranu i mocowania - kolejne 100 i mozna miec
    elegancki chinski ale dzialajacy podczerwony heads up display.

    Tirowcy by raczej polubili, a i cywile by sobie chetnie takiego szpeja
    zamontowali do jazdy we mgle czy w towarzystwie jeleni.

    Linki:

    https://www.aliexpress.com/item/1005007728255030.htm
    https://pl.aliexpress.com/item/1005006918447047.html
    https://www.youtube.com/watch?v=GGcj0wNjgS0

    I te tanie ekrany do aut - one dzialaja od 9 do 24V
    https://pl.aliexpress.com/item/1005007561059069.html
    Na aukcjach tego nie pisza ale na pudelku juz tak i u siebie sie
    zdziwilem ze dziala.

    Ogolnie jak ktos nie ma w swoim zdechalku kamery cofania a by chcial to
    jest to taniocha i wiecej sie czlowiek nameczy znajdujac prawdziwa
    kamere co ma 160 stopni fov niz reszta roboty montazu.

    No i do kompletu nagrywaczki do fpv:
    https://pl.aliexpress.com/item/32880814049.html
    https://pl.aliexpress.com/item/1005006955286724.html
    Niestety w wiekszosci nie maja one trybu dashcam wiec nie nagrywaja w
    kolko no i umieja tylko mjpeg. Ale do jakichs pierdol sie nadaja.

    Ja se np. zrobilem czyszczarke do rynien za pomoca weza na wode, kamerki
    cofania i takiego ekranu. Nie musze juz po drabinie dymac zeby rynny ze
    smieci wyczyscic. Ale to inny temat i NTG.

    --
    Lukasz

  • 2. Data: 2024-10-24 11:32:47
    Temat: Re: Wieczorny doktorat.
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 24.10.2024 o 07:49, ptoki pisze:
> [...]
    >
    > Tirowcy by raczej polubili, a i cywile by sobie chetnie takiego szpeja
    > zamontowali do jazdy we mgle czy w towarzystwie jeleni.

    Przeglądałem filmik, ale na jelenia nie trafiłem, przeoczyłem?

    > I te tanie ekrany do aut - one dzialaja od 9 do 24V
    > https://pl.aliexpress.com/item/1005007561059069.html
    > Na aukcjach tego nie pisza ale na pudelku juz tak i u siebie sie
    > zdziwilem ze dziala.

    Ale link powyżej nie działa, w Polsce chyba.

  • 3. Data: 2024-10-24 16:51:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Oct 2024 00:49:06 -0500, ptoki wrote:
> [...]
    > visionowy za jakies 1000pln.
    >
    > IMHO ma to sens. Kamerka miesci sie w garsci i mozna ja zrobic w pudelko

    Przeciez Amerykanie to próbowali. Ze 20 lat temu?
    Było podobno modne, ale szybko przestało być.
    Za drogie, czy bezużyteczne?

    Przy czym w USA użyteczność bywa inna - np widzisz jakies osoby
    schowane w mroku na parkingu, które chcą cie poprosić o portfel ..

    J.

  • 4. Data: 2024-10-24 19:53:09
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-24 04:32, io wrote:

    > Przeglądałem filmik, ale na jelenia nie trafiłem, przeoczyłem?

    W tym nie bylo, w innych sa
    https://www.youtube.com/watch?v=Xpsz0B67NAI
    Ale malo ich jest w sieci i trzeba nieco sobie dopowiedziec aby wymyslic
    czy warto kupic.

    Pare opinii czytalem i sa mieszane. Nie na temat tego konkretnego
    rozwiazania, bardziej na temat tego jak to sie przydaje.

    Jedni mowia ze takie se, inni ze nudne ale sie przydaje ogromnie jak juz
    jest potrzebne (1000km lelenia nie bylo ale na tym 200m odcinku drogi
    byl i wylazl) jeszcze inni mowia ze jak nie jest to HUD to bez sensu bo
    sie patrzy przed siebie a nie na ekranik.

    Ja u siebie bede testowal i kombinuje zeby hud-a ze zrobic.

    > Ale link powyżej nie działa, w Polsce chyba.

    Mi dziala ale jakbys szukal to wpisz sobie w alegro albo w aliexpres
    monitor kamery cofania.
    Poszukaj takich tanich za jakies 20-40pln z specyficzna ramka na gornej
    czesci ekranu. Taki daszek. Takich uzywam i sa ok. Nie urywaja dupy ale
    robia co trzeba i kosztuja psi pinionc.

