  • 41. Data: 2009-09-26 21:03:46
    Temat: Re: Warunki zastosowania monoblocku?
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 26 Sep 2009 00:23:34 +0200, Jerzy Pastusiak

    >Uproszczę dla edukacji.
    >
    >Duza parabola, dluga ogniskowa.
    >Tak jak z obiektywem, dlugoogniskowy - trzeba miec statyw,
    >albo stabilną rękę, bo obraz bedzie rozmyty.
    >
    >-=-=-=-=-=-=-=-=-
    >http://www.satlex.de/pl/beamwidth-params.html?diam=
    2&band=ku_band
    >Średnica anteny (szerokość): 2 m
    >Powierzchnia anteny: 3.14 m2
    >Szerokość wiązki (3dB): 0.9 st.
    >
    >http://www.satlex.de/pl/beamwidth-params.html?diam=
    0.6&band=ku_band
    >Średnica anteny (szerokość): 0.6 m
    >Powierzchnia anteny: 0.28 m2
    >Szerokość wiązki (3dB): 2.99 st.
    >-=-=-=-=-=-=-=-=-
    >
    >Duza parabola tez mocno tlumi wiazki boczne i ma ostra (smukłą)
    >charakterystyke - trudno zrobic zeza.

    a jakosc ogniskowania wiazki parabola a offset. Powiedzmy, ze maja
    taka sama powierzchnie odbijaca (skupiajaca)? Co lepiej wziac parabole
    czy offset? Czasami mozna znalezc jeszcze stare niewielkie parabole?

    Czy podobnej wielkosci parabola a offset - to parabola bedzie bardziej
    odporna na zaklocenia z boku???

    A jeszcze cos takiego, skoro duza czasza ma waska wiazke. To jak sie
    przeklada na fakt, ze satelity na orbicie sie poruszaja (dryfuja)
    wzgledem obserwatora na ziemi. Na orbicie to sa kilooooooometry niezle
    a na ziemi niby stoja w miejscu. Ale ile to jest katowa? I jakbysmy
    mieli antene o wiazce powiedzmy <0.9-0,5 st to nam satelita moze z
    niej uciec? Pytam, bo majac np. 3.5 m antene na Astre 2D ustawiona np.
    wieczorem (bo ogladamy), to czy w ciagu dnia taki satelita nam moze
    ucieknac?

    --
    ThinkXtra

  • 42. Data: 2009-09-27 18:50:47
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    > a jakosc ogniskowania wiazki parabola a offset. Powiedzmy, ze maja
    > taka sama powierzchnie odbijaca (skupiajaca)? Co lepiej wziac parabole
    > czy offset? Czasami mozna znalezc jeszcze stare niewielkie parabole?

    Offset na dwie podstawowe zalety:
    1. LNB i dodatki nie zacieniaja czaszy, wiec wieksze wzmocnienie,
    2. Snieg sie zsuwa.

    > Czy podobnej wielkosci parabola a offset - to parabola bedzie bardziej
    > odporna na zaklocenia z boku???

    Trudno tutaj poslugiwac sie miarą "wielkosc".
    Wiec powiem inaczej. Latwiej jest przy podobnych powierzchniach
    wyprodukowac offset, ktory bedzie zle widzial na boki (szerszy
    niz wyzszy)- antene owalną.
    Takie anteny produkuje Sky, DishTV, ma czasem N-ka:
    http://www.tradeindia.com/fp167084/DISH-TV.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Minidish
    I tu mamy sprawe dopasowania promienniki do ksztaltu
    i rozmiaru anteny:
    "Due to the shape of the dish, an LNB with an oval feedhorn is
    required to get full signal."

> [...]
    | wzgledem obserwatora na ziemi. Na orbicie to sa kilooooooometry niezle
    | a na ziemi niby stoja w miejscu. Ale ile to jest katowa?

    Byla o tym mowa w watku (pytal Wojtek Apel):
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Hotbird 9
    Date: Fri, 20 Feb 2009 10:53:10 +0100
    http://groups.google.pl/group/pl.rec.telewizja/brows
    e_thread/thread/a4dda6bb9165e6af
    http://groups.google.pl/group/pl.rec.telewizja/msg/1
    00eb2d9102f24b3?hl=pl

    Opisuje to ciekawy dokument w pdf:
    http://www.ses.com/ses/PDFs/Investor_Relations/Inves
    torDays_2006/Investor_Day_2006SatTechno.pdf
    str.14. Jest to 150 km, ~0,1st.

    A w naturze:
    http://www.satcom.freeserve.co.uk/geos.htm

> [...]
    | niej uciec? Pytam, bo majac np. 3.5 m antene na Astre 2D ustawiona np.
    | wieczorem (bo ogladamy), to czy w ciagu dnia taki satelita nam moze

    [Kalkulator szerokości wiązki - połówkowej mocy (kąta apertury)]
    http://www.satlex.de/pl/beamwidth-params.html?diam=3
    .5&band=ku_band
    Średnica anteny (szerokość): 3.5 m
    Powierzchnia anteny: 9.62 m2
    Szerokość wiązki (3dB): 0.51 st.
    Nie tak latwo ucieknie, ale ustawic trudno i wiatr zwiewa.
    Duze anteny maja zwykle dwa silniki naprowadzajace.

