  • 1. Data: 2017-02-10 08:11:34
    Temat: Volkswagen zmienia strategię i wstrzymuje prace nad nowymi silnikami
    Od: p...@g...com

    http://moto.onet.pl/aktualnosci/koniec-malych-diesli
    -volkswagena/y897hy

    to tak jakby ktos jeszcze nie wierzyl ze diesel to trup :-)

  • 2. Data: 2017-02-10 09:28:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 9 Feb 2017 23:11:34 -0800 (PST), p...@g...com
    napisał(a):

    > http://moto.onet.pl/aktualnosci/koniec-malych-diesli
    -volkswagena/y897hy

    > to tak jakby ktos jeszcze nie wierzyl ze diesel to trup :-)

    Za 10 lat spalinowe będą jeździły tylko w Swazilandzie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-02-14 07:44:32
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 10.02.2017 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > Za 10 lat spalinowe będą jeździły tylko w Swazilandzie.

    Niedawno wpadł mi w rękę ezgemplarz "Młodego Technika"
    z 1967 r. bodajże, w którym wieszczono, że już lada dzień,
    już za chwileczkę, samochody elektryczne zastąpią spalinowe.
    50 lat temu. Warto też poczytać (to już w innym numerze,
    ale też z tego okresu) w MT inne proroctwa na lata 70-80-90
    i oczywiście słynny rok 2000, żeby bardzo ostrożnie
    podchodzić do takich przepowiedni.

    A fakty są takie, że w momencie gdy zostanie wymyślony
    i wyprodukowany sensowny akumulator, to automagicznie
    i błyskawicznie samochody elektryczne wyprą spalinowe
    z rynku. Tylko właśnie od 50 lat jakoś to nie może
    nastąpić...

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 4. Data: 2017-02-14 09:00:24
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2017-02-14 o 07:44, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > i błyskawicznie samochody elektryczne wyprą spalinowe
    > z rynku. Tylko właśnie od 50 lat jakoś to nie może

    A ja pamiętam Młodego Technika z końca lat 80-tych, był artykuł o
    wyglądzie ciężarówek przyszłości.
    Wizualizacje pokazywały opływowe kształty, obudowane koła żeby powietrze
    nie wirowało tam, zintegrowanie z przyczepami itp.
    30 lat później ciężarówki nadal mają opływowość cegły, nikt kół nie
    zabudowuje.

    Wg ówczesnych przewidywań pokolenia, które oglądało na żywo lądowanie na
    księżycu, to już dawno powinniśmy latać, nie jeździć. A jest jak jest,
    elektronika tylko poszła do przodu i pomaga nam w każdej dziedzinie
    wycisnąć maxa z rzeczy, których idea działania ma kilkadziesiąt a nawet
    sto lat.

    --
    viktorius

  • 5. Data: 2017-02-14 09:21:11
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.02.2017 o 09:00, viktorius pisze:

    > Wg ówczesnych przewidywań pokolenia, które oglądało na żywo lądowanie na
    > księżycu, to już dawno powinniśmy latać, nie jeździć.

    W ramach anegdoty - widziałem rysunek mamy z przdszkola, jak to będą w
    XXI wieku latać "do miasta" prywatnymi helikopterami. Ostatnio
    pojechaliśmy odwiedzić rodzinę, że było w planach picie to pociągiem (w
    granicach Warszawy). Jak sobie przypomnieliśmy ten rysunek w połączeniu
    z faktem, że nie tylko pół wieku póżniej, nie przylecieliśmy
    helikopterem ale pociągiem (i wiele wskazuje na to, że _tym_samym_ co
    matka "do miasta" jeżdziła) to się prawie ze śmiechu pokładałem.

    Pamiętam, że już w latach 80 oficjalne stanowisko nauki było takie, że
    na Marsa można lecieć w każdej chwili, tylko nie warto, bo w zasadzie o
    Układzie Słonecznym wiemy już wszystko;)

    > A jest jak jest,
    > elektronika tylko poszła do przodu i pomaga nam w każdej dziedzinie
    > wycisnąć maxa z rzeczy, których idea działania ma kilkadziesiąt a nawet
    > sto lat.

    No właśnie pomijając satelity i elektronikę, to w sumie ostatnim dużym
    krokiem naprzód była broń nuklearna. No dobra trochę medycyna.

