  • 1. Data: 2015-11-06 06:34:24
    Temat: Walduś, potrzeba nam pomysła !
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Taki problemik jest.
    Potrzebny czujnik do pomiaru małej odległości, w niewielkim zakresie, za
    to z dużą precyzją.

    Czyli powiedzmy;

    - powierzchnia, od której odległość trzeba zmierzyć to szkło lub
    tworzywo sztuczne, może być bezbarwne, lub kolorowe - gładkie.

    - chodzi o wykrycie z niedużej odległości - np. 10mm
    Czyli - czujnik zbliża się do wykrywanej powierzchni z większej
    odległości, kiedy zbliży się powiedzmy do 10mm, wtedy dopiero potrzebna
    jest informacja o odległości.

    - dokładność pomiaru musi być przynajmniej 50um. Lepiej 10um.

    - wielkość rzędu kilku cm ( najlepiej w okolicach wielkości jednego czy
    dwu pudełek zapałek)

    Przychodzą mi do głowy np. laserowe czujniki - są oczywiście spełniające
    te wymagania, niestety nawet te "ekonomiczne" to parę tys. zł. Co jest
    cokolwiek za dużo, bo chodzi o małą maszynkę DIY :)

    No to może - ultradźwiękami ? Gdyby tak mierzyć fazę fali odbitej o
    długości 1mm, czyli dla częstotliwości ok. 350kHz ?

    Albo po prostu wysyłać krótki impuls - wtedy to musiałoby być ze 30Mhz,
    i mierzyć czas...

    Odległość mała, więc moc wystarczy niewielka - ale skąd takie
    przetworniki ? Czy to w ogóle ma sens ?
    Kiedyś widziałem produkt jakiejś polskiej firmy do skanowania linii
    papilarnych ultradźwiękami...

  • 2. Data: 2015-11-06 06:58:04
    Temat: Re: Walduś, potrzeba nam pomysła !
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-11-06 o 06:34, sundayman pisze:
> [...]
    > Czyli - czujnik zbliża się do wykrywanej powierzchni z większej
    > odległości, kiedy zbliży się powiedzmy do 10mm, wtedy dopiero potrzebna

    [...]

    a musi to być pomiar bezkontaktowy?

    a.

  • 3. Data: 2015-11-06 07:38:00
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > a musi to być pomiar bezkontaktowy?

    Ano właśnie na tym zabawa polega :)
    Gdyby nie to, byłoby sporo prościej.
    Ale też i mniej ciekawie.

  • 4. Data: 2015-11-06 07:44:35
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 06.11.2015 06:34, sundayman wrote:
> [...]
    >
    > No to może - ultradźwiękami ? Gdyby tak mierzyć fazę fali odbitej o
    > długości 1mm, czyli dla częstotliwości ok. 350kHz ?

    Nie ma problemu:
    http://www.optel.eu/manual/polska/composite.html

    > Albo po prostu wysyłać krótki impuls - wtedy to musiałoby być ze 30Mhz,
    > i mierzyć czas...

    Da się zrobić.

    http://www.optel.eu/manual/polska/shortpulse.html

    Impuls 30ns to mniej niż 10um.

    > Odległość mała, więc moc wystarczy niewielka - ale skąd takie
    > przetworniki ? Czy to w ogóle ma sens ?

    A choćby od tych ludzie z linku. Ale... mam podejrzenia,
    że tanie to nie będzie.

    I jeszcze ejdna bardzo istotna rzecz: prędkosć dzwięku
    w gazie to z grubsza

    c = 331 m/s + 0.6 * (T - 273C) m/(s * C)

    Temperatura zmieni się o 0.1deg C i na 10cm 55ns różnicy.

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2015-11-06 07:56:50
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A choćby od tych ludzie z linku. Ale... mam podejrzenia,
    > że tanie to nie będzie.

    To niestety jest prawdopodobne...

    > Temperatura zmieni się o 0.1deg C i na 10cm 55ns różnicy.

    zakładając, że pomiar jest z 10mm, to cały tor ma niby 20mm, czyli
    niewiele. Ale - rzeczywiście, to jest pewien problem, zwłaszcza, że tam
    akurat zmiany temperatury będą (na pewno) znaczne - rzędu
    kilkudziesięciu stopni. Czyli np. 20-70 st.

