  • 1. Data: 2011-06-02 14:43:02
    Temat: Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyczne
    Od: woohoo <w...@i...com>

    Powitać, bo dawno mnie tu nie było.
    Jak w obecnej chwili wygląda sprawa z tematu?
    Dawno, dawno temu, za siedmioma itd., nie przechodziły w ogóle.
    Później chyba przechodziły, ale jedną pliterkę telefon zliczał mi za
    dwie (lub trzy) zwykłe łacińskie.
    A ostatnio chyba zlicza normalnie, ale czy one w ogóle dochodzą?
    Niby można pisać bez, jednak wolę pisać jak należy.
    Często zresztą piszę z komputera i się po prostu zapominam.
    No więc - wie ktoś, jak to teraz wygląda lub powinno wyglądać?
    Niestety nie mam drugiego telefonu pod ręką, żeby sprawdzić empirycznie.
    Poza tym chciałbym poznać teorię.
    Najwięcej wiadomości SMS idzie mi na linii Play-Orange.

    --
    wO.ôhoo!

    "Tfu! Na piasku siedziałaś?!"

  • 2. Data: 2011-06-02 15:17:55
    Temat: Re: Wiadomości SMS a polskie znaki diakrytyczne
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 02 Jun 2011 16:43:02 +0200, woohoo napisał(a):

> [...]
    > dwie (lub trzy) zwykłe łacińskie.
    > A ostatnio chyba zlicza normalnie, ale czy one w ogóle dochodzą?

    Zlicza normalnie. Czyli przełącza na 8-bitowe kody i jeden SMS mieści 80 a
    nie 160 znaków.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    "Zadna korporacja w Polsce nie ma kilkadziesiat serwerów. " - Paweł "robbo"

  • 3. Data: 2011-06-02 15:44:26
    Od: woohoo <w...@i...com>

    W dniu 2011-06-02 17:17, Waldek Godel pisze:
    > Zlicza normalnie. Czyli przełącza na 8-bitowe kody i jeden SMS mieści 80 a
    > nie 160 znaków.

    Czyli wystarczy jedna pliterka i do dyspozycji mam już tylko 79
    dowolnych znaków, tak?

    No i czy taki SMS zawsze dojdzie prawidłowo (niezależnie od sieci i
    słuchawki)?

    --
    wO.ôhoo!

    "Tfu! Na piasku siedziałaś?!"

  • 4. Data: 2011-06-02 16:10:18
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 02 Jun 2011 17:44:26 +0200, woohoo napisał(a):

> [...]
    > dowolnych znaków, tak?

    tak

    > No i czy taki SMS zawsze dojdzie prawidłowo (niezależnie od sieci i

    zgodnie ze standardami - tak.
    W praktyce bywa różnie.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    "Thalia bije na glowe Yarisa wygodą" - Paweł "robbo" Kamiński aka Jan

  • 5. Data: 2011-06-02 16:30:21
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska>

    W dniu 02.06.2011 17:17, Waldek Godel pisze:

    > Zlicza normalnie. Czyli przełącza na 8-bitowe kody i jeden SMS mieści 80 a
    > nie 160 znaków.

    Ściślej: przełącza na 16-bitowe kody i zamiast 160 7-bitowych znaków
    ASCII mieści się 70 16-bitowych znaków UCS2. SMS to 140 bajtów (czyli
    1120 bitów, czyli 160 znaków 7-bitowych standardu ASCII). Zauważ, że
    "osiem bitów" wymagałoby używania czegoś w rodzaju "stron kodowych" -

    Marek

  • 6. Data: 2011-06-02 18:22:22
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2011-06-02 18:30, MarekM pisze:

> [...]
    > 1120 bitów, czyli 160 znaków 7-bitowych standardu ASCII). Zauważ, że
    > "osiem bitów" wymagałoby używania czegoś w rodzaju "stron kodowych" -

    SMS to 163 bajty. Te 140 to dane.

  • 7. Data: 2011-06-02 18:23:48
    Od: Grzexs <g...@g...usu-n-to.pl>

> [...]
    > 1120 bitów, czyli 160 znaków 7-bitowych standardu ASCII). Zauważ, że
    > "osiem bitów" wymagałoby używania czegoś w rodzaju "stron kodowych" -

    A ja się zastanawiam, dlaczego nikt nie wpadł na to, by różne greckie i
    portugalskie literki zastąpić polskimi. Jednakowo we wszystkich
    telefonach. Np. przy wyborze języka dokonywane byłoby takie przełączenie
    strony kodowej. Rozwiązanie dużo prostsze niż zabawa w kodowanie w taki
    siaki spsób.

    --
    Grzexs

  • 8. Data: 2011-06-02 20:21:39
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Grzexs" napisał:

    > A ja się zastanawiam, dlaczego nikt nie wpadł na to, by różne greckie
    > i portugalskie literki zastąpić polskimi.

    W którym standardzie? Mazovia, CP-852, Microvex, CP-1250? A może Mac OS CE?
    A nie, to już było, podobnie jak fafnaście innych "standardów", lepiej
    stworzyć jeszcze jeden, oczywiście słuszniejszy od innych i broń Boże żeby
    był kompatybilny z którymś z poprzednich. Jak to było? "Nowe przesłowie
    sobie Polak kupi, że i przed szkodą, i po szkodzie..."

    JoteR

  • 9. Data: 2011-06-03 09:43:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JoteR" <j...@p...pl> napisał w

> [...]
    > Mac OS CE? A nie, to już było, podobnie jak fafnaście innych
    > "standardów", lepiej stworzyć jeszcze jeden, oczywiście

    No nie, ISO-costam jest sluszniejsze :-)

    Pytanie oczywiscie po co sie pchac w ograniczone rozwiazanie, skoro
    ustandaryzowalismy tez Unicode, a akurat w przypadku SMS oznacza to
    tylko ze telefon bedzie nadawal .. do 5 ms dluzej ?

    J.

  • 10. Data: 2011-06-03 09:58:31
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Grzexs" <g...@g...usu-n-to.pl>

> [...]
    > telefonach. Np. przy wyborze języka dokonywane byłoby takie przełączenie
    > strony kodowej. Rozwiązanie dużo prostsze niż zabawa w kodowanie w taki

    O to właśnie chodzi, że normalne kodowanie jest jedno ale wymaga więcej
    bitów.