eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyWażniejsza moc czy moment obrotowy?Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
  • Data: 2011-09-02 20:32:01
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2011-09-02 13:17, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
    > On 2011-09-01 18:08, Tomasz Pyra wrote:
    >> W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
    >>
    >>> To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po
    >>> drogach.
    >>> Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - są to silniki stosowane w
    >>> rajdach - jaki jest kształt tych ch-k.
    >>
    >> Wysoka elastyczność silników stosowanych w rajdach wynika z przepisów
    >> FIA nakazującej stosowanie zwężki ograniczającej dostęp powietrza do
    >> silnika i tym samym ograniczającą moc.
    >
    > Poniekąd tak. Ale nie sądze aby wyłącznie od tego.

    Wynika to wyłącznie z zastosowania zwężki.


    >> Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też
    >> się okaże że moc maksymalna spadła o połowę, ale za to jest stała w
    >> zakresie 3000-6500 rpm.
    >
    > Zwężka, to tylko dodatkowy opór. Możesz próbować go pokonać zwiększonym
    > ciśnieniem doładowania i uzyskać dzięki temu większy przepływ powietrza
    > - tyle że ch-ka może będzie i stroma, ale znaczne gorsza poniżej.

    Tak się nie da - zwężka jest po stronie ciśnienia atmosferycznego,
    turbina jest dopiero za zwężką.

    >> Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika
    >> będzie już stała.
    >
    > Wszystko zależy od ciśnienia. Jeśli jesteś w stanie wytworzyć wysokie,
    > to jestes w stanie przepchać dużo powietrza.

    Nie ciśnienia, a podciśnienia.
    A tego nigdy nie wytworzysz więcej niż -1bar ciśnienia względnego.

    Tzn. obecnie auta WRC podobno potrafią przez zwężkę przeciągnąć nieco
    więcej powietrza niż by wynikało z czystego podciśnienia doprowadzonego
    nawet do samej próżni, ale używa się do tego jakiś rezonansów.


    >> Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową,
    >> ostrą charakterystykę.
    >
    > Zależy od wielkości turbiny. Stosując "mniejszą" turbinę, ośiągniesz
    > fajną elastyczną ch-kę kosztem oczywiście mocy maksymalnej.

    Ale w wyczynowym sporcie nikt nie zamienia mocy w charakterystykę tak
    długo jak nie wymuszają tego przepisy ograniczając liczbę biegów, albo
    konstrukcję silnika w inny sposób.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: