-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsb.icpnet.pl!
not-for-mail
From: Eskimos <e...@t...pl>
Newsgroups: pl.rec.motocykle
Subject: Re: [VERY TECH] Gaźniki CV, dyskusja? Długie
Date: Mon, 30 Mar 2009 05:02:13 +0200
Organization: ICP News Server
Lines: 233
Message-ID: <o...@4...com>
References: <gqoc51$i0o$1@inews.gazeta.pl>
Reply-To: eskimoss@, <spamfe>poczta.onet.pl
NNTP-Posting-Host: d45-241.icpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: opal.icpnet.pl 1238382134 1592 77.65.45.241 (30 Mar 2009 03:02:14 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 30 Mar 2009 03:02:14 +0000 (UTC)
X-Newsreader: Forte Agent 4.2/32.1118
X-Antivirus: avast! (VPS 090329-0, 2009-03-29), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:591478
[ ukryj nagłówki ]On Sun, 29 Mar 2009 19:46:03 +0200, Marcin Gardeła <d...@g...pl>
wrote:
> problem polega na tym, że silnik po odjęciu gazu w
>zakresie 3,6 - 4,8 krpm nie chce się wkręcać na obroty po ponownym
>jego dodaniu, trwa to chwilę zanim załapie, po czym dostaje kopa i
>zaczyna przyspieszać całkiem normalnie.
Na postoju i w ruchu tak samo?
Da się jechac dłuższy czas z vmax?
Namysla się po odjęciu gazu tylko na chwilę, czy po dłuższym hamowaniu
silnikiem też? Bo jak tylko po krótkim, to sprawdź odpowietrzenie baku
(przejedź się z otwartym korkiem), drożność kranika, stan filtra
paliwa, szczelnośc wężyka podciśnieniowego idącego do kranika,
załamania wężyka paliwa, filtry paliwa pod gniazdami zaworków
iglicowych i odpowietrzenie komory pływakowej.
Jak po dłuższym przyhamowaniu silnikiem jest tak samo, to powyższe
odpada, bo gaźnik zdążyłby nazbierać odpowiednią ilość paliwa, czy
powietrza.
> czy
>moduł może się zepsuć "trochę"? Albo działa, albo nie, right?
Jak najbardziej może się zepsuć "trochę". Ale w tym przypadku
szukałbym chyba jednak w układzie zasilania.
>? Jest tam taki dynks po lewej stronie ramy, do którego
>idą rurki do pokryw zaworowych, jedna gruba do airboxa i jedna do
>kanału ssącego, może stad trafia powietrze o ciśnieniu atmosferycznym
>do gaźników?
To jest recyrkulacja spalin przedmuchanych do skrzyni korbowej - EGR.
Otwiera przepływ spalin dopiero przy wyższej prędkości obrotowej,
kiedy podciśnienie w kanale ssącym wzrasta, bo wtedy nie mają one
(spaliny) istotnego wpływu na pracę silnika. Ciepłe spaliny w
zasysanym powietrzu przy niskich obrotach mogą powodować zakłócenia w
pracy. A przy pełnym bucie silnikowi to już nie robi ;)
Otwór odpowietrzający komory pływakowej jest pod membraną.
> Wymieniłem już gaźniki na inne używki i efekt pozostał,
>co eliminowałoby gaźniki jako takie z grupy podejrzanych.
Uu, to kiepsko, bo moja dalej opisana koncepcja jakby bierze w łeb ;)
Ale spróbujmy.
>Poradzono sobie z tymi wymaganiami zastępując przepustnicę uchylną
>przepustnicą suwakową poruszaną linką gazu. Przepustnica taka
>odpowiada za kilka rzeczy. Po pierwsze: zapewnia warunki do powstania
>efektu venturi. W związku z tym, że może poruszać się góra-dół nazywa
>się ten efekt zmiennym efektem venturi.
Tu jest pewna nieścisłośc, a autor sam sobie w dalszej części
zaprzecza:
> Po drugie: przepustnica
>zakończona jest stożkową iglicą, która poruszając się w "rurce z
>paliwem" reguluje ilość paliwa dostającego się do silnika.
"Rurka z paliwem"? IMHO za daleko idące uproszczenie. Po co w taki
razie dysze główne (powietrzna i paliwowa)? Iglica porusza się w rurce
z _mieszanką_ wstępną, która następnie, po opuszczeniu rozpylacza,
jest rozrzedzana przez powietrze wtłaczane do cylindra.
>Przy
>najniższym położeniu przepustnicy iglica praktycznie zupełnie zamyka
>wypływ paliwa dostarczając znikomą ilość paliwa do kanału gaźnika.
...zamyka wypływ mieszanki pierwotnej dostarczając znikomą ilośc tej
mieszanki do gardzieli gaźnika.
>Kiedy przepustnica się podnosi większa ilość paliwa wypływa z "rurki"
Większa ilośc mieszanki...
