  • 101. Data: 2012-07-26 09:49:42
    Temat: Re: Wam wszytskim odbilo z tym Lispem :)
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 26/07/2012 08:04, Edek Pienkowski wrote:

    > Jaką matematyczną wiedzę zaproponowałbyś do programu nauczania jako
    > wymaganą przed przystąpieniem do wstępu do programowania? Albo
    > powiedz, ile semestrów matematyki potrzebne jest wcześniej.

    Jakie ma znaczenie, co ja proponuję? Mówimy o kursach na renomowanych
    uczelniach amerykańskich. One zakładają co najmniej, że student skończył
    szkołę średnią i że był "dobry z matmy". Jednocześnie, zgaduję, każdy
    student ma obowiązkowe zajęcia z matematyki i program nauczania może
    zakładać, że student na nie chodzi i że sobie radzi.

  • 102. Data: 2012-07-26 09:53:42
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 26/07/2012 08:11, AK wrote:

    > Da sie i bez angielskiego (nie znam go do dzisiaj i juz chyba nie
    > poznam...).

    Ale waldi chciałby się nauczyć w rok i za darmo (w każdym razie na
    płatny kurs go nie stać). To trochę komplikuje sprawę.

  • 103. Data: 2012-07-26 09:59:33
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 26/07/2012 08:00, AK wrote:

    > Ze co ? Ze Lisp nadaje sie dla poczatkujacych ?

    Lisp-śmisp. HTDP uczy na przykładzie specjalnych języków programowania
    stworzonych pod kątem nauczania konkretnych problemów. Owszem, są to
    jzyki oparte na scheme, ale chyba żaden z nich nie ma pełnego zestawu
    ficzerów Scheme-a czy tym bardziej Common Lispa.

    Ja osobiście Lispa nie znam, ale przejrzałem książkę i przykłądy
    wyglądają na dość czytelne. Ty, jak rozumiem, nie możesz tego zrobić, bo
    nie znasz angielskiego i nie rozumiesz tekstu, więc wychodzisz z pozycji
    krytykowania czegoś, o czym nie masz pojęcia.

  • 104. Data: 2012-07-26 10:11:57
    Temat: Re: [OT] system kształcenia [BYŁO: zapytanie]
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-07-26, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:

    > Spróbuję, nie znam dowodów. Pewnie będzie fail, ale spróbuję dla sportu,
    > z RSA z góry się poddaję, kryptografia to nie jest czysta algorytmika.
    >
    > To co mogę udowodnić w 5 minut to fakt, że nie masz wyczucia proporcji.
    > Mógłbyś mi powiedzieć, jak się ma "chcę się nauczyć PHP" do budowy
    > drzewa AVL?

    Mógłbyś mi wyjaśnić, dlaczego wracasz do PHP, skoro twierdziłeś, że idee
    z lat osiemdziesiątych teraz są do rozpracowania przez przeciętną
    myślącą osobę na kartce? Należy brać odpowiedzialność za kwantyfikatory,
    którymi się rzuca.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 105. Data: 2012-07-26 10:20:58
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 26 Jul 2012 08:49:42 +0100, Andrzej Jarzabek napisal:

> [...]
    > student ma obowiązkowe zajęcia z matematyki i program nauczania może
    > zakładać, że student na nie chodzi i że sobie radzi.

    Z tego co mi wiadomo, zachodznie uczelnie mają często system punktowy.
    Z grubsza "masz do skończenia 2 semestry fizyki, 2 matematyki i 1 chemii
    przez pierwsze 2,5 roku, do tego minimum 8 pkt przedmiotów humanitycznych
    rocznie i minimum 15 pkt przedmiotów kierunkowych na semestr średnio
    w każdym roku. Zapisuj się na zajęcia które chcesz w tych ramach". Żeby nie
    było, jeżeli zajęcia mają twarde wymagania wstępne, prowadzący może Ci
    to wyperswadować, jeżeli ich nie masz, ale do meritum:

    nie potrzeba znać jakiejkolwiek matematyki, żeby uczyć się programowania.
    Nie potrzeba znać AVL, żeby nauczyc się PHP. Zwłaszcza, że można zajrzeć
    na wikipedię, jak już się zrozumie podstawy potrzebne do AVL, nie na odwrót.
    To że Ty się uczyłeś z tej książki, to dobrze świadczy (chyba, nie czytałem),
    ale naprawdę, dzisiaj nie trzeba ładować się w te same koleiny.