  • 6. Data: 2015-11-06 08:47:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >spełniające te wymagania, niestety nawet te "ekonomiczne" to parę
    >tys. zł. Co jest cokolwiek za dużo, bo chodzi o małą maszynkę DIY :)

    Masz na mysli paralaktyczne ?

    Obawiam sie, ze inne duzo tansze nie beda :-)

    >Kiedyś widziałem produkt jakiejś polskiej firmy do skanowania linii
    >papilarnych ultradźwiękami...

    Takie nazwisko mi sie kojarzy: Bicz, Wieslaw chyba.
    O - http://www.optel.eu/

    J.

  • 7. Data: 2015-11-06 09:19:49
    Od: KrzysiekSX <k...@g...com>

> [...]
    > jest informacja o odległości.
    >
    > - dokładność pomiaru musi być przynajmniej 50um. Lepiej 10um.

    "Wybierz mnie...! Wybierz mnie...!" (Osioł ze Shreka) Ja mam pomysła

    a można zaprząc do roboty cały komputer?
    czujnik złożony z kamerki internetowej (sama matryca bez optyki) plus laser
    generujący pasek/krzyżyk, ułożone mniejwiecej tak:

    daleko: blisko:

    L K L K
    \ ---- \ ----
    \ / \/
    \/ --------- powierzchnia
    ------- powierzchnia

    teoretycznie laser odbije się od powierzchni gładkiej i trafi na czujnik, a odległość
    liczymy z tego, na jakie miejsce czujnika padnie promień i z wielkości kąta odbicia.
    Zależnie od kąta można by uzyskać różne zakresy pomiaru kosztem dokładności
    mierzonych odległości - im mniejszy kąt tym wiekszy zakres, ale dokładnośc spadnie.
    Zakres ograniczony wielkością czujnika, dokładność ograniczona rozdzialeczością (i w
    sumie wybranym kątem).
    Do rozwiązania problem kalibracji wraz z nieprostopadłością czujnika do powierzcni -
    może dwa czujniki ustawione odwrotnie by sobie jakoś poradziły z policzeniem
    właściwej odległości.
    W sumie koszty wyjdą kilkaset zł za części plus komputer plus nakład pracy na soft,
    czyli i tak kolka tysięcy...
    pozdrawiam Krzysiek

  • 8. Data: 2015-11-06 10:56:07
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.11.2015 um 09:19 schrieb KrzysiekSX:

> [...]
    właściwej odległości.
    > W sumie koszty wyjdą kilkaset zł za części plus komputer plus nakład pracy na soft,

    sheet of light się toto nazywa. Jeżeli ustrojstwo nie musi być zbyt
    szybkie (kilkadziesiąt pomiarów na sekundę) to wystarczy tania kamera z
    tanią optyką i laser liniowy od chińczyka za parę złotych. To, co
    kosztuje czas to kalibracja.

    Waldek

  • 9. Data: 2015-11-06 12:32:32
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Potrzebny czujnik do pomiaru małej odległości, w niewielkim zakresie, za
    > to z dużą precyzją.

    Ale to ma mierzyc te odleglosc, czy zatrzymywac sie w dokladnie
    okreslonej odleglosci? Jaka ma byc czestotliwosc pomiaru?
    Moze cos w rodzaju "autofocusa" z glowicy laserowej czytnika CD.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2015-11-06 14:36:40
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 06.11.2015 07:56, sundayman wrote:

> [...]

    > akurat zmiany temperatury będą (na pewno) znaczne - rzędu
    > kilkudziesięciu stopni. Czyli np. 20-70 st.

    A potrzebujesz wielkości bezwzględnych, było 1134um wczoraj, to am być
    dzisiaj, czy po prostu dokładne przesunięcia?

    A jak wygląda gładkość i płaskość powierzchni. Oraz prostopadłość
    do osi miernika? Krzysiek opisał ciekawą metodę.
    Plamka pada na oglądany kamerą ekran, albo nawet na gołe CCD.
    Parę tysięcy pikseli na zakres 10mm daje (przy dobrej obróbce)
    te 10um.

    Nierówne ustawienie będzei przeszkadzać, ale dublując urzędzenie,
    - wiązka idzie pod kątem w prawo i w lewo, trafia na dwa ekrany,
    da się wpływ małych kątów wyeliminować.

    pzdr
    bartekltg