>Z grubsza wygląda to tak: jedziesz ze stałą prędkością, silnik pracuje
>na 3000 obrotów. Przepustnicę masz otwartą dokładnie tyle, ile
>potrzeba aby odpowiednia ilość paliwa była porywana przez powietrze w
>zwężce. Odkręć nagle przepustnicę - co się stanie? Przepustnica
>wędruje do góry, a kanał przepływu powietrza przeze gaźnik staje się
>nagle większy, powiększa się średnica kanału. Prędkość tłoka (a więc i
>podciśnienie wywołanie przez tłok poruszający się w dół) nie
>zwiększyło się jeszcze radykalnie, jednocześnie wciąż taka sama ilość
>powietrza jest zasysana przez silnik przez zwiększoną średnicę kanału
>dolotowego. Co to powoduje? Strumień powietrza zwalnia, gęstość się
>zwiększa, efekt venturi jest chwilowo utracony. Powietrze o ciśnieniu
>atmosferycznym chwilowo traci chęć do wyrównania ciśnień, a więc nieco
>mniej paliwa jest wpychane do kanału dolotowego, gdzie w tej chwili
>spadło podciśnienie, skutkuje to zubożeniem mieszanki - za dużo
>powietrza, za mało paliwa. Silnik dławi się do chwili, aż obroty na
>tyle wzrosną, że powróci efekt venturi (prędkość przepływającego
>powietrza przez zwężkę wzrośnie na tyle, żeby depresja znowu
>powodowała zasysanie odpowiedniej ilości paliwa). W chwili gdy silnik
>uzyska odpowiednią prędkość obrotową motocykl wyskoczy jak szalony.
I tu jest miejsce na moją koncepcję (ale jak pisałem, w swietle
podmiany na inne gaźniki i nie zniknięcia problemu, koncepcja jest
sztuką dla sztuki ;)
Koncepcja brzmi: za słabe sprężyny przepustnic suwakowych albo troszkę
za wysoko podwieszone iglice. Ergo - za dużo mieszanki (lub za szybkie
zwiększenie dawki) w momencie ponownego otwarcia przepustnic.
Silnik chodzi na wspomnianych 3600-4800 rpm, czyli na pełnym otwarciu
suwaków i iglic.
Zamykasz przepustnice obrotowe i zabijasz pana Venturiego ;) Po
ponownym otwarciu przepustnic obrotowych (suwaki jeszcze na dole,
iglica zamyka rozpylacz) przez gardziel gaźnika zaczyna nagle leciec
dużo powietrza, co skutkuje uniesieniem suwaków i otwarciem
rozpylacza. I teraz: jeżeli sprężyna jest za słaba, to suwaki pójdą na
górę za szybko (przy zbyt małym podciśnieniu) silnik nagle dostanie za
dużo mieszanki z rozpylacza i się na moment przyleje. Wolniejsze
otwieranie przepustnic obrotowych zwiększa ilośc powietrza (a więc i
mieszanki) stopniowo i silnik nadąży wszystko przepalić. A tak, jak w
momencie otwierania przepustnic obrotowych i wzrostu podciśnienia w
gardzieli iglica za wcześnie (albo za bardzo) pójdzie do góry i
otworzy w pełni rozpylacz, to silnik dostanie za dużo mieszanki (mimo
braku efektu Venturiego!) i się na chwilę przyleje.
>Jednym z rozwiązań tego problemu jest dodanie pompki przyspieszającej,
>która zapewni szprycę paliwa w chwili nagłego otwarcia przepustnicy.
Czyli w Twoim przypadku, miimo braku pompki, szpryca mieszanki
pierwotnej z rozpylacza jest za duża.
>Otwarcie przepustnicy obrotowej powoduje kilka rzeczy:
>1. Powietrze zaczyna przepływać szybciej wywołując efekt venturi w
>miejscu usytuowania przepustnicy suwakowej.
Otóż to. A jak suwak pójdzie do góry za szybko, to Venturi nie nadąża
;)
>6. Kiedy się unosi, unosi się również przepustnica suwakowa, a wraz z
>przepustnicą unosi się stożkowa iglica, która odsłania otwór wylotu
>paliwa.
No właśnie. Czyli mieszanki pierwotnej dużo, powietrza dosyć, żeby ją
porwac z rozpylacza, ale za mało, żeby odpowiednio rozrzedzić.
>7. Im więcej powietrza przepływa, tym więcej paliwa jest porywane
>przez to powietrze, dzięki temu silnik nabiera prędkości obrotowej.
Przy założeniu, że Venturi zdążył i gaźnik ma w sobie odpowiednią
ilośc powietrza do utworzenia odpowiedniej mieszanki.
>Kiedy sterujemy przepustnicą suwakową podnosimy ją natychmiast poprzez
>przekręcenie gazu na kierownicy, psujemy efekt venturi co powoduje
>zubożenie mieszanki.
Pod warunkiem, że silnik chodzi na niskich obrotach i nie ssie dużej
ilości powietrza. Nagłe otwarcie gazu na wolnych obrotach zuboży, a
nagłe otwarcie gazu i pełnego przelotu rozpylacza przy wysokich
obrotach - wzbogaci.
