-
11. Data: 2011-02-22 09:42:23
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: "qlphon" <q...@p...fm>
> Jeżeli bardziej niezawodne to rezystor. Można kupić ładne rezystory dużej
> mocy o mocowania na radiator.
najtrwalsze są te stosawane w... motoryzacji
ja mam wiele samochodów, niektóre mają po kilkanascie lat
różne rzeczy się psuły, ale nigdy rezystor wentylatora...
zamiast kombinować, po prostu go wymień i zapomnij
-
12. Data: 2011-02-22 12:25:32
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@0...pl>
W dniu 2011-02-22 10:35, Desoft pisze:
>> A teraz podstawowa niewiadoma - jakie napięcie może/powinien mieć ów
>> wentylator na I biegu ? Zakładając że w moim przypadku zdechł ów
>> rezystor ( wentylatora jeszcze nie wyciągnąłem ), chciałbym zastąpić
>> go czymkolwiek mniej zawodnym, choćby szeregiem diod.
>
> Jeżeli bardziej niezawodne to rezystor.
Przegrzebałem różne fora i wychodzi na to że zdychający rezystor I biegu
wentylatora w autach których uruchomienie klimy uruchamia wentylator
jest dosyć częstym zjawiskiem.
> Z tymi diodami to nieporozumienie. Przecież dla nich są takie same prawa
> fizyki jak dla reszty świata.
Zakładając że na diodzie przy 10 A jest 1 V to ile mocy idzie w powietrze:
a) 10 [A] x 1 [V] = 10 W
b) 10 [A] x ( 1[V]-0.7[V] ) = 3 W
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
13. Data: 2011-02-22 12:26:13
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@0...pl>
W dniu 2011-02-22 10:42, qlphon pisze:
>
> zamiast kombinować, po prostu go wymień
Razem z wentylatorem i za rok, dwa powtórka.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
14. Data: 2011-02-22 12:38:45
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello PeJot,
Tuesday, February 22, 2011, 1:25:32 PM, you wrote:
> W dniu 2011-02-22 10:35, Desoft pisze:
>>> A teraz podstawowa niewiadoma - jakie napięcie może/powinien mieć ów
>>> wentylator na I biegu ? Zakładając że w moim przypadku zdechł ów
>>> rezystor ( wentylatora jeszcze nie wyciągnąłem ), chciałbym zastąpić
>>> go czymkolwiek mniej zawodnym, choćby szeregiem diod.
>>
>> Jeżeli bardziej niezawodne to rezystor.
> Przegrzebałem różne fora i wychodzi na to że zdychający rezystor I biegu
> wentylatora w autach których uruchomienie klimy uruchamia wentylator
> jest dosyć częstym zjawiskiem.
>> Z tymi diodami to nieporozumienie. Przecież dla nich są takie same prawa
>> fizyki jak dla reszty świata.
> Zakładając że na diodzie przy 10 A jest 1 V to ile mocy idzie w powietrze:
> a) 10 [A] x 1 [V] = 10 W
> b) 10 [A] x ( 1[V]-0.7[V] ) = 3 W
Twoim zdaniem co się stało z 7 watami? Niby uważasz, że się
zdematerializowały? Głęboko się mylisz - one również grzeją.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
15. Data: 2011-02-22 13:31:51
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@0...pl>
W dniu 2011-02-22 13:38, RoMan Mandziejewicz pisze:
>> Zakładając że na diodzie przy 10 A jest 1 V to ile mocy idzie w powietrze:
>> a) 10 [A] x 1 [V] = 10 W
>> b) 10 [A] x ( 1[V]-0.7[V] ) = 3 W
>
> Twoim zdaniem co się stało z 7 watami? Niby uważasz, że się
> zdematerializowały? Głęboko się mylisz - one również grzeją.
OK, dzięki za sprowadzenie na ziemię. Diody nie mają sensu.
Albo rezystor i 2 biegowy wiatrak, albo drugi wiatrak dla klimatyzacji.
Miejsce na chłodnicy jest.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
16. Data: 2011-02-22 13:50:39
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 22 Feb 2011 10:42:23 +0100, qlphon wrote:
>> Jeżeli bardziej niezawodne to rezystor. Można kupić ładne rezystory dużej
>> mocy o mocowania na radiator.
>najtrwalsze są te stosawane w... motoryzacji
>ja mam wiele samochodów, niektóre mają po kilkanascie lat
>różne rzeczy się psuły, ale nigdy rezystor wentylatora...
Oj, mozna by polemizowac.
Nie mylmy tego rezystora ze stowanymi w elektronice.
To moze byc np kilka zwojow drutu fi 1mm na ceramicznej rurce.
znacznie odporniejsze od jakiejs diody.
A jednak i to potrafi zawiesc, i to nawet czesto.
J.
-
17. Data: 2011-02-22 18:06:16
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>
> czymkolwiek mniej zawodnym, choćby szeregiem diod.
odradzam zdecydowanie, chyba, że masz dobry kaloryfer...
przy takich prądach diody się topią z gorąca... sprawdzone...
-
18. Data: 2011-02-23 09:28:07
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>
On sob, 19 lut 2011 11:48:39 in article news:<ijo769$dm6$1@news.onet.pl>
PeJot wrote:
> Czołem.
>
> Do dwu biegowego wentylatora chłodnicy w aucie dochodzą 3 przewody. Jak
> może być zrobione sterowanie - 2 niezależne wyłączniki termiczne, czy
> sterownik przyglądający się gradientowi temperatury cieczy ? Jak może
> być zrealizowane owe 2 biegi w silniku ( na magnesach chyba ) - inna
> strefa komutacji ? Auto to Fabia II. Zdechł I bieg, nie mam pojęcia czy
> da się silnik serwisować, a nowy ma cenę z Księżyca.
Tu masz rozwiązanie:
http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20
mod/fancircuit.jpg
http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20
mod/Repair.html
-
19. Data: 2011-02-23 09:51:58
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: PeJot <P...@0...pl>
W dniu 2011-02-23 10:28, Mirek pisze:
> Tu masz rozwiązanie:
> http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20
mod/fancircuit.jpg
> http://website.lineone.net/~alan.james.lorely/fan%20
mod/Repair.html
>
THX, mniej więcej tak chciałbym robić. Tylko czy 1 om będzie właściwą
wartością w tym konkretnym przypadku - zakładam że oryginalny jest
zwęglony i nie do odczytania.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
20. Data: 2011-02-23 10:10:26
Temat: Re: Wentylator chłodnicy
Od: "Desoft" <D...@i...pl>
> THX, mniej więcej tak chciałbym robić. Tylko czy 1 om będzie właściwą
> wartością w tym konkretnym przypadku - zakładam że oryginalny jest
> zwęglony i nie do odczytania.
Jest właściwą, bo może być od 0 do 1,5R. (szacuję)
Silnik ma około 1,2-1,5R (tak wynika z tego powyższego schematu)
1R daje 6-8V na silnik.
Im mniej tym lepiej dla silnika (spalinowego). Jeżeli pierwszy bieg chodzi
cicho zastanowiłbym się nad 0R.
--
Desoft