  • Data: 2010-02-19 07:18:30
    Temat: Re: VoD pod linuksem [OT]
    Od: Dominik & Co <D...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

    Przemysław Adam Śmiejek rzecze:

    > Przepraszam, to miało być wyrażenie głębokiego zdziwienia, że jakość tak
    > niska, jaką daje VHS, nie jest przez Ciebie zauważana na 42" plazmy.

    Gdzie napisałem, że "nie jest przeze mnie zauważana"? (niższa jakość)
    Napisałem "jakość jest _wystarczająca_". Masz wyjątkowy talent czytania
    między wierszami :-)

    BTW: 42 calowy panoramiczny TV oglądany z 3,5 m odpowiada z grubsza
    oglądaniu kineskopowca 4:3 21 cali z 2,2 m. Więc nie ma co się tu
    specjalnie podniecać wielkością ekranu.

    > No to masz naprawdę problem. Ja tam się wkurzam, jak mi wmuszają
    > świetlówki, bo to strasznie szkodliwe rozwiązanie. Właśnie zastanawiam
    > się, skąd wziąć kasę na montaż u siebie lamp na żarówki, oraz na ile
    > żarówki halogenowe są równie chujowe, jak świetlówki.

    Ale nie piszę o używaniu świetlówek, tylko o nazywaniu świetlówek
    żarówkami. Wkurza mnie też "urlop tacierzyński" (co za tępa dziwka
    dziennikarska mogła wymyślić taki potworek językowy), "kradzież
    programów komputerowych" ( w kontekście naruszenia przepisów
    UoPAiPP), "oskarżony o pedofilię", "telefon na kartę"
    (i jeszcze lepszy "telefon na abonament") itp itd.

    Poza tym, zgódźmy się, że PAL w powszechnym użyciu oznacza
    co innego. Tylko co? "Dowolny system telewizyjny o definicji 625
    linii i 50 półobrazów na sekundę (również wtedy, gdy kolor w źródle
    w ogóle nie jest w żaden sposób kodowany)"? Wtedy nie jest żadnym
    problemem obraz o dużej rozdzielczości poziomej, o ile tv to odwzoruje.
    Taka na przykład Amiga 1200 w tak definiowanym PALu generowała
    obraz 1280x512 pikseli (bez overscanu- z pełnym wypełnieniem obrazu
    "od brzegu do brzegu" byłoby jeszcze więcej). Do tego porównujemy?
    Nie? A dlaczego?

    To może ,,zachodni" standard telewizji B/G/H? jako rzecze wikipedia?
    Te systemy mają pasmo wizji 5 MHz...

    A... ty miałeś na myśli systemy D/K, prawda? O paśmie wizji 6 MHz?
    Kurczę pieczone- telepatą mam być? ;-)

    > Cholera, za tępy jestem. Wszystko mi się miesza. Linie, piksele,
    > rozdzielczość. Chyba nie masz talentu do nauczania. Obraz dla mnie ma

    Pewnie dlatego z pedagogiki miałem piątki ;-)
    Ale fakt- nauczanie to niewdzięczna robota. Dlatego już się nią
    nie zajmuję. Może rysunek by tu pomógł?
    Albo poczytaj "Urządzenia telewizyjne" Morawskiego- mój podręcznik
    z technikum. Tu masz pierwszą aukcję z brzegu:
    http://www.allegro.pl/item914278612_urzadzenia_telew
    izyjne.html

    > określoną rozdzielczość, czyli liczbę linii, a każda linia składa się z
    > ,,kolumn'' czy jak to nazwać.

    No w obrazie analogowym niekoniecznie. Aczkolwiek z maksymalnego
    pasma wideo wynika maksymalna możliwa do odwzorowania liczba różniących
    się elementów w linii (twoja "liczba kolumn"). Ta "liczba kolumn" obrazu
    (jak wcześniej pisałem "pionowych linii") to rozdzielczość pozioma.

    > No a niedawno mówiłeś co innego.

    Chwilunia. Znów wciskasz mi słowa, których nie powiedziałem.
    Napisałem:
    a) rozdzielczość VCD jest jeszcze mniejsza, niż VHS
    b) wiele osób uzna VCD za lepsze

    Więc jakże to? VHS to "połówka PAL", a VCD to "ćwiartka PAL", a jednak
    VCD jest lepsze od VHS? Ano taki jest sens operowania "połówkami"...

    Jakość obrazu to nie tylko jego rozdzielczość. No i rozdzielczość
    nie przekłada się liniowo na jakość obrazu (która zresztą jest ciężka
    do zdefiniowania, a już zwłaszcza określania "ten obraz ma jakość
    o 50% lepszą od tamtego").

    A całości dysputy by nie było, gdybyś (zbulwersowany moją żartobliwą
    uwagą?) nie zaczął mi "wyjaśniać" parametrów VHS...

    > No OK.

    No i było tak od razu? ;-)

    > A jaką to ma wartość? Bo chyba dość niską po tylu latach.

    W jakim sensie? Jeśli ktoś chciałby się uczyć o nauce i technice- zapewne
    niewielką. Jeśli ktoś chciałby zobaczyć, jak wygląda _porządny_ program
    popularnonaukowy (ze świecą szukać takiego w obecnej tv, w publicznej to
    już w ogóle marzenie ściętej głowy) tudzież zobaczyć jak _kiedyś_ wyglądała
    technika, jakie były perspektywy, plany, zamierzenia i kierunki badań
    i porównać to z dniem dzisiejszym- wartość tego jest bardzo wysoka.

    Nie tylko ja zresztą tak uważam- zobacz: http://sonda.astro4u.net/

    --
    Dominik (& kąpany)
    Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy w oparciu o Art. 54 Konstytucji RP