>Kiedy otwieramy przepustnicę obrotową w gaźniku przepustnica suwakowa
>nie wędruje do góry natychmiast. Podnosi się stopniowo, w miarę
>wzrostu prędkości obrotowej silnika, jak gdyby czeka na wytworzenie
>odpowiedniego efektu venturi.
A jak sprężyna za słaba, to Venturi nie zdąży.
Z kolei jak iglica za wysoko, to silnik dostanie za dużo mieszanki.
>W miarę podnoszenia się przepustnicy
>suwakowej zwiększające się podciśnienie w zwężce porywa więcej paliwa,
>które z kolei miesza się z większą ilością dostępnego powietrza. Im
>wyżej podniesiona jest przepustnica suwakowa tym więcej paliwa może
>wypłynąć do kanału dolotowego (iglica połączona z przepustnicą jest
>wyżej, a więc odsłania otwór z paliwem). Innymi słowy, ilość paliwa
>wydostającego się przez otwór odsłaniany przez iglicę nadąża za
>zwiększającą się ilością przepływającego powietrza, przez co
>utrzymywany jest potrzebny do przyspieszania współczynnik ilości
>powietrza do paliwa.
Przeczytałem wszystko co napisałem do tej pory jeszcze raz i pojawił
sie mały cień wątpliwości, czy jednak nie przekombinowałem :) Coś mi
mówi, że ogromna prędkość tłoka przy obrotach rzedu 3800 wytwarza
takie podciśnienie, ze nadrobi ono opóznienie w pojawieniu się efektu
Venturiego w wyniku przysłonięcia dolotu suwakiem i że rola
przysłoniecia dolotu jest mniejsza. W takim układzie ponowne otwarcie
przepustnicy nie przyleje, a zuboży na chwilę.
Tak, czy siak, problem leży w zbyt małej ilości na czasu na uzbieranie
odpowiedniej ilości "dobra" (paliwa lub powietrza) przez gaźniki.
No, ale skoro na innych gaźnikach jest to samo, to szukaj w dolocie
albo w zasilaniu gaźników - pokombinuj ze zdjęciem pokrywy airboksu, z
zasilaniem z pominieciem baku i kranika.
>obwód pilotujący uzyskuje paliwo z
>komory pływakowej przez dyszę pilotującą (pilot jet). Obwód ten ma
>również dyszę powietrzną (pilot air jet), ale celem jej nie jest
>zapewnienie całego niezbędnego powietrza, jak w przypadku obwodu
>rozruchowego a dostarczenie powietrza, które umożliwi wstępne
>wymieszanie z paliwem, wstępne napowietrzenie paliwa przed jego
>dostaniem się do kanału dolotowego, gdzie nastąpi całkowite jego
>wymieszanie z powietrzem.
Czyli pilot screw reguluje ilośc _mieszanki_, która dostaje sie do
gardzieli (i jest dalej rozrzedzana). Podobne uproszczenie jak na
początku, w przypadku "rurki z paliwem".
I z rozpylacza i z otworu kanału pilotowego leci nie samo paliwo, a
wstepnie przygotowana dyszami paliwowymi i powietrznymi mieszanka.
> Ilość ta regulowana jest śrubą, która decyduje o
>ilości mieszanki dostającej się do kanału ssącego silnika w czasie
>hamowania silnikiem.
No właśnie.
>Wkręcanie tej śruby (w prawo) zmniejsza
>ilość paliwa
Nie paliwa, tylko mieszanki pierwotnej, za która odpowiadają pilot jet
i pilot air jet.
Wymienne stosowanie przez autora terminów "paliwo" i "mieszanka"
troszkę gmatwa. Określenie mieszanka "pierwotna" i "wtórna" byłyby
chyba trochę lepsze.
Ufff, nie ma lekko ;) Ale zagadnienie ciekawe i artykuł też. Jak w
końcu opanujesz temat, to koniecznie napisz co było.
Darz bór,
Eskimos
FJ1200
Daelim NS125 - faster, harder, scooter!!!
Poznań
Następne wpisy z tego wątku
- 30.03.09 06:58 Marcin Gardeła
- 30.03.09 11:56 greg
- 30.03.09 13:20 Marcin Gardeła
- 30.03.09 13:40 Marcin Gardeła
- 30.03.09 15:06 Eskimos
- 30.03.09 15:29 Leszek Karlik
- 30.03.09 15:50 Easy
- 30.03.09 17:28 greg
- 30.03.09 17:51 Kiełek
- 30.03.09 19:35 greg
- 30.03.09 19:37 Marcin Gardeła
- 30.03.09 19:45 Marcin Gardeła
- 30.03.09 19:57 Marcin Gardeła
- 30.03.09 20:08 Marcin Gardeła
- 30.03.09 20:20 Zapek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2025-01-22 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-22 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-22 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-22 pokolenie Z
- 2025-01-22 Wyświtlacz ramki cyfrowej
- 2025-01-22 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2025-01-22 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-01-22 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-22 oferta na ubezpieczenie OC życie prywatne
- 2025-01-22 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-01-22 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-22 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-21 Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- 2025-01-21 bateria na żądanie
- 2025-01-21 Warszawa => IT Business Analyst <=