  • 1. Data: 2010-10-07 08:20:47
    Temat: Wibracje
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Witam,

    Projektuję sobie elektronikę, ale ostatnio w specyfikacji trafiło mi się
    wymaganie na odporność gotowego urządzenia na wibracje.

    Czy możecie mi wskazać jakieś dokumenty dotyczące projektowania PCB pod
    kątem odporności na wibracje, zasad montażu takich urządzeń itp.?

    Czy jeśli używam gotowych modułów, których producent deklaruje niższą
    niż mi potrzeba odporność na wibrację, to mogę ją zwiększyć stosując
    odpowiednie obudowy i systemy montażu tych modułów?

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2010-10-07 08:44:06
    Temat: Re: Wibracje
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy jeśli używam gotowych modułów, których producent deklaruje niższą niż
    > mi potrzeba odporność na wibrację, to mogę ją zwiększyć stosując
    > odpowiednie obudowy i systemy montażu tych modułów?

    Wiedzy mam 0, ale intuicja mi mówi, że montaż na gumowych wspornikach chyba
    by dużo dał.
    P.G.

  • 3. Data: 2010-10-07 10:10:29
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 07.10.2010 10:44, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Wiedzy mam 0, ale intuicja mi mówi, że montaż na gumowych wspornikach
    > chyba by dużo dał.
    > P.G.

    Wibracje to pojęcie dość szerokie. Jaka amplituda drgań i co gorsza
    częstotliwość. Jak się pojawią jakieś rezonanse mechaniczne to i gumowe
    wsporniczki nie pomogą :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2010-10-07 10:18:46
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@a...control.slupsk.pl> napisał
    w wiadomości news:4cad9cbf$0$27047$65785112@news.neostrada.pl...

    > Wibracje to pojęcie dość szerokie. Jaka amplituda drgań i co gorsza
    > częstotliwość. Jak się pojawią jakieś rezonanse mechaniczne to i gumowe
    > wsporniczki nie pomogą :-)

    Czyli resory + amortyzatory by trzeba ;-)
    P.G.

  • 5. Data: 2010-10-07 10:42:57
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2010-10-07 12:10, Grzegorz Kurczyk pisze:
    > Wibracje to pojęcie dość szerokie. Jaka amplituda drgań i co gorsza
    > częstotliwość. Jak się pojawią jakieś rezonanse mechaniczne to i gumowe
    > wsporniczki nie pomogą :-)

    IEC61373, niestety nie mam tej normy.

    W opisach różnych produktów znalazłem np. takie rzeczy:

    Vibration - Non Operating, 10-55Hz (sweep for 1 min.) Amplitude 0.825mm
    constant (Max 49 m/s2) X,Y,Z 1 hour each IEC61373 - Category 1, Grade B
    Shock - 196.1m/s2, IEC61373 - Category 1, Grade B

    Częstotliwość 5-150Hz

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 6. Data: 2010-10-07 11:07:52
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 07.10.2010 12:42, Andrzej W. pisze:

> [...]
    > constant (Max 49 m/s2) X,Y,Z 1 hour each IEC61373 - Category 1, Grade B
    > Shock - 196.1m/s2, IEC61373 - Category 1, Grade B

    Żeby być całkowicie pewnym swojego wyrobu trzeba by sobie zrobić taką
    trząsarkę i wytelepać ustrojstwo w pełnym zakresie częstotliwości
    zwracając uwagę na ewentualne rezonanse. Czy są tam jakieś cięższe
    elementy typu transformatory, dławiki, duże kondensatory elektrolityczne
    itp. ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2010-10-07 20:19:34
    Od: "Dziadek" <...@...c>

> [...]
    > constant (Max 49 m/s2) X,Y,Z 1 hour each IEC61373 - Category 1, Grade B
    > Shock - 196.1m/s2, IEC61373 - Category 1, Grade B

    Bez normy to w zasadzie niewiele wiadomo. To, co piszesz powyżej nie jest
    szczególnie straszne, chyba, że masz jakieś większe elementy na PCB.

    Ogólne zasady to unikać rezonansów i nie obciążaćwibracyjnie połączeń
    lutowanych (zwłaszcza bezołowiowo)
    To oznacza m. in.:
    - podeprzeć PCB w wielu punktach (im wyższe częstotliwości - tym więcej
    podparć), podpierać wszystkie ciężkie elementy,
    - usztywnić złącza typu PCB-PCB - od wibracji potrafią się wycierać (można
    też dawać specjalne oleje na złącza, ale to utrudnia serwis), najlepiej
    dawać w ogóle połączenia elastyczne (kablem lub flexem),
    - duże elementy (trafa, duże elektrolity) mocować PCB opaskami i/lib
    silikonem,
    - koniecznie wytrząść urządzenie i sprawdzić, czy nie ma rezonansów np. za
    pomocą kaszy.
    Różne gumowe stopki, sprężyny, itp. mogą sprawę polepszyć albo pogorszyć
    (jeśli same wywołają rezonans), więc osobiście staram się ich unikać.

    Dz.