    From: badworm <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wątek radioimpulsy cd.
    Date: Thu, 29 May 2014 20:22:46 +0200

    Dnia Thu, 29 May 2014 00:00:06 +0200, mk napisał(a):

    > Czy zerknąłeś do artykułu który podałem?
    > Dlaczego komputery z wrażliwymi danymi przechowuje się w szafach
    > szczelnych elektromagnetycznie z odpowiednimi atestami (hasło TEMPEST)?
    > I wydawało się, że dzięki takiej szafie można się już czuć bezpiecznie,
    > ale mimo to okazało się, że i tak da się zaatakować komputer w niej
    > umieszczony, bo typowa taka szafa nie chroni przed wyciekiem akustycznym.

    Co innego wyciek danych przez zakłócenia przewodzone (z dwukrotnym
    przetwarzaniem po drodze) a co innego przez promieniowanie.
    > Dwa stopnie DC? A czy projektował je ktoś pod kątem zapobieżenia wyciekom?
    > Badałeś kiedyś jakie zakłócenia wstrzykują urządzenia do sieci?
    > Widziałeś widmo takiego sygnału?

    Udowodnij, że analizując pobór prądu przez zasilacz komputera po stronie
    230V AC jesteś w stanie wychwycić jakiekolwiek informacje, mogące
    posłużyć do pozyskania danych z tego komputera. Pamiętaj, że po drodze
    masz przetwarzanie: 230V AC->315V DC->xV AC->yV DC a z tego jest
    zasilanych wiele bloków w tym kolejne przetwornice na samej płycie
    głównej.
    > Czasami da się zaobserwować na nim zmiany, gdy włączysz czy wyłączysz
    > jakieś peryferium w mikrokontrolerze, czy wykonujesz intensywną
    > komunikację po SPI, czy nie...

    Owszem, w warunkach laboratoryjnych można stosując bardzo dokładny
    pomiar określić pracę mikrokontrolera ale w warunkach domowych będzie to
    nierealne. Przetworniki 16 bit w licznikach energii? Po co?
    > Sorry, nie obiecałem, że Ci podam. Z pewnych względów pozwolę sobie
    > odmówić odpowiedzi.

    Aha, czyli nie wiesz. Jeśli to jest normalnie dostępna funkcja to co to
    za tajemnica?
    > Żeby nie być jednak gołosłowny: pogmeraj w datasheetach różnych
    > przetworników pomiarowych dedykowanych licznikom i przekonaj się co
    > potencjalnie umożliwiają.

    To, co potencjalnie umożliwiają to jedno a to, co z tego wykorzysta
    producent licznika i potem ZE to drugie. W Polsce wdrażany jest smart
    metering i przy przetargach na tysiące liczników nikt nie będzie
    dokładał zbędnych funkcji ryzykując wyprzedzenie przez konkurencję.
    > Istnieją kanały komunikacyjne, gdzie sygnał użyteczny jest dziesiątki
    > decybeli poniżej poziomu szumów. Nie raz się już spotkałem z opinią, że
    > sygnał traci użyteczność, gdy jego poziom spada poniżej poziomu szumów
    > -- to oczywiście, w ogólności, nie prawda.

    Owszem, masz rację. Tylko czy producenci liczników z tego skorzystają w
    myśl jakiś wydumanych teorii o szpiegowaniu?
    > Jeśli nie będę mieć żadnej wskazówki, to nie wyłuskam.
    > Ale... jak tylko będę mógł do woli załączać/wyłączać urządzenia, to
    > sporo ich zidentyfikuję. Zwyczajnie pewne prążki, czy listki w widmie
    > częstotliwości będą pojawiać się i znikać w takt załączeń/wyłączeń.
    > Mimo, że i wiele innych listków i prążków pojawia się i znika na skutek
    > pracy innych urządzeń, być może poza moim mieszkaniem, ale bez problemu
    > rozróżnię prążki/listki te które korelują z moją ingerencją, a które nie.

    Cały czas bazujesz na pomiarze harmonicznych - czekam na informację,
    które liczniki posiadają taką funkcję. Zdajesz sobie sprawę jak ma się
    cena dobrego analizatora jakości energii do ceny licznika?
    > Nie twierdzę, że to najlepsza metoda. Zdecydowanie lepiej wpiąć dekoder
    > TV kablowej (czy jakiejś tam innej) w sieć Internet i wysyłać informacje
    > o wszelakiej aktywności użytkownika. Piszę tu jednak o potencjalnej
    > możliwości.

    Nawet nie trzeba wpinać - wiele osób ma przecież internet z kablówki
    albo telewizor podłączony do internetu. Naprawdę, bawienie się w analizę
    harmonicznych na zbiorczym liczniku musiałoby być totalnie kretyńskim
    pomysłem skoro te same dane ale o znacznie większej wiarygodności można
    uzyskać znacznie prostszą drogą.
    GG#2400455 ICQ#320399066