    Dr.Dish dawno temu pokazywal Niemca co w Brazylii ogladal
    Astre analog i HB, mial problemy z Astra cyfra:
    http://groups.google.pl/group/pl.rec.telewizja/msg/f
    593b7e8d2dc1b15
    mial problemy z Astra cyfra.
    Gdzies mam to nagrane.

    Pzdr.J.P.

  • 43. Data: 2009-09-27 20:59:45
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    | I tu mamy sprawe dopasowania promienniki do ksztaltu
    | i rozmiaru anteny:
    | "Due to the shape of the dish, an LNB with an oval feedhorn is
    | required to get full signal."

    Stosujac offset zupelnie zapomnialo sie, ze jest cos takiego,
    jak dopasowanie LNB do czaszy przez odpowiedni promiennik
    - feedhorn.

    To co nazywamy LNB to tak naprawde jest LNBF (LNB+Feedhorn):
    http://www.hollex.pl/index.php?page=spis&kat=29
    +
    http://www.hollex.pl/index.php?page=spis&kat=37

    Promiennik powinien znajdowac sie w odpowiednim miejscu
    i miec wlasciwy ksztalt, tak zeby wiazka z satelity oswietlala
    dokladnie całą powierzchnie promiennika.
    Oswietli za małą czesc promiennika - zaklocenie od szumow
    ziemi, nieba, ...
    Oswietli za duza powierzchnie, straty sygnalu.

    O ile przy paraboli dobieralo sie dokladnie promienniki
    w zaleznosci od wielkosci, odleglosci (F/D), to za
    czasow offsetu nikt sie takimi drobiazgami nie przejmuje.
    LNBF na kazda okazje (antena 35cm, czy 120 - wsio ryba).

    Jeszcze inna sprawa - polaryzacja - skos. O tym to
    juz nikt nic nie wie.
    Dawniej byly polaryzery magnetyczne (lub mechaniczne)
    pomiedzy feed i LNB. Pozwalalo do odpowiednio
    ustawic precyzyjnie skos dla kazdego transpondera
    oddzielnie (zmieniajac prad polaryzacji w odbiorniku).
    Od razu bylo mniej robaczkow na ekranie. Widac bylo,
    ze nie jest to tylko H/V.

    A dzisiaj to wszyscy chca miec LNB F=0.01dB za 20 zl
    i jest wszystko OK, to poprawia samopoczucie.

    Pzdr.J.P.

  • 44. Data: 2009-09-28 06:17:21
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    a...@p...pl pisze:

    > a mozesz sie z tego wytlumaczyc, bo ja nie rozumie?

    a widziałeś stare anteny paraboliczne?

    --
    pozdrawiam. pawell32
    Debian Lenny, Gnome, Compiz-Fusion

  • 45. Data: 2009-09-28 13:12:48
    Od: a...@p...pl

    On Mon, 28 Sep 2009 08:17:21 +0200, pawell32 <p...@w...pl> wrote:

    >a widziałeś stare anteny paraboliczne?

    widzialem, ale ty nie napisales gdzie to drugie ognisko sie znajduje?
    Ja nie wiem.

    --
    ThinkXtra

  • 46. Data: 2009-09-29 05:15:21
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    a...@p...pl pisze:

    > widzialem, ale ty nie napisales gdzie to drugie ognisko sie znajduje?
    > Ja nie wiem.

    stare anteny właśnie miały tylko jedno ognisko.

  • 47. Data: 2009-09-29 06:12:56
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    net.pl
    *pawell32* napisał(-a):

    > stare anteny właśnie miały tylko jedno ognisko.

    Ale nie bądź już taki tajemniczy. Zdradź gdzie jest to drugie ognisko anteny
    offsetowej. Jakiś rysunek poglądowy?

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 48. Data: 2009-09-29 06:46:02
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Big Jack pisze:
    > W wiadomości
    net.pl

    > Ale nie bądź już taki tajemniczy. Zdradź gdzie jest to drugie ognisko
    > anteny offsetowej. Jakiś rysunek poglądowy?

    a czy ja pisałem o drugim ognisku?
    czy kula ma dwa ogniska?

  • 49. Data: 2009-09-29 08:13:40
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    net.pl
    *pawell32* napisał(-a):

    > a czy ja pisałem o drugim ognisku?
    > czy kula ma dwa ogniska?

    Nie pisłeś o dwóch ogniskach kuli, a ja o to nie pytałem. Ok, tutaj
    net.pl
    napisałeś że antena offsetowa ma dwie ogniskowe. Wskaż je, najlepiej na
    jakimś rysunku poglądowym

  • 50. Data: 2009-09-29 08:27:42
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Big Jack pisze:

    > Nie pisłeś o dwóch ogniskach kuli, a ja o to nie pytałem. Ok, tutaj
    net.pl
    > napisałeś że antena offsetowa ma dwie ogniskowe. Wskaż je, najlepiej na
    > jakimś rysunku poglądowym

    jak znajdę to podeśle, choć to już było