  • 5. Data: 2024-10-24 20:03:15
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-24 09:51, J.F wrote:

    > Przeciez Amerykanie to próbowali. Ze 20 lat temu?
    > Było podobno modne, ale szybko przestało być.
    > Za drogie, czy bezużyteczne?

    Nie wiem czy uzywali. Ja czytalem o takich systemach w drogich autach
    europejskich. Mercedesy, bentleje czy cos w ten desen.
    Tam to zazwyczaj bylo zrobione wlasnie jako HUD lub cos podobnie
    zaawansowanego i kosztowalo tyle co osobny samochod osobowy.

    A ze bogacze w trase jezdza rzadko to nie doceniali.

    No i wtedy matryce bolometryczne byly naprawde slabe a fotopowielacze
    mialy problem z oslepianiem przez inne zrodla swiatla to nieco umarlo.

    I wlasnie to chyba byl powod dlaczego flir przestal robic te moduly w
    zeszlym roku.

    > Przy czym w USA użyteczność bywa inna - np widzisz jakies osoby
    > schowane w mroku na parkingu, które chcą cie poprosić o portfel ..

    W usiech duzo bardziej niz w Polsce liczy sie to zeby widziec dalej i
    szerzej i w krzaczorach poza zabudowaniami.

    Jak sie w pl jedzie po autostradzie czy ekspresowce to zwierzakow tam za
    duzo nie ma.

    W miastach czy na wsiach to tez duzo ich nie widac a jak juz sa to male
    wiec nie szkodliwe.

    Ale jak sie juz jedzie poza miastem po krajowkach to taki system sie
    przydaje bo zwierzece samobojce wylaza z rowow pod kola czesciej oraz
    wiecej jest nieoswietlonych pieszych czy rowerzystow ktorych mozna natrafic.

    Nie twierdze ze to system na miare klimatyzacji ktora kazdy musi miec bo
    pozyteczne ale jak kosztuje 1000pln i da sie go zrobic lutujac se trzy
    kabelki uzyskujac rezultat taki sam jak te systemy z mercedesow to imho
    ma sens.

    Szczegolnie jak sie jezdzi nocami i w okolicach gdzie jest duzo mgiel.

    Do niedawna calosc nie miala sensu bo matryce bolometryczne byly drogie,
    mialy smieszne rozdzielczosci i nie mozna bylo kupic kamer z obiektywami
    sensownie dopasowanymi do takiego przypadku uzycia.

    Ale te moduly 256x192 mozna miec z fov na poziomie 30stopni co jest
    akuratne do takich zastosowan zeby widziec co jest daleko przed nami.

    --
    Lukasz

  • 6. Data: 2024-10-24 20:25:14
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]

    > cvbs. Po sparowaniu z byle ekranikiem do kamer cofania i ewentualnie
    > nagrywaczka cvbs z fpv mamy calkiem zgrabny zestaw dashcamowato night

    Trochę drożej (mozna upolować taniej) i masz gotowca, jedynie tyle, że
    smartfon powinien mieć OTG...i masz już ekranik.

    https://allegro.pl/oferta/uti721m-kamera-termowizyjn
    a-przystawka-do-telefonu-uni-t-15437268274

    https://sklep.delta.poznan.pl/kamera-termowizyjna-ut
    i-721m-3-2-mm-uni-t_l1_p23516.html

    Tutaj masz opis dokładny.

    --
    Pixel(R)??

  • 7. Data: 2024-10-25 07:12:27
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-24 13:25, Pixel(R)?? wrote:

> [...]
    > smartfon powinien mieć OTG...i masz już ekranik.
    >
    > https://allegro.pl/oferta/uti721m-kamera-termowizyjn
    a-przystawka-do-telefonu-uni-t-15437268274

    Dzieki za info.

    Felery:
    fov 56st. Za duzo na wykrywanie dzikow w krzaczorach albo pijaka na drodze.
    Format od biedy niech bedzie. Nieco mi nie pasuje usbc na zewnatrz auta
    ale nie bede pyszczyl. Tyle ze drozej niz ten moj modul no i potrzebuje
    fona. A na moim fonie juz nawigacja sie swieci...

    Przegladam te donglowe kamerki ale wlasnie z powodow powyzszych do
    termowizji w aucie sie nie nadaja.

    Sa dobre do audytu termicznego, napraw czy inspekcji. Maja te zalete ze
    soft chyba umie mierzyc temperature a ten co znalazlem nie.

    --
    Lukasz