-
Data: 2011-09-02 20:32:01
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2011-09-02 13:17, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
> On 2011-09-01 18:08, Tomasz Pyra wrote:
>> W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
>>
>>> To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po
>>> drogach.
>>> Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - są to silniki stosowane w
>>> rajdach - jaki jest kształt tych ch-k.
>>
>> Wysoka elastyczność silników stosowanych w rajdach wynika z przepisów
>> FIA nakazującej stosowanie zwężki ograniczającej dostęp powietrza do
>> silnika i tym samym ograniczającą moc.
>
> Poniekąd tak. Ale nie sądze aby wyłącznie od tego.
Wynika to wyłącznie z zastosowania zwężki.
>> Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też
>> się okaże że moc maksymalna spadła o połowę, ale za to jest stała w
>> zakresie 3000-6500 rpm.
>
> Zwężka, to tylko dodatkowy opór. Możesz próbować go pokonać zwiększonym
> ciśnieniem doładowania i uzyskać dzięki temu większy przepływ powietrza
> - tyle że ch-ka może będzie i stroma, ale znaczne gorsza poniżej.
Tak się nie da - zwężka jest po stronie ciśnienia atmosferycznego,
turbina jest dopiero za zwężką.
>> Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika
>> będzie już stała.
>
> Wszystko zależy od ciśnienia. Jeśli jesteś w stanie wytworzyć wysokie,
> to jestes w stanie przepchać dużo powietrza.
Nie ciśnienia, a podciśnienia.
A tego nigdy nie wytworzysz więcej niż -1bar ciśnienia względnego.
Tzn. obecnie auta WRC podobno potrafią przez zwężkę przeciągnąć nieco
więcej powietrza niż by wynikało z czystego podciśnienia doprowadzonego
nawet do samej próżni, ale używa się do tego jakiś rezonansów.
>> Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową,
>> ostrą charakterystykę.
>
> Zależy od wielkości turbiny. Stosując "mniejszą" turbinę, ośiągniesz
> fajną elastyczną ch-kę kosztem oczywiście mocy maksymalnej.
Ale w wyczynowym sporcie nikt nie zamienia mocy w charakterystykę tak
długo jak nie wymuszają tego przepisy ograniczając liczbę biegów, albo
konstrukcję silnika w inny sposób.
Następne wpisy z tego wątku
- 02.09.11 22:18 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 02.09.11 22:36 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 02.09.11 23:03 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 02.09.11 23:18 J.F.
- 02.09.11 23:22 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 02.09.11 23:24 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 04.09.11 22:19 AZ
- 06.09.11 06:54 Massai
- 06.09.11 07:06 Massai
- 10.09.11 00:48 Tomasz Pyra
- 10.09.11 09:59 k...@o...pl
- 12.09.11 11:06 AZ
Najnowsze wątki z tej grupy
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
- elektrycznie
- Jebane kurwa, kurwy.
- Coraz mniej ludzi robi prawo jazdy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
Najnowsze wątki
- 2024-11-24 Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- 2024-11-22 OC - podwyżka
- 2024-11-22 wyszedł z domu bez buta
- 2024-11-22 Bieda hud.
- 2024-11-24 DS1813-10 się psuje
- 2024-11-23 Białystok => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-23 Szczecin => QA Engineer <=
- 2024-11-23 Warszawa => SEO Specialist (15-20h tygodniowo) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-22 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-22 Warszawa => DevOps Specialist <=
- 2024-11-22 Kraków => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-22 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-11-22 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=