    Ale jak spojrzeć na samochody, samoloty, pociągi, windy, architekturę,
    to nigdzie jakiegoś przełomu nie widać. Silniki z wtryskami,
    trzyliterowe systemy, elektryczne szyby, ale dalej samochód ma 4 koła i
    kierownicę;)

    Shrek

  • 6. Data: 2017-02-14 09:40:42
    Od: p...@g...com

[...]

    w przedziale predkosci w ktorym porusza sie wiekszosc ciezarowek optymalizacja Cx
    daje znikome efekty

  • 7. Data: 2017-02-14 10:07:02
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2017-02-14 o 09:21, Shrek pisze:

> [...]
    > helikopterem ale pociągiem (i wiele wskazuje na to, że _tym_samym_ co
    > matka "do miasta" jeżdziła) to się prawie ze śmiechu pokładałem.

    Lokomotywa na pewno już nie parowa, ale jeśli wtedy ciągał to elektrowóz
    całkiem pewne, że ten sam ;)

> [...]
    >
    > No właśnie pomijając satelity i elektronikę, to w sumie ostatnim dużym
    > krokiem naprzód była broń nuklearna. No dobra trochę medycyna.

    No tam tez trochę poszło do przodu, głownie w genetyce.
    Bo diagnostyka to znów elektronika: tomografy, rezonanse zamiast

> [...]
    > to nigdzie jakiegoś przełomu nie widać. Silniki z wtryskami,
    > trzyliterowe systemy, elektryczne szyby, ale dalej samochód ma 4 koła i

    Ja bym raczej napisał, że *nadal* samochód a nie coś innego.

    --
    viktorius

  • 8. Data: 2017-02-14 13:31:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.02.2017 o 10:07, viktorius pisze:

    > Lokomotywa na pewno już nie parowa, ale jeśli wtedy ciągał to elektrowóz
    > całkiem pewne, że ten sam ;)

    Żółtek zwany również kiblem. Od 62 roku to produkowali, więc nie
    wykluczone, że jechaliśmy tym samym egzemplarzem co babcia "do miasta";)

    > No tam tez trochę poszło do przodu, głownie w genetyce.
    > Bo diagnostyka to znów elektronika: tomografy, rezonanse zamiast

    Ale to trochę jak z samochodami - niby ładniejsze, trzyliterowe skróty,
    błyskotki, a i tak większość skończy na nowotwór lub niewydolność
    krążeniową:(

    > Ja bym raczej napisał, że *nadal* samochód a nie coś innego.

    Ale spójrz na to inaczej od lat 40 samoloty zmieniły się nie do
    poznania. A samochody? W sumie niespecjalnie.

    Tak naprawdę, to wychodzi na to, że w hardwarze się już nasza
    cywilizacja specjalnie nie rozwija, teraz jedyne co nas ciągnie do
    przodu to łatwość dostępu di informacji.

    Shrek.

  • 9. Data: 2017-02-14 13:49:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ale spójrz na to inaczej od lat 40 samoloty zmieniły się nie do
    >poznania. A samochody? W sumie niespecjalnie.

    Od lat 40-tych ?
    To samochody nie do poznania.
    Z zewnatrz, bo w srodku to istotnie - ciagle rozwiazania podobne.

    >Tak naprawdę, to wychodzi na to, że w hardwarze się już nasza
    >cywilizacja specjalnie nie rozwija, teraz jedyne co nas ciągnie do
    >przodu to łatwość dostępu di informacji.

    Komputery i elektronika. To sie od lat 40-tych mocno rozwinelo.
    Ale chyba tez przyhamowalo, i bardzo dobrze :-)

    Ale teraz przyjda elektryki i samochody tez sie zmienia :-)

    P.S. Idzie nowe
    https://www.youtube.com/watch?v=deyMNPbaRpA

    Ale po pijaku latac tez nie wolno :-)

    J.

  • 10. Data: 2017-02-14 16:13:21
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.02.2017 o 13:49, J.F. pisze:

    > Od lat 40-tych ?
    > To samochody nie do poznania.
    > Z zewnatrz, bo w srodku to istotnie - ciagle rozwiazania podobne.

    A ja bym powiedział, że właśnie w środku się różnią - najwięcej
    elektroniką i zagłówkami:)

    > Komputery i elektronika. To sie od lat 40-tych mocno rozwinelo.
    > Ale chyba tez przyhamowalo, i bardzo dobrze :-)

    No właśnie - era informacji. Reszta to kosmetyczne zmiany;)

    > Ale teraz przyjda elektryki i samochody tez sie zmienia :-)

    Same elektyki to niewiele zmieniają. Dopiero autonomiczne to będzie coś
    nowego.

    Shrek