  • Data: 2010-02-19 08:47:05
    Temat: Re: VoD pod linuksem [OT]
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dominik & Co <D...@i...com> writes:

    > Źle czytasz. Na samym początku napisane jest "rozdzielczość pozioma".
    > IMO powinno być "250 pikseli", a nie linii, bo to właśnie może wprowadzić w błąd.
    > Tu nie jest mowa o liniach generowanego obrazu TV, a o efektywnej rozdzielczości
    > poziomej. Gdybyś narysował sobie 250 pionowych (ech... teraz to się robi
    skomplikowane)
    > linii, to przy odtwarzaniu z VHS będą widoczne wszystkie osobno. Jakby było więcej,
    > będą się zlewać.

    Az tyle to chyba nie. Szczerze mowiac moj VCR VHS HQ nie jest podpiety
    do zasilania od dosc dawna, ale mam wrazenie, ze to bylaby ok. polowa
    tej wartosci. Tzn. 250 takich samych linii pionowych da jednolite tlo,
    ale 250 roznych linii (np. przemiennie biale i czarne) powinno dac sie
    zobaczyc (czyli w praktyce powinno dac sie zobaczyc 125, albo 120 itp.
    oddzielnych linii). Z tym, ze mam wrazenie ze to jest jeszcze liczone
    dla takiej dlugosci linii, jak wysokosc calego obrazu :-)

    Nie chce mi sie juz grzebac w czasach i pasmach itd, ale przy 13.5 MHz
    mamy 720 punktow (max 360 oddzielnych linii pionowych, czyli par
    bialy-czarny). Przy pasmie 3 MHz mozemy miec max 6 MHz pixel clock
    (przemiennie np. biale i czarne), to daje 720/13.5*6 = 320 punktow w
    linii (160 roznych linii pionowych na calym ekranie), a wiec na dlugosci
    odpowiadajacej wysokosci obrazu, 320*3/4 = 240 punktow (120 mozliwych do
    odroznienia linii).

    > Linii poziomych będzie widać maks. 575- każda w osobnej linii
    > generowanej w sygnale TV. Zatem efektywna rozdzielczość _pionowa_ (uwaga jw.)
    wynosi
    > 575 pikseli.

    Z tym ze zwykle przyjmuje sie 576, bo te dwie "pollinie" nie skladaja
    sie w jedna cala linie (i tak sa tam zwykle jakies smieci, zwykle w
    kilku liniach na dole i na gorze, podobnie po obu stronach z boku -
    zalezy od sprzetu i oczywiscie od pochodzenia materialu).

    > No i warto dodać, że to system analogowy- w zależności od sprzętu i nośnika
    > (taśmy) rzeczone parametry będą się różnić. W przypadku takiego VCD takowych
    > różnic nie będzie.

    Dodatkowo, pomijajac MPEGa, VCD jest w stanie dokladnie okreslic kolor
    kazdego piksela, VHS jest niestety ograniczony twierdzeniem Shannona
    (tym o probkowaniu, rozkladem Fouriera itp).
    --
    Krzysztof Halasa