    Pitolenie o poszerzaniu horyzontów mnie tylko rozbawi, z góry ostrzegam.

    Edek

  • 106. Data: 2012-07-26 10:24:29
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 26 Jul 2012 08:11:57 +0000, Stachu 'Dozzie' K. napisal:

> [...]
    > z lat osiemdziesiątych teraz są do rozpracowania przez przeciętną
    > myślącą osobę na kartce? Należy brać odpowiedzialność za kwantyfikatory,

    Yyy, taki był kontekst wypowiedzi? Wciąż twierdzę, że część algorytmów
    z tego czasu da się rozpracować samemu. Nawet polecam takie próby przed
    przeczytaniem źródeł, pozwala lepiej zrozumieć i docenić temat, nawet
    jeżeli się nie uda.

    Edek

  • 107. Data: 2012-07-26 10:29:17
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-07-26, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:

    > Yyy, taki był kontekst wypowiedzi? Wciąż twierdzę, że część algorytmów
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    > z tego czasu da się rozpracować samemu.

    Tego brakowało poprzednio. Z obecnym twierdzeniem się zgadzam.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 108. Data: 2012-07-26 10:29:36
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Piotr Chamera" <p...@p...onet.pl> napisał:

    > Może w jakimś lispie jest poprawne (lispów jest dużo :),

    Tez prawda.

    > w Scheme lub Common Lispie na pewno poprawne nie jest,
    > chyba że przedefiniujemy ,,let" (co można łatwo zrobić).
    > To chyba robi to co miałeś na myśli (w Common Lispie):
    >
    > (setq r
    > (let* ((a 8)
    > (b (+ a 7))
    > (c 12)
    > (d 2))
    > (* (+ a b) (- c d))))

    Ano wlasnie. Klucz to let* (wymusza sekwencyjnosc)
    Tylko:
    1. wytlumacz to poczatkujacemu
    2. Czy nie moglby sobie sam Szanowny Kompilator sprawdzic
    zaleznosci i wylaczyc te ktore sa od siebie zalezne ze
    swej "rownoleglosci" ?

    > A teraz może podaj odpowiednik tego kodu w Pythonie,
    > bo to poniżej to nie jest to samo:
    >
    > a = 8
    > b = a + 7
    > c = 12
    > d = 2
    > r = a + b * c + d

    A dlaczegoz to Kolega zgubil nawiasy i (pomylil znak, rozumiem ze typo) ?
    Przeciez to wbrew matematyce
    Winno byc: r = (a + b) * (c - d)

    Troche bardziej skomplikowane wyrazenia w Lispie wygladaja _koszmarnie_
    (wiem co mowie bo conieco - bardzo malo -
    "robilem" w Lispie do AutoCada

    PS: W samych poczatkach mego programowania spotkalem sie z programowalnymi
    kalkulatoramio HP (nie te "reczne" ale takie wielkosci dzisiejszego PCta z tzw.
    cartridges jako medium). Tam wszytsko bylo w odwrotnej notacji polskiej
    (wiadomo z jakiego powodu) a i programy byly naprawde nietrywialne
    (glownie numeryka oczywiscie). Jednak _w zyciu_ nie polecil bym tego
    poczatkujacym ktorzy znaja normalna arytmetyke/matematyke.

    PS1: To wbrew pozorom tez tyczy "modelowania rzeczywistosci".
    Arytmetyka w Pythonie czy Javie czy inny C++ nawet "modeluje"
    dobrze rzeczywistosc (czyli normalna matematyke), a Lisp wprowadza
    abstrakt (owszem wtedy jest "spojnosc skladniowo/paradygmatowa"
    tylko ze ana tylko sama sobie sie chyba podoba :)

    AK

  • 109. Data: 2012-07-26 10:30:11
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-07-26, Edek Pienkowski <e...@g...com> wrote:

    > Tak po chwili, masz na myśli kwantyfikator "większość ludzi"? Bo nic
    > bardziej zbliżonego nie widzę w cytacie...

    Nie. Brak kwantyfikatora egzystencjalnego oznacza, że twierdzenie jest
    ogólnie prawdziwe, czyli dotyczy *wszystkiego*, co wtedy opracowano.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 110. Data: 2012-07-26